Jag har tapetserat en vägg på 3 meter med 6 våder, mönserpassning, jag la dom kant i kant men nu när det torkat så drog tapeten ihop sej och det blev gliper här och där, vad ska jag göra?? dom är raka som men som sagt det bleb glapp här och där när den väl torkade...ska jag tapetsera om helt?? eller kan jag göra nått annat, det är en svart tapet med gul/vita blommor i mönster, vorre tacksam för svar...skulle jag ha lagt våd 2 några millimeter över den första för att den ska hamna kant i kant när den väl torkat??? TinA:O

hej. jag tror inte de e mkt mer du kan göra annat än att tapetsera om. tyvärr... lägg dom då med någon millimeters överlapp, så de kan dra ihop sig utan glipor.

Tyvärr vanligt idag med tapeter starka färger stora mönster och montageanvisningar kant i kant.

Proffsen använder 2 olika metoder:

1) Tapetsera med 1-2 mm överlapp. eller
2) Måla väggen i tapetens grundfärg där skarvarna sedan skall mötas. Tapetsera kant i kant.

Men nu är det för sent att använda proffsmetoderna så då har Du 2 alternativ, gör om gör rätt eller måla i skarven där det gått isär med passande färg, nån form av tuschpenna är enklast att använda. Sen möblerar Du och hänger upp nåra tavlor, ser till att ljuskällorna inte framhäver skillnaden och sen är det bara Du själv som nånsin kommer att se det. Om Du inte bjuder hem nån av oss galna hempulare som skärskådar varje yta i alla hus vi går in i :P:D

Tapetserad om den lilla väggen på 6 våder och det blev kanon bra med några millimeter över kant på nästa våd, ser skit bra ut nu!! Ska läsa ordentligt och ta reda på innan jag gör nått mera här hemma!! så slipper jag göra om små fel!!

B
men man lär ju sig av både billiga och dyra misstag

Jan-Å jag tror jag bjuder hem er hela bunten, hahaha...den va bra...men nu har jag tapetserat om så nu är det fint igen=) Och skulle ni komma hit så skulle ni slå er i backen, förägaren skiter helt i sin l'genhet, har fått tjattat om att få lister till tak och golv, fönsterbänkar, finns miljoner fel på denna lägenhet som ligger i ett 2 familjs hus, jag får stötar när jag tar i diskmaskinen tex om jag håller i diskbänken samtidigt, dom har satt in en del nya dörrar och i ett av rumen har dom skititi att sätta karmar runt dörren, på sinsidan av rummet, men på utsidan av rummet sitter det karmar och lister runt men man ska undvika att gå in i rummet för då ser man att dom skitit i att sätta upp lister runt dörren, eller karmar, har tjattat på dom sen dag 1, och fötsätter att göra det så jag får allt fixat, men jag har fixat en del själv, tur att jag tycker det är roligt att tapetsera och måla och sånt, men en del saker kan jag inte göra själv, och jag frågade ägaren hur huset såg ut när dom köpte det, och han va mallig och sa att jag har inte slängt ut 1 enda krona sen jag flyttade hit, precis som om det skulle vara en merit( jag bara totta på han och undrade hur dum i huvet får man bli), ett hus är en inventering för tusan, han har missat hela poängen med att ha hus, den dagen han säljer får han aldrig ut det priset han gav för det när han köpte! Jaja får se hur länge jag står ut att vara kvar här i detta ruckel, visst den är fin men det är fel i varje rum..saknas saker överallt, halvfärdigt och fusk gjort det som är gjort....jag vill börja bo någon gång!! men nu får jag köpa allt som saknas och dra det av hyran, så nu köper jag saker för ca 1000 kr i månaden och drar av, betalar 8000 i hyra på denna...den är inte värd det..suck..med denna bostadsmarknad så vad gör man, kanske ska vara tacksam att jag har någonstans att bo, vet inte..men det känns att betala 8000 kr för något som är halvfärdigt, och slarvigt gjort, fönstrena är inte bytta sen det biggdes på slutet va -50 talet, såå i vintras va det drag rätt igenom hela lägenheten, ska lista om alla fönster nu i vår, och han gnäller över att det är stor el räkning, jaaaaa tro 17 det! han eldar för kråkorna gju, dom myser runt hela huset och tycker det är varmt och gott, och jag fryser inne(gjorde), nu är det ju varmare ute!! Ni är välkommna på husesyn Jan-Å, allihopp, så kan vi diskutera alla fel i lägenheten =)..

