Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    pa.albinssons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Östergötland

Vad är det för speciellt med Beckers Lackgrund (eller motsv.)?

Tänker sätta upp panel på en vägg och kollar nu upp det här med målning. Jag tänkte måla med vanlig vattenbaserad lackfärg (Beckers). Beckers har en "Lackgrund" som de rekommenderar att man ska använda som grundfärg. Den är dock nästan lika dyr som lackfärgen själv! Vad är det för magiskt med denna grundfärg? Jag har en hel del vit väggfärg och takfärg (också Beckers) över och hade hoppats att den skulle fungera bra som grundfärg.

Jag hittade en tråd i forumet som menade att vanlig väggfärg inte flyter ut lika bra som en grundfärg. Dock använde jag väggfärg för att grundmåla en hel del taklister som jag sen målade två gånger med lackfärg. Och det ser bra ut (i mina ögon iaf).

Vad säger ni?

(Kvistlack har jag också skaffat.)

2.    länk #2
    pa.albinssons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Östergötland

Pratade med en målare som sa att lackgrundfärgen sitter bättre.

Jag skaffade till sist en grundfärg som hette Panelgrundfärg som dessutom skulle hålla emot missfärgningar från träet. Den var ytterligare ett snäpp dyrare. Men så råkade vara en kampanj så jag fick den på köpet.

Så det blev 2x kvistlack, panelgrundfärg, och 2x lackfärg.

3.    länk #3
    OHE
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2008
    Län: SKÅNE

Låter bra!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen