4 673 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
olja/luta furugolv men shellack?
Hade tänkt behandla ett nylagt furugolv nu under påskhelgen, tänkte först vitluta det och sedan vitolja eller vitsåpa det.
Men det jag undrar är ju om jag ska ta shellack på kvistarna innan fast det ska lutas och såpas? Vill ju inte att kåda ska krypa upp...
Men det jag undrar är ju om jag ska ta shellack på kvistarna innan fast det ska lutas och såpas? Vill ju inte att kåda ska krypa upp...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Luten kommer att effektivt rensa på bort shellacken, så det blir helt onödigt arbete. Desstuom risk för fläckar som byggare henke skriver
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Räcker oftast med en enda rejäl lutning. Du bör torrskura golvet ordentligt om du nödvändigtvis skall luta två gånger. Risk finns för flammighet. Alternativt blöter du golvet riktigt ordentligt med lutbehandling nr.2 så att den första behandlingens ytrester löses upp i sin helhet.bränski skrev:
okej, hade tänkt att såpa golvet idag, hur exakt skall jag gå till väga?
har lutat det två gånger nu och det blev hur bra som helst.
ska jag bara tvätta golvet precis som man brukar göra så att säga eller ska jag dränka det och låta det ligga lite?
har lutat det två gånger nu och det blev hur bra som helst.
ska jag bara tvätta golvet precis som man brukar göra så att säga eller ska jag dränka det och låta det ligga lite?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Är du redan klar med andra lutningen och det blev bra, skall du helst torrskura det för att få bort kalkbufferten. En stor, vit Scotchbrite (rengöringssvamp) på ett kvastskaft med kardborrhållare är bäst. Gnugga längs fibrerna och torrsopa upp det mesta. Dammsuga kan man göra försiktigt med borstmunstycket. Ett lutat golv är som ett öppet sår och om dammsugaren repar eller lämnar spår kan det in värsta fall stanna kvar. Torrskurning gör du främst för att nästa behandling löser upp kalkresterna och kan lämna ränder. Får man bort det mesta av kalken är risken liten att det blir flammigt eller randigt.bränski skrev:
vilken service med så snabbt svar
hmm, om jag torkar bort kalken, försvinner inte lite av det vita? alltså, om jag såpar det nu, så borde det väl få mer vitfärgad ton?
och sen har jag läst om folk som har hällt ut såpa med gummi raka, men på dunken står det att det skall blandas 125ml i 5 liter vatten bara, inget mer. räcker deta för en ordentlig behandling?
lägger upp bild här när det är klart...
hmm, om jag torkar bort kalken, försvinner inte lite av det vita? alltså, om jag såpar det nu, så borde det väl få mer vitfärgad ton?
och sen har jag läst om folk som har hällt ut såpa med gummi raka, men på dunken står det att det skall blandas 125ml i 5 liter vatten bara, inget mer. räcker deta för en ordentlig behandling?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Lite osäker på såpa i och med att jag alltid naturoljar golv efter lutning. Såpan borde i och för sig lösa kalken från underlaget, men frågan är om det inte kan bli flammigt om man bara låter det torka in. Tanken är väl att man skall bearbeta såpan på underlaget och sedan torka upp det. Då borde också kalken från luten åka med i avtorkningen.bränski skrev:vilken service med så snabbt svar![]()
Kalken från luten är inte tänkt att vara kvar egentligen. Den är för grov för att fasta i ytstrukturen. När man lutar grangolv brukar man "dekantera" luten och bara använda vätskefasen.
hmm, nu såpade jag det precis som där stod på förpackningen, 125ml i 5 liter vatten. om jag tog lite för hårt med moppen på golvet så åkte kalken med som du sa och nu förstår jag att den inte skall vara kvar egentligen... i övrigt blev golvet bra förutom att det på två ställen blev lite mer naturligt gulare.
Klicka här för att svara