M
Mjärn: [citat] Haha okej helt omöjligt att förstå för gemene man:rofl:
19 svar · 13,6k läst
·
D
Derbyboy: Har en tub liggandes sedan förra våren :)
5 svar · 1,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Börja med väggarna. Spiller du lite på snickerierna då så ka du ta bort/måla över. Blå "lätt" maskeringstejp bör funka på väggen också när det trokat ordentligt
1 svar · 795 läst
·
S
shiftlock: Går det att använda pappersremsa endast på väggen, dvs inte behöva dra den upp på taket och spackla där? (eftersom det är målat och fint som det är)
9 svar · 9,4k läst
·
M
Matilda Olsson1: Hej! Jag undrar om det finns någon som vet vad detta är för tapet och var den finns att köpa!!
0 svar · 1,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja färg fäster ju bra på det mesta så hur du än får ytan ren så brukar ju inte färgen lossna, speciellt inte inomhus i stabilt klimat. För egen del skulle jag nog, om jag inte slipade, använda samma medel som jag tvättar fasaden med = vanligt alkalisk avfettning = "grovrent". Billigt och fungerar utmärkt, bleker ingenting osv.
4 svar · 3,0k läst
S
shiftlock: Men om man fyller glipan med gipsbruk först? Borde inte det räcka att sätta latexfog på den sen? Ja, dosan är krånglig, det får bli en glipa där helt enkelt. Men jag ska nog lyfta på kabeln och foga under.
2 svar · 4,7k läst
·
B
bo-ca: Hej Hans och tack för svar! Slottsvred ser elegant ut men vi har inte tänkt gå riktigt så långt i renoveringen:-) Däremot är planen att byta ut de tråkiga ventilerna till något som ser lite mer smäckert och neutralt ut än de som sitter där nu. Ok, då är det bara att gno på utan att ta för mycket... /B
5 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det jag minns från min barndom med papperstapeter (även textiltapeter är väl en papperstapet med textilväv påklistrad) är att mina föräldrar penslade ut ordentligt med lim på tapeten. Men det skadar ju inte att fråga Tapetorama.
4 svar · 1,3k läst
S
Samme97: [citat] Får ringa en snickare på måndag helt enkelt :)
10 svar · 3,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Oftast har man ju Elfakonsoler som hänger på en vågrätt bärlist och då är det endast infästningen av den bärlisten som spelar roll, dvs. det är ingen anledning att sätta upp plywood på hela väggen utan förstärk just där bärlisