Skriv svar Nytt ämne
Läst 55 869 gånger · 58 svar · 48 bevakar · 3 gillar
  1. 2012-06-27 02:19

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2008
    Stockholms län
    300 inlägg
    Gillad 23 gånger
    Fantastisk tråd det här!

Jag undrar hur ni som sprutar gör det rent spatiellt. Det är väl knappast så många som har ett rum man kan utrymma helt för att dedikera till måleri? Har ni byggt en låda som skyddar omgivningen? Gör ni det ute på sommaren?

2. 2012-06-27 17:38

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: jun 2008
    Västra Götaland
    473 inlägg
    Gillad 7 gånger
    Just det där med utrymme är det stora problemet. Vi nyttjade förra veckan det gamla huset på nyköpta tomten till ändamålet, innan vi ska riva det. Målade stora innerdörrar så det krävdes ett ordentligt rum, hade inte fungerat med en liten låda då. Dessutom är det avgörande med bra ventilation / stort utrymme så att inte sprutdammet fullständigt fyller rummet och sen sakta dalar ner på den nymålade ytan... Ja ni förstår säkert vad som händer då.

3. 2012-06-27 17:57

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2008
    Stockholms län
    300 inlägg
    Gillad 23 gånger
    Om man har tillgång till spånsug, kan man utnyttja det då på något sätt? Jag är intresserad av att måla mindre saker som möbler, och tänkte att om man bygger en låda 1x1x1 meter, som har ena sidan öppen, och monterar spånsugen med ett rejält filter i bakkant, alternativt flera filter i rad, kan det funka?

Eller är det någon här som har testat att måla utomhus? Om man monterar delarna på en skiva, så att man direkt kan skicka in dem inomhus när man sprutat klart, funkar det då tro? Är sugen på att bygga en spjälsäng, men det är ju för jävla jobbigt att måla för hand...

4. 2012-06-27 21:15

phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Skåne
    5 499 inlägg
    Gillad 113 gånger
    Jag använder en tryckluftsdriven HVLP/CPR (reduced pressure) spruta från C.A. Technologies. Använder den med tryckpotta med 2,5m slang eller trycksatt sugkopp direkt på sprutan. Sprutar endast vattenbaserat samt shellack (alkoholbaserat). Brukar husera i garaget där jag har ett litet hemmagjort tält i byggsats. Golvet består av lättviktspressenning (trycker upp fukt genom plattan) samt masoniteskivor som återanvänds. Väggarna består av Byggmax billiga täckplast som jag tejpat ihop med silvertejp. I ovankant har jag tejpat in sektioner av VP16-rör som jag snäpper in i en ram av 45x45-reglar som är skruvade i taket. I nederkant viker jag in plasten under skivorna. Som utsug används en vanlig köksfläkt monterad nära tak. Allt kompletterad lite blandad extra belysning. Som dörr har jag hängt några plastbitar omlott. Allt som allt är utrymmet ungefär 2,4x3m.

Strävar efter undertryck i utrymmet även om det är fel med tanke på damm. Detta för att slippa få sprutdamm i hela garaget. Det hela fungerar väldigt bra även om man inte kan spruta allt för stora ytor, dels pga begränsat utrymme, dels för att man måste bli av med dammet i luften inom rimlig tid.

Direkt efter en lackeringsomgång lyfter jag in en 9kW byggfläkt för att snabbt höja temperaturen så mycket som möjligt. Brukar landa på 27-30 grader vilket avsevärt snabbar på färgens torkningsegenskaper.

Slutligen har jag struntat i tankarna kring explosionsrisk med shellacken och spisfläkten. Brukar inte spruta några större ytor.
    Gör man fel får man lida.

5. 2012-07-07 22:22

Nykomling Medlem: mar 2003
    12 inlägg

Funderar på att köpa färgspruta för att måla både inne och ute med!
    Ute använder jag Nordsjö Tinova oljetäcklasyr, så det måste den klara! Först och främst är det under takfot, men även fasad.
    Har funderingar på Verktygsbodens PELA PS240

Är det någon som sitter inne med erfarenhet av denna?
    Har snackat med den lokala färgleverantören, och de tycker att jag ska hyra! Men jag hatar att hyra! Antingen så är samtliga uthyrda, eller så regnar det hela helgen då jag ska måla!

6. 2012-08-17 22:16

Senior medlem Medlem: apr 2011
    Stockholm
    834 inlägg
    Gillad 22 gånger
    3 månader senare så har jag börjat måla huset med min Titan XT255.

Helt fantastisk maskin, skall du måla huset säger jag KÖP! Grannarna kommer på rad och imponeras över hur snabbt och enkelt det är att måla om huset.

