Färg, Måla & Tapetsera
Lina Malmberg: Hej! Jag ska precis flytta in i en lägenhet och vill laga ett par ställen på min sågspånstapet innan jag målar (vill ej riva ned tapeten). Jag har inga rester av tapeten att använda tyvärr. Två frågor till alla kunniga därute: 1. Är det någon som har tips på hur jag kan laga dessa ställen? 2. Tydligen finns det olika typer av sågspånstapet, är det någon som även kan
Mjolnir: [citat] Jag tejpade cirka 5 mm från lister och kanter. Fogade, lät torka till dagen därpå. Målade klart och tog bort tejpen. Blev bra med skarpa kanter. När jag provade foga och måla samma dag var fogen ofta mjuk så fogen ville följa med tejpen eller också reste sig fogen lite för den inte fick torka och fästam ot materialet riktigt, tror jag.
Lena Schillerström: [citat] Kan färg ta eld på korsten min son målade på sin och jag oroar mig det kan ta eld när den blir varm
Claes Sörmland: Det går att spackla på vanlig takfärg och den nu sitter bra.
z_bumbi: Letar du pris så är linoljefärg billigt. Köp en liten burk av varje färgtyp och provmåla några spillbitar så märker du hur de beter dig och ungefär vad slutresultatet blir
lukewalker: Den borde vara vitare än vit. Vitare än s0502-y, tanken är att den burken skall brytas till en kulör.
AndersS: Målar våra med vanlig halvmatt/blank väggfärg för att enkelt kunna torka av. Och har du ingen fukt i murningen fungerar det utmärkt. Vid ommålning är det bara att det tvätta med målartvätt för det flagar inget.
Davidbagare: Ja, puts- och betongfärg kan användas på innerväggar av betong i källare, men det finns vissa saker att tänka på: Diffusionsöppenhet: Det är viktigt att färgen är diffusionsöppen, vilket innebär att den släpper igenom fukt och tillåter väggen att andas. Annars kan fukt stängas in, vilket kan leda till mögel- och fuktskador. Silikatfärg är ett bra alternativ i sådana miljöer
tobbe.roos: Tack bra tips. Ska köra remsa i alla fall och göra ett försök.
Skitväder: [citat] Rutnätet förstår jag inte vad det är. Tänkte först att det var en tapet, men det det går inte skrapa bort/ta bort då rutnätet är typ 1mm tjockt?
dof: Ta dit en duktig plåtslagare som kan klä in den synliga delen i ny svart plåt, eller köp en ny och sälj den gamla. Måla den befintliga kommer aldrig bli bra.
fallskydd: Det är väldigt stor skillnad på olika maskeringstejper. Värt att prova lite olika. Den vanliga, klassiska skulle jag undvika till den här uppgiften. Med en struktur som microcement lär det vara svårt att få perfekt, men bra mycket bättre än på bilden borde vara fullt möjligt. Man kan även testa att måla med en sned streckpensel. De är mycket lämpliga för att måla streck på
OskarL: Värt att tänka på är att det idag knappt går köpa grundmålat utan är istället mellanstruken panel. Alltså målat först med grundfärg sen täckfärg. Då räcker det med 1 gärna 2 strykningar beroende på färg. Målar man med jotun (demidekk bland annat) ska man INTE måla med grundfärgen ovanpå ett lager färg utan endast på trärent. Säger Jotun. Och jag skulle nog hålla med
Pin: Jag ändrar mig. Tycker inte om orange och brunt i kombination. Grannens vita fönster till vänster ser bättre ut.
0_o: Tänkte bara återkoppla så här 2,5 år senare: jag testade en ozon-generator och tejpade plast från tak till golv – funkade utmärkt! All lukt försvann direkt och har inte kommit tillbaka. :)
Coolman: Köpte från Dollarstore. Helnöjd. Tror Hagmans. 140 kr/l. Hållit bra i 1 år nu. 👍
maskeradeproggaren: vad hände sen? Har precis fogat (utomhus) vid ett fönster och hoppas på längre livslängd än 8 år
z_bumbi: Linolja ör råvaran men eftrrsom det är vattenbaserat så är den behandlad. Välj valfri grundolja avsedd för vattenbaserad färg och om priset ör viktigt så jämför mängden olja (torrhalt) och inte liiterpris. Målar du med vanlig linolja så kommer färgen knappt att fästa och du riskerar att oljan bildar blåsor.
Skärgårdsbon: Tack alla för input! Det är svårt att få bra foton på detta då väggen är vit och det ljus fönsterna släpper in nu gör det svårt. Fönsterna kommer bytas ut vartefter till större med mycket mer ljusinsläpp och det är det som oroar mig då missarna kommer synas ännu tydligare då. Jag fortsätter försöka övertala maken att måla om hela väggarna så får vi se hur det går 😊
Vispen74: [citat] Lite sent svar, men vi målade om huset med denna bosch spruta, gick kanon! Men som någon säger är det ett evigt påfyllande av behållaren, så man bör vara två så en förbereder nästa behållare medan den andra kör sprutan. Gick smidigt och supersnabbt 👌
J Vos: Beror lite på var det är. Det är lätt hänt att det blir skillnad i gläns på målarfärg. Om du har en massa möbler och tavlor kanske. Om du egentligen inte vill jobba mer med spackel då kan det vara en idé att måla en gång och kolla om du är nöjd.
Fideliox: Var nere på colorama. Fick låna hem färgkarta och beställde ett prov. Kanske kartan är blekt men ser ju inte alls ut att blivit samma tyvärr trots att jag och frugan dividerade ett lång stund. Ska åka ner igen imorrn och se om de kan hälla i nån svart droppe till kanske. Min plan var att rolla men att först testa med pensel.
Buskul: [citat] Låter som att det lär bli mycket jobb för min del men känns rimligt med det du säger.
Anonymiserad 405730: Ja gipsa över är det enda hållbara..
Stefan N: Kör denna, funkar alltid. https://www.tapethandeln.se/sv/articles/1.291.395/alcro-kraft-grundfarg?gad_source=1&gbraid=0AAAAADtrdwEM2hdC8IEwewP_ORTuYZP3y&gclid=CjwKCAjwreW2BhBhEiwAavLwfAiSgOYs9ktCUa5NwSpIomWr1et4n4MzC-XLKWEvVBEGVxHoBlroAxoCV3gQAvD_BwE