Nykomling
Medlem: Dec 2009
Län: dalarna
fasadfärg
har funderat på vilken färg man ska måla huset med, jag har redan hitta vilken färg jag ska ha,och dom flesta kan blanda till samma färg, men nu till frågan
vilken fasadfärg är bäst? vi funderar på nordsjö tinova vx eller alcrå bestå, detta gäller då ett nybyggt enplanshus, men vilken är "lättast", håller bäst, ger bra resultat osv eller borde jag välja någon annan?
det skiljer mycket i pris tydligen också, nordsjö skulle ha ca 12000:- för färgen till huset (ca 162 kvm utvändigt) och ett garage (6x9) och för alcrå bestå ca 27000:-, hur kan det skilja så mycket, eller har någon räknat fel på hur mycket färg som behövs? själva har vi inte en blekaste aning
tips önskas...
har funderat på vilken färg man ska måla huset med, jag har redan hitta vilken färg jag ska ha,och dom flesta kan blanda till samma färg, men nu till frågan
vilken fasadfärg är bäst? vi funderar på nordsjö tinova vx eller alcrå bestå, detta gäller då ett nybyggt enplanshus, men vilken är "lättast", håller bäst, ger bra resultat osv eller borde jag välja någon annan?
det skiljer mycket i pris tydligen också, nordsjö skulle ha ca 12000:- för färgen till huset (ca 162 kvm utvändigt) och ett garage (6x9) och för alcrå bestå ca 27000:-, hur kan det skilja så mycket, eller har någon räknat fel på hur mycket färg som behövs? själva har vi inte en blekaste aning
tips önskas...
Är det grundmålat än eller ska det göras också?
Av Alcros system med grundolja, grundfärg och färdigfärg kommer det att gå åt ungefär så här - Grundolja (ändträn och skarvar) ca 3 liter, Grundfärg ca 40 liter beroende på hur torrt virket är. Färdigfärg ca 60-70 liter beroende på om du ska ha annan kulör till foder och knutar.
Vet inte priset på Alcro, men Beckers Perfekt som är likvärdig och då skulle det kosta ungefär 1000:-. Priset lite beroende på var i landet du bor, men här i Göteborgsregionen ligger priset däromkring på en akrylat.
Nykomling
Medlem: Dec 2009
Län: dalarna
huset är grundmålat,inte bara transportgrund, men inte garaget för det ska vi bygga själva,
vi fick erbjudande på claesson och engwall, tror jag dom hete , 92:-/lit
men vet inget om dom, nån som vet?