Enda som man kan behöva ha i åtanke är att man kanske vill ha en pump som klarar 0.17 munstycken. Titan 255 klarar 0.15 och det funkar men för mer flöde och större ytor så skulle större munstycke behövas. (Jag kör nu Nordsjö ONE som är en av de tjockare akrylaterna och det går bra med 415 munstycket.)

Jag kompletterade med en extra 25ft slang, "svivel" och "wippa". Det och något extra munstycke är ungefär vad du behöver. Ca 3000kr ink moms och frakt från USA.

7. 2013-01-15 13:30

Elina har fördjupat sig i sprutmålning i den här artikeln, baserad på intervjuer med TS här samt användare Ullberg http://www.byggahus.se/artiklar/sprutmåla-inomhus
    pelle242 gillar detta.

8. 2013-03-27 22:01

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Skåne
    108 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Googla och köp 3M PPS. Makalöst bra produkt, får samma pirrande känsla i kroppen som när jag leker med Festool.

Du blandar färgen i utbytbara behållare som har inbyggd mätskala och filter. Färgkoppen kan hållas i alla lägen utan att färg rinner och du kan spruta upp och ned. Efter avslutat arbete försluter du koppen och ställer på hyllan till nästa sprut.

Har en 3/8" nippel till en Biltemaspruta (saknar regulator till Iwatan) och har 3 st olika färger jag kan alternera mellan med ca 2 minuters ställtid mellan. Makalöst. En grund och två täck.

Från att det varit ett motstånd till att lacka är det nu effektivt och utan kladd. Fördelen med detta är att jag inte frestas att flöda på färgen för att få en bra täckning vilket oftast slutar med rinningar utan kan kosta på mig att köra flera tunna lager som torkar snabbare som i sin tur gör att jag hinner fler lager. Win-win.

9. 2013-03-27 23:20

Massess avatar
    Senior medlem Medlem: nov 2004
    Skåne
    1 094 inlägg
    Gillad 16 gånger
    Är inte dom dyra som poker?
    Edit: Ahh ser nu att det är koppen med tillbehör du menar, inte själva sprutan!! Passar koppen till valfri spruta?
    Senast redigerad av Masses 2013-03-27 23:26

10. 2013-03-28 16:29

Skåne
    108 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Masses skrev Gå till ursprungsinlägg
    Passar koppen till valfri spruta?
    Mja, det finns adaptrar som säkerligen passar till valfri spruta. Se http://www.spraygunsdirect.co.uk/ima...pter-chart.pdf
    Fö. samma handlare där jag köpte fin-spruta samt PPS. Köpte 600 ml vilket känns ok för möbelsprut. 400 ml hade också fungerat.

11. 2013-03-28 17:40

Massess avatar
    Skåne
    1 094 inlägg
    Gillad 16 gånger
    Tja kanske kan vara värt ett försök... Drar mig alltid för att måla just pga all kladdig rengöring, men detta verkar smutt!
    Beställde du ngt kit eller enstaka delar?

12. 2013-03-28 18:50

Skåne
    108 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Köpte;

1 x 3M PPS 0.6lt Kit (125 Micron 16026) £52.42
    2 x 3M Paint Mixing Cup & Collar Standard (16001) £15.28
    1 x 3M PPS Preparation System Adapter
    - Model Part Number: 50480
    £7.49
    1 x Iwata LPH 80 Touch up Gravity Spray Gun (250cc)
    - Nozzle Set-up: 1.2
    £192.00
    1 x 3M PPS Preparation System Adapter
    - Model Part Number: 16037
    £7.49
    16001 är ett par vilket är vettigt. Jag har 4 st nu vilka gick åt snabbt. Använder t.ex. en uteslutande till rengöring. Efter avslutad spray kopplar jag över till en behållare med rent vatten för att spola rent det värsta i sprutan innan jag tar bort munstyckena och tvättar de med en blomspruta med vatten. Låter således nål etc sitta kvar i Biltemasprutan.

13. 2013-03-28 19:13

Massess avatar
    Skåne
    1 094 inlägg
    Gillad 16 gånger
    kewlt! Använder du Iwatan till detta oxå?

14. 2013-04-26 13:25

Massess avatar
    Skåne
    1 094 inlägg
    Gillad 16 gånger
    Jonstorp, har varit i kontakt med dom och det är svårt att få fram rätt Adapter tydligen till mina sprutor, har en Walcom och 2 No-Name. Du skriver att du använder PPS tillsammans med Biltema spruta hur tog du reda på vilken adapter du skulle ha?

Läs mer

1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 23:40
  2. sprutmålning
    av kalle_k i forum Färg, måla & tapetsera
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 09:41
  3. sprutmålning
    av Latex Fog i forum Fasad
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 12:37
  4. Solfångare, kostnad, allt som allt.