Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2009
    Län: Skåne

Porös vägg

Jag har precis köpt en ny lägenhet och ska börja med att slipa parketten. Idag plockade jag bort några golvlister och drog med en bit av tapeten oxå eftersom de hade tapetserat ovanpå listen. Det gjorde inget eftersom tapeterna ska bort när jag är klar med golvet i vilket fall. Men jag blev lite orolig när jag såg vad som fanns under tapeterna. Materialet som ligger ovanpå den hårda betongen är väldigt porös. Det räcker med att skrapa lite med sitt finger så faller det sönder nästan som om det vore gjort av sand. Är detta normalt? Helst vill jag inte ha några nya tapeter, utan bara en putsad vägg, men hur ska jag då göra? Kan man typ bara spackla cement ovanpå den porösa ytan? Känns inte så stabilt

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Nov 2009

Fick svar på att det väldigt porösa materialet troligtvis är lättbetong, kan det stämma?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Nov 2010

Mina väggar ser också ut såhär under tapeterna.

Så hur går man tillväga för att få ett jämnt målat resultat av detta?!

Givetvis tacksam för svar!

4.    länk #4
    byggare henke
    Gäst
    lätt betong som är murad.
    innan du river mer täck golvet när du ska ha kvar det.
    ni får jobba med väggen. finna bra material för putsning eller spackling.
    spackling kan va bättre då det ska va så slätt som möjligt.
    Man primar väggen och sen spacklar sist slipar

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Nov 2010

Tack för ditt svar Byggare Henke!
    Följdfråga: Vad primar man med?

Mvh

6.    länk #6
    byggare henke
    Gäst
    beror hur du vill göra. spackla eller putsa. spackla är enklast då du kan slipa sedan.
    själv skulle jag ha tagit ardex 828 som spackel(pulver som man får blanda till). http://www.ardex.se/upl/files/47173.pdf
    primer http://www.ardex.se/Product.aspx?p_id=14141
    vanlig väggspackel ska du ej ha tycker jag.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen