9 476 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Ny panel, måla direkt eller vänta?
Hej,
Jag bygger ut mitt hus och sätter strax upp ytterpanel. Jag har fått rådet att man ska undvika att måla fasaden direkt utan hellre vänta med att måla till nästa vår för att träet ska torka. Min kontakt säger att färgen inte tränger in så bra på "nytt trä" och att man kan få problem senare. Men när jag läser på olika forum så känns det väldigt osäkert. Är det någon som har koll på detta, och som har provat det ena eller andra?
Tacksam för hjälp!
Jag bygger ut mitt hus och sätter strax upp ytterpanel. Jag har fått rådet att man ska undvika att måla fasaden direkt utan hellre vänta med att måla till nästa vår för att träet ska torka. Min kontakt säger att färgen inte tränger in så bra på "nytt trä" och att man kan få problem senare. Men när jag läser på olika forum så känns det väldigt osäkert. Är det någon som har koll på detta, och som har provat det ena eller andra?
Tacksam för hjälp!
det har jag aldrig hört. då skulle man ju få problem om man var tvungen att vänta ett år innan man får måla en nytillverkad trädetalj, tex ett fönster
Har nu pratat med en till som hävdar att det bästa är att lämna träet helt obehandlat i ett år för att "syran" ska tränga ut och måleriresultatet ska bli bäst. De rekommenderar alltså att jag inte ska grundmåla heller och att det absolut inte är någon fara fär träet. Jag ska nog fråga i en färghandel också för säkerhets skull.
henrikgran: Ja så tänkte jag också, det verkar skumt men grejen är att jag litar på dessa killarna i övrigt, de har bra koll på saker....
henrikgran: Ja så tänkte jag också, det verkar skumt men grejen är att jag litar på dessa killarna i övrigt, de har bra koll på saker....
Jag jobbar med färg och vi rekommenderar alltid att iallafall grunda virket. Dagens grundfärger är blandprodukter (oljebaserade men vattenburna) och andas. De du har pratat med kanske tror att du menar tryckt virke? Där måste du vänta minst en säsong innan du behandlar pga gifter som måste ta sig ut.
Jobbar också med färg och håller med föregående.
Jag skulle grunda och måla en stryk färdigfärg sedan vänta med andra stryk till nästa år. Om träet krymper isär då så täcker du ju det bara trä som ev. kommit fram med andra strykningen. Om du grundar i år och väntar ett år med att färdigstryka bör du grunda om då grundfärgerna inte är beständiga utan efter ca 6mån har skyddet försvunnit.
Lycka till
Jag skulle grunda och måla en stryk färdigfärg sedan vänta med andra stryk till nästa år. Om träet krymper isär då så täcker du ju det bara trä som ev. kommit fram med andra strykningen. Om du grundar i år och väntar ett år med att färdigstryka bör du grunda om då grundfärgerna inte är beständiga utan efter ca 6mån har skyddet försvunnit.
Lycka till
Tack allihop för era svar. Jag har nu också rådfrågat i en färgbutik och de gav också rekommendationen att måla direkt, så nu är jag övertygad ;-). Eftersom jag målar med Nordsjö Tinovo VX så ska jag grundolja och sedan stryka 2 ggr. Men jag kör nog på ditt förslag "camiil" och sparar en strykning till nästa vår ifall träet "krymper" ihop lite. Tack för all hjälp!
//Martin
//Martin
Klicka här för att svara