Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Stockholms län

Måla mjuk kurva

Vi har en vitmålad vägg som vi vill måla rosa i nederdelen. Gränsen till det vita ska inte vara en rät linje, utan gå i mjuka kurvor.

Har någon något tips på hur jag kan maskeringstejpa gränsen mellan vitt och rosa så att det blir mjuka kurvor? Jag är rädd att om jag kör helt på frihand så blir det inte helt bra kurvor.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Västra Götalands län

Hej

Maskeringstjep och "mjuk" känns inte som det riktigt passar ihop. Ta en projektor eller OH-maskin och projecera den kurva du vill använda på vald vägg. Sedan kan du köra på frihand...

Finns iofs tejp som går att "böja" Tex billackerare brukar använda sån...

mvh wasa

3.    länk #3
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län
    Inloggad
    Borde funka ganska ok också med att skapa ett trevligt mönster på en bit styvare papper. Lägg mot väggen och rita av. Eller tejpa och måla försiktigt så det inte rinner under. Men då får du "kopiera" mönstret till fler pappersark innan. Ifall du inte får tag i en sån däringa lysmaskin som wasa pratar om.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Stockholms län

Någon projektor eller OH-maskin har jag inte (finns det OH-maskiner nu för tiden?), men jag hittade elastisk maskeringstejp som ska vara gjord för att tejpa kurvor.

Idén med styvare papper skulle nog fungera. Jag funderar på om jag kan klippa fram mönstret i papper först och sedan tejpa fast det på väggen och därefter sätta maskeringstejpen längs papperet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen