Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2003
    Län: Skåne
    Inloggad

Måla på kalkfärg

Hej.

River just ner en glasfiberväv i vardagsrummet.
    Under den finns två lager färg vilka är lätta att riva bort.
    På putsen sitter en kalkfärg (vad jag kan bedöma).
    Ytan är nog inte riktigt tillräckligt bra att måla direkt, men OM, finns det något som fäster på kalkfärgen?

Önskemålet på det färdiga resultatet är att vi inte vill se penseldragen utan att ytan skall upplevas som slät.

Jag förmodar att jag kan bredspackla direkt på kalkfärgen? Vad för spackel anbefalles?

Tacksam David

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Skåne

För att vara säker så kan du testa att prima väggen först.

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Hej.
    Under den finns två lager färg vilka är lätta att riva bort.
    jag drar den slutsatsen att spackel kommer att sitta lika löst som dom gamla färgsikt som du så lätt river idag.
    Det kan vara limfärg som sitter på putsen om det är inomhus och liknar kalkfärg. Spacklar du så kommer massan ha svårt att sitta fast eftersom limfärgen är ingen bra grund att sätta något fuktigt på. Lyckas du att få spacklet fast på väggen så kommer nästa omgång med vattenbaserat färg som befuktar det hela och kan orsaka lösningen från limfärgen.
    Går den gamla färgen att tvätta bort med vatten så gör det nu innan du spacklar för att inte göra jobbet fler gånger än nödvändigt.
    gaia

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Stockholm

jag tror inte det kommer va problem, speciellt inte med primer, se till o använd rätt produkter bara tll spackling....

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen