Tröskeln i två st olika ek-nyanser, hur få samma utseende?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-08-22, 18:33
Citera |  #1

Fullvärdig medlem

Medlem: sep 2009
Län: Jönköping
Tröskeln i två st olika ek-nyanser, hur få samma utseende?

Hej!

En ek-tröskel här hemma gick sönder lite och vi var tvungna att köpa en ny ek-bit och limma dit för att den skulle vara funktionell.
Sagt och gjort, problemet är nu att den nya ek-biten förstås är av en helt ny nyans jämfört med den äldre som har många år på nacken.

Frågan är hur jag behöver göra för att de ska ska få liknande färg så att det "smälter in" på ett helt annat sätt?

Vilken ek-nyans det får efter förändringarna är inte hela världen, det viktiga är att det ser lika ut

Förslag?
Ska man först slipa ner så gott det går och sedan betsa i ngn färg för att sedan lacka, eller vad gäller?

2010-08-23, 07:46
Citera |  #2

Senior medlem

Medlem: aug 2008
Län: Västra Götaland
Slipa ner och pensla sedan tröskeln med oxalsyra. Oxalsyran bleker ner träet bra. Efter det kan du ju välja om du vill betsa den eller om du är nöjd med nyansen. Då är det bara att lacka den ett par gånger.

2010-08-23, 19:32
Citera |  #3

Fullvärdig medlem

Jens_H skrev:
Slipa ner och pensla sedan tröskeln med oxalsyra. Oxalsyran bleker ner träet bra. Efter det kan du ju välja om du vill betsa den eller om du är nöjd med nyansen. Då är det bara att lacka den ett par gånger.
Tack för tipset! Ska jag definitivt prova, återkommer när första steget är gjort

2010-08-24, 07:32
Citera |  #4

Fullvärdig medlem

Uppdatering:

Jag körde oxalsyra igår en stund, men det blev ingen skillnad.

Jag har kämpat med att slipa ner träet mendet har inte gått så himla bra, det är nog fortfarande kvar en bra bit lackyta vilket förmodligen gör att blekningen inte gått så bra?
Ska kirra nytt sandpapper idag och köra en rejäl omgång till.

Är det ngn som vet hur länge man ska låta oxalsyran sitta på innan man tvättar bort det?
Man penslar på ett lager oxalsyra enbart eller, inga mängder?

2010-08-24, 18:09
Citera |  #5

Fullvärdig medlem

Medlem: aug 2006
Min sambo hittade en bets som gjorde att tröskeln fick precis samma färg som golvet. Blev skitsnyggt och kan helt klart rekommenderas. Glöm inte att lacka den efteråt bara, det orkade aldrig vi men vi flyttade därifråns trax efter.

2010-08-29, 21:37
Citera |  #6

Fullvärdig medlem

Uppdatering!
Har kört några omgångar med oxalsyra men det blir inget vidare bra, anledningen är helt enkelt att jag har jättesvårt att slipa bort lacken på den gamla ek-plattan och syran inte biter så bra.
Lite skillnad har det gjort men det är inte jättemkt.

Nu så har jag iaf satt på den nya ek-plattan också så nu är båda på plats, nyansskillnaden är fortfarande alldelles för stor.
Vad gör jag nu, ska jag direkt försöka att betsa båda lite mörkare?
Några tips på en valnöts-bets som är billig?

EDIT: Det går förresten in betsa riktigt ljust för att sedan betsa riktigt mörkt? Jag inbillar mig att man får färgerna mer lika varandra isåfall? Kanske helt ute o cyklar här...

Senast redigerad av savio 2010-08-29 23:04.

2010-08-30, 09:55
Citera |  #7

Fullvärdig medlem

Medlem: feb 2010
Län: Västra Götalands Län
För att få bort lacken på en ektröskel använder man en målarskrapa. Sedan sandpapprar man.

Annars har du att göra.....

2010-08-30, 18:50
Citera |  #8

Fullvärdig medlem

Niclas Jonsson skrev:
För att få bort lacken på en ektröskel använder man en målarskrapa. Sedan sandpapprar man.

Annars har du att göra.....
Hoppsan, är det det som krävs?
Det har jag inte haft en tanke på, provar det.

2010-08-31, 18:18
Citera |  #9

Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2010
Län: Värmland
precis. skapa först. är det för jävligt kan du använda en värmepistol tillsammans med skrapan

2010-09-05, 22:32
Citera |  #10

Fullvärdig medlem

Uppdatering:
Jag har nu använt målarskrapan, OJ vad mkt enklare det blev helt plötsligt.
Nu har jag fått bort den lackerade ytan och har nu mer eller mindre rent trä kvar.
Önskar bara att jag fått tipset om målarskrapa innan oxalsyran då den sistnämnda nu blev en tämligen onödig investering

Skämt åsido, kul att det går framåt.

Nu är min plan att betsa hela tröskeln några ggr med lite mörkare färg (något åt valnöt-hållet) tänker jag mig.
Sedan lacka några gånger.

Invändningar, någon?

2010-09-05, 22:49
Citera |  #11

Fullvärdig medlem

Ett tips till bara. Ska du betsa, så låt betsen torka in ordentligt innan du lackar, en hel vecka är inte fel. Det finns risk att lacken löser upp betsen annars.

Kul att det gick bra med målarskrapan!

2010-09-05, 23:27
Citera |  #12

Fullvärdig medlem

Niclas Jonsson skrev:
Ett tips till bara. Ska du betsa, så låt betsen torka in ordentligt innan du lackar, en hel vecka är inte fel. Det finns risk att lacken löser upp betsen annars.

Kul att det gick bra med målarskrapan!
Bra tips, ska köra på det!
Har tittat på material.
Det verkar kosta en del.

Först så köper jag ngn form av träbets helt enkelt?
Typ denna:http://flugger.se/Faerg/Inomhus/Trae...AEBETS%29.aspx
Har någon tips på en billigare?

Sedan någon form av klarlack (eller?) Tror ni denna funkar?
http://www.jula.se/klarlack-1-l-135021

2010-09-06, 01:05
Citera |  #13

Fullvärdig medlem

Bets, då köper du herdins pulverbets och blandar själv ut med t-röd. En påse kostar 40 kr och finns i alla möjliga färger. Balnda i en glasburk och betsa 2 ggr med torkning mellan (denna torktid är kort, 1 timme är ok). Sedan väntar du länge, flera dagar helst.

Bra lack ska kosta ca 200 kr/litern. Bra lack är en helt annan produkt än dålig lack. Klarlack går fint. Själv använder jag en dunk golvlack, slatten som blev över från golvet räcker flera år till sådana här projekt.

2010-09-09, 19:42
Citera |  #14

Fullvärdig medlem

Jag köpte en Zar oljebaserad träbets, färg danish walnut.
Har gjort en strykning och det blev bra, blev ganska mörkt direkt.
Jag tror att jag nöjer mig så.

På burken står det att man ska vänta 3h innan man lackar, men ni tror att man bör vänta längre?
Hur många lager lack gäller? Har köpt vanlig halvmatt klarlack.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons