Färg, Måla & Tapetsera
agrippas1: Tack, det fungerade bra. Tog de sista resterna med lite symaskinsolja.
hsd: Nyansen på Falu rödfärg är ju ett svävande problem, beroende på när efter målningen man ser på färgen samma år eller efter 7 år....
lring: Jag har en vit spåntapet i ett rum som är fruktansvärt ful och som jag vill bli av med. Den sitter bra mot underlaget, inga lösa bubblor eller så någonstans. Jag vill ha en slät vägg som kan målas. Funderar på renoveringstapet för enkelhetens skull, men spåntapet känns lite för grov för att täckas av det, någon som provat? Alternativet kanske är rullspackel, men känns som en
Npower: Tack för svaret. Jag vill återställa så det inte syns igen. Vet inte hur det ska fästas fast tillbaka.
hempularen: Jag har målat huset med Caparol Karat. Det är en Alkydfärg som till skillnad från de flesta andra kan målas på olika underlag. Annars gäller att om du har akrylat (plastfärg) så måste man måla med akrylat. Har man alkydfärg så kan man måla med antingen alkyd eller akrylat. Karat har även fördelen att man inte behöver måla med grundfärg, det räcker med två strykningar med
Ripley: Vi vitlaserade våra furutak, de fick en rosa nyans efter ett tag, det blev inte snyggt tyckte vi.
Linnis79: [citat] Jag köpte en stuga som ligger mitt i skogen med en väg som inte skottas på vintern så jag har inte haft tillgång till stugan förrän i mitten av april. Stugan ligger i zon 5 vädermässigt. Jag har håller på och tömmer stugan nu. Jag hoppas att snart kunna börja med att ta bort tapeter. Jag hade en målarfirma som lämnade offert. Målarna menade på att jag inte behövde ta
Bästerortarn: [citat] Google lens säger att det ska vara Revival från Boråstapeter. Maila dom och fråga?
Bobbobula: [citat] Haha det ack för ditt svar, känner igen det där,,, plötsligt så har det fått ett par år och projektet står kvar 😁
Anders Eriksson1423: Japp, men paketet är i stort tomt. Dessutom, om det varit fullt, är det användbart efter 85 år? Jag funderade på om någon kände igen produkten. Är det verkligen gips, för då borde fukten förstört innehållet? Det verkar inte vara limfärg, för även den borde fukten eller mössen förstört. Mössen i uthuset, där paketet står äter gladeligen tapetklister och annat som innehåller
narizza: [citat] Tack för svar. Det är en medelstor målarfirma i storstad med ca 30 anställda. Tro det eller ej.
camilla_: Jag ska måla en vägg som delvis är målad med vad som ser ut att vara någon slags lackfärg (halva väggen har hårdare och glansigare färg än övriga väggen, se bild). Jag tänkte använda häftgrund för att få väggfärgen att fästa bättre. Min fråga är nu om jag enbart ska använda häftgrund på den del av väggen som är målad med denna förmodade lackfärg eller om jag ska
Bo arnold: Slipa gör man alltid men ta bara lätt på lackytan slipa inte ner i faneret
chrloc: [citat] Ok tack Ingen fara att slipa luckor med faner? Antar att man får vara försiktig Eller räcker det med vara målartvätt?
Myk: Hej. Har ett rum i källaren på ca 25kvm som antingen ska målas om eller tapetseras. Nu sitter det tapet som är lätt att ta bort. Många rör element och 3 fönster och en dörr. Jag tror det är målad spånskiva på väggen. En del borrhål och större hål gjorda för att laga rör etc. Jag kvar "passdelar" så kan reparera dem hyffsat. Jag har aldrig tapetserat. Målat har jag gjort
nyigammalthus: Tack för alla svar! Det blir nog både kompletteringstapetsera, spacla & måla. Plus en tavla på det....
Nash John: Hej! Jag har en funkislägenhet och jag hade gärna velat slipa bort färgen och ta fram original detaljerna. Jag slipade lite på golvlisterna och de verkar vara i furu men dörrtröskeln är i ek, och där det finns avflagande bitar i dörrfodren verkar det som om det är ek. Dörrfodren är profilerade, jag funderar på att ta en värmepistol och en färgskrapa och ta bort färgen men är lite
JohanLun: [citat] Så tråkigt då jobbet att skrapa bort plastfärgen är många gånger större än att måla huset om de bara haft linoljefärg. Tyvärr måste plastfärgen bort om du ska bli av med problemet. Jag skulle nog försöka att tidigare ägare som ev utfört ett felaktigt jobb är med och bekostar detta, och förhoppningsvis i sin tur kan ställa hantverkaren till svars.
chrloc: Hej Ska måla om köksluckor med träfaner Fått två råd: 1. Två lager med häftgrund. Finns i sidenmatt. 2. Miltex häfta grundfärg Sedan två lager Servalac halvblank Vilket alternativ är bäst? Andra råd?
Dunfalken: [citat] Ingen aning vad det kan gå på, säkert inte gratis men garanterat billigare än nya dörrar tänker jag.
BirgitS: [citat] Det finns tunn vinyltapet och det finns tjockare våtrumstapet. Ibland går det och ibland går det inte att måla våtrumstapeter, det är bara att prova på en undanskymd plats.
S&N: Hej! Ska måla en svängd rund ledstång, och är rädd att det ska se randigt ut efter penseln. Skicka in för sprutmålning är för dyrt (4000-5000 kr enligt en offert) och Jotun Lady Supreme Finish blir inte helt fri från ränder - men så googlade jag runt och hittade en färgtyp som lät intressant: Beckers Mood Professional Finish. Någon som har testat den? Och vad för slags pensel är
Ljhdov: Jag använde den mattaste snickerifärgen. Lite väl dyrt men gillar att måla med snickerifärg. Färghandeln föreslog vanlig takfärg också för att komma ner i pris men körde ändå på snickerifärgen. [citat]
Albin Anderssonn: [citat] Första bilden är betongvägg Andra bilden gipsvägg Tredje bilden betongvägg Aha de lät ju inget vidare ://
Stefan N: Jag klippte till på kolfiberskaftet, så jäkla stabilt. https://www.bauhaus.se/forlaningsskaft-anza-platinum-pro-carbontech-105-180-cm?channable=06ff2069640031323931303837f8&gad_source=1&gad_campaignid=21723008355&gbraid=0AAAAADxd_kwE0MVFXeouscqTWkXqLyprH&gclid=CjwKCAjwqubPBhBOEiwAzgZX2vNGOsh68r41SgaYYdcxlnveFlyNiLQpXa6Cji164etmVnSIBBRrURoCspwQAvD_BwE
Sigward: [citat] Lustigt nog har lukten typ försvunnit, o fuktigheten är på ca 40%. Kan nog avvakta med avfuktaren då.
13th Marine: Jag tycker inte att man som konsument kan förvänta sig att lacken flagnar nästan direkt. Antingen får hantverkaren göra korrekt underarbete, eller meddela riskerna med att göra som denne gör.