gipsbaserat? det är kanske bara spacklat eller grundat med slipbar grundfärg? Slipa ytan så att den är slätt och ren och måla med riktig färg x2.
Man behöver inte slipa alla färglager till ren träyta. Enbart färg som sitter löst och flagnar ska bort. Det som sitter fast får väl sitta kvar ....
gaia
Nykomling
Medlem: Jun 2010
Län: stockholm
Men jag skulle vilja få fram trä mönstret och oljemåla den! Då måste jag väl få bort allt annat, eller hur?
Gipsbaserat hittade jag på tror jag! Saken är att när man kommer åt färgen så blir man vit!
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2008
Län: SKÅNE
Lite svårt att besvara eftersom det resultat du eftersöker är lite ovanligt eller så kanske jag missuppfattar dig när du skriver "trämönstret". Gamla snickerier bör som du skriver målas med oljefärg främst av estetiska skäl (vissa miljöer linoljefärg). Vad man däremot sällan eftersträvar är en synlig trästruktur (såväl på nya som gamla snickerier). Däremot förespråkar en del byggvårdare att gamla snickerier inte skall spacklas och slipas överdrivet (d v s ett försök att imitera nyare lister). Men visst kan det vara så att snickerierna genomgående är gamla och lite ruggiga och då förstår jag din tanke. Personligen tycker jag det är viktigt att skapa något som smälter bra in med tidsandan och känslan i resten av hemmet. Hur ser övriga snickerier ut?
Om det går att tvätta bort yttersta färgskiktet så är det vanliga att man därefter ruggar upp ytan och avlägsnar färg med dålig vidhäftning. Därefter oljegrund (om nu snickerierna är målade med limfärg, vilket är ovanligt, så är det en oljegrund du ska måla med). Därefter ev spackling och slipning. Sedan slutmålning.
Blev en liten utsvävning men vill du ha fram strukturen i träet så bör du slipa ner färgen i princip ner till träet med grovt papper. Excenterslip är bra till ändamålet. Mer generellt, beror på vad det är för färg, underlag, vidhäftning etc. Skrapa funkar men den måste vara av god kvalitet för att du inte i ska frestas att ta i för mycket, kräver även lite träning och/eller tålamod för att inte förstöra träet i onödan med en bra skrapa. Färglösningsmedel är jag ingen förespråkare för. Varmluftspistol kan vara effektivt.
Senast redigerad av OHE 2010-06-29 22:26Anledning: Hmm...estetiska skäl inte etiska