Missfärgning av sjögrästapet

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2009-05-16, 10:46
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: maj 2009
Län: Skåne län
Missfärgning av sjögrästapet

Hej,

Jag har just målat över en sjögrästapet som tidigare var målad gul till vitt. Jag får dock problem med att ett mörkare område syns som en "bård" på nedre delen av väggen (se bild). De röda pilarna markerar området på väggen som är målad två gånger, grön pil för vägg som bara är målad en gång. Det mörka området syns alltså precis lika bra oavsett om man målar en eller två gånger. Det syns heller inte direkt utan framträder först när färgen torkat. Hörnan på väggen vekar också vara ordentligt påverkad. Denna del av huset är från 30-talet, och underlaget är troligen Tritex (men det kan även vara gips). Det är på ytterväggarna som problemet syns (tegel).

Vad kan problemet bero på? Hur kommer man till rätta med problemet?

Senast redigerad av zodo 2009-05-16 10:55.

2009-05-16, 19:08
Citera |  #2

Senior medlem

Medlem: aug 2008
Län: Västra Götaland
Att måla på sjögrästapet kan medföra missfärgningar eller att tapeten krymper/drar ihops sig. Detta motverkas genom att man först grundar tapeten med en oljegrund/spärrfärg.

2009-05-17, 10:25
Citera |  #3

Nykomling

Medlem: maj 2009
Län: Skåne län
Jo, fast tapeten var redan målad sedan tidigare.

Jag provade att måla över fläckarna med en oljebaserad täckfärg och det verkar fungera.

2009-05-17, 19:11
Citera |  #4

Senior medlem

Medlem: aug 2008
Län: Västra Götaland
Men missfärgningar kan komma även om ytan är målad tidigare. Vad bra att det löste sig med oljefärgen.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Taggar
missfärgning, tapet Tagmoln
annons
annons
annons
annons
Annons