Svara Nytt ämne
  1. 2010-01-30 23:58
    Svara | #1

Senior medlem Inloggad Medlem: dec 2008
    Halland
    840 inlägg
    Gillad 41 gånger
    2 bilder

Rustas Nyans, K-Rautas FXA, något bra?

Hej

Det är så att jag undrar om någon av Rustas färg från nyans serien eller K-Rautas FXA färg är något att hänga i granen? Svar som "skaffa en riktig färg istället" undanbedes, nu är det dessa två sorters färger som diskuteras. Så är det någon som har provat dem och har ris eller ros att ge?

K-Rautas är ju ruggigt billig, 10 liter för 179:-, Rustas kostar 129:- för 2,5 liter så inte heller den så farlig....

2. 2010-01-31 00:31
    Svara | #2

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    22 870 inlägg
    Gillad 1 215 gånger
    7 bilder
    Jag har provat en väggfärg från rusta, kommer inte ihåg om den hette Nyans. Jag köpte den när jag ville grundmåla nya gipsväggar inför tapetsering. Så jag tyckte att det inte borde spela så stor roll om färgen var bra eller inte.

Färgen var helt osannolikt dålig. Efter en strykning på väggen (rollning) så gick det överhuvudtaget inte att se att väggen var målad. Jag fick grunda en gång till (med samma färg, jag hade kvar), efter den strykningen bedömde jag att det var tillräckligt mycket färg på väggen för att skivorna inte skulle suga i sig tapetlimmet för snabbt.

Som sagt den duger inte ens att grunda med.

Jag har nyligen använt Bauhaus lågprisfärg, havbillig, de har en ännu billigare. Den färgen funkar bra även till färdigstrykning.
    Senast redigerad av hempularen 2010-02-05 09:07

3. 2010-02-05 00:25
    Svara | #3

Senior medlem Inloggad Medlem: dec 2008
    Halland
    840 inlägg
    Gillad 41 gånger
    2 bilder
    Jag svarar åt mig själv i hopp om att något annan kanske får nytta av svaren. Det blev i alla fall att jag köpte båda K-Rautas billiga färg och Rustas. Köpte en 10 litare vit på K-Rauta som jag grundade sovrumm och hall med. Sedan körde jag över hallen och sovrummet två gånger med deras Nyans-färg. Det blev bra i alla fall och färgen kostade totalt 566 riksdaler. Även med en "bra" färg så hade jag nog behövt måla 2 gånger och då hade priset blivit högre.

Sovrummet blev i princip bra på två strykningar, där var dock en färgrann bord som syntes minimalt så jag drog över det en tredje gång där. I hallen använda jag rustas färg kakao så där var det ganska tvunget att måla två gånger efter jag grundat. Skall sägas att alla väggarna hade bredskacklats...

Liknande ämnen

1. Rustas element - termostatproblem
    av BertL i forum Värme allmänt
  2. Rustas Wc-stol
    av Kulix70 i forum Badrum
  3. Bosch GCM10SD i K-Rautas reklamblad
    av Norell i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Rustas hängmatta...
    av ejwbegysv i forum Trädgård allmänt