Nykomling
Medlem: Apr 2007
Län: Stockholms län
Måla mjuk kurva
Vi har en vitmålad vägg som vi vill måla rosa i nederdelen. Gränsen till det vita ska inte vara en rät linje, utan gå i mjuka kurvor.
Har någon något tips på hur jag kan maskeringstejpa gränsen mellan vitt och rosa så att det blir mjuka kurvor? Jag är rädd att om jag kör helt på frihand så blir det inte helt bra kurvor.
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: Västra Götalands län
Hej
Maskeringstjep och "mjuk" känns inte som det riktigt passar ihop. Ta en projektor eller OH-maskin och projecera den kurva du vill använda på vald vägg. Sedan kan du köra på frihand...
Finns iofs tejp som går att "böja" Tex billackerare brukar använda sån...
Borde funka ganska ok också med att skapa ett trevligt mönster på en bit styvare papper. Lägg mot väggen och rita av. Eller tejpa och måla försiktigt så det inte rinner under. Men då får du "kopiera" mönstret till fler pappersark innan. Ifall du inte får tag i en sån däringa lysmaskin som wasa pratar om.
Nykomling
Medlem: Apr 2007
Län: Stockholms län
Någon projektor eller OH-maskin har jag inte (finns det OH-maskiner nu för tiden?), men jag hittade elastisk maskeringstejp som ska vara gjord för att tejpa kurvor.
Idén med styvare papper skulle nog fungera. Jag funderar på om jag kan klippa fram mönstret i papper först och sedan tejpa fast det på väggen och därefter sätta maskeringstejpen längs papperet.