byggare henke skrev:
men man lär ju sig av både billiga och dyra misstag
Helt rätt, tur detva ett billigt misstag!!:P

Jan-Å skrev:
Men nu är det för sent att använda proffsmetoderna så då har Du 2 alternativ, gör om gör rätt eller måla i skarven där det gått isär med passande färg, nån form av tuschpenna är enklast att använda. Sen möblerar Du och hänger upp nåra tavlor, ser till att ljuskällorna inte framhäver skillnaden och sen är det bara Du själv som nånsin kommer att se det. Om Du inte bjuder hem nån av oss galna hempulare som skärskådar varje yta i alla hus vi går in i :P:D
Jan , jag har svarat lite längre ner på sidan, såg nu att man kunnde svara så här på varje person!! Läs och varmt välkommna!d^_^b

Jag är ochså en galen hempulare, älskar att göra det och speciellt inreda, det är min nich, har alltid fått beröm för mina lägenheter jag har gjort, kanske ska öppna eget företag och göra det verkligt!!

vad bra dert fixade sig för det! du får se det här som en lärdom för livet... att du lär dig av allt du företar dig. :) nu kan du ju tapetsera,, o du vet även hur du fixar till felen. nåt positivt! sen om du skaffar nåt eget så kan du ju edan det! :) ang din hyra,,, lät dyrt tycker jag. men vet ju ej vilket område du bor i och om hyrorna är dyra där...? det som lät allvarligast var att du får stötar av diskmaskinen. DET tycker jag skall åtgärdas. kanske det är ngt jordningsfel?? det är ju en säkerhetsaspekt,,,, lycka nu till. bra med byggahus tycker jag. trevligt folk här inne! :)

ja yllwa, troligen är det är jordfel, att ägaren har gjort fel när han installerat diskmaskinen, jag sa det till han och han bara svarade att så har det vart sen dom installerade diskmaskin, som om det skulle vara en ursäkt för att slippa koriggera felet, en vacker dag så får man inte en liten stöt utan det blir en kraftig en:(, tycker bara det är jobbigt att behöva tjatta sej till att saker och tinh sa vara rättq(;^;)p Det finns massor med brister i denna lägenhet, nu måste jag lista om alla fönster för att det är tvätdrag i alla fönster, en del av mina blommor har frusit ihjäl och jag får ont i nacken när jag sitter i soffan (har fönstret precis bakom soffan) känns som nackspärr, ok, jag tycker det är kul när det finns lite att göra men detta är mycket, kommer hela tiden nya grejer som måste göras, och ägaren har sagt att han betalar för allt jag köper in men ändå gnäller han att oj vad dyrt det blev denna månad, försöker att hålla mej runt 1000 kr varje månad för att vara shysst mot han men då gnäller han bara, oj oj va dyrt det blev, trotts att han har accepterat och sagt att köp så drar vi av hyran, han tackar inte för att jag gör det för det ligger många timmars arbete bakom, det ska slippas och göras rent innan man ska måla/tepetsera/lista fönster etc etc..:@..är såå trisst när inget tack kommer på vägen, för det är ju trotts allt hans lägenhet jag gör i ordning( bor i 2 familjshus) den är klart mycket snyggare nu än när jag flyttade in, fans inte lister i tak o golv när jag flyttade in i en del rum!!:S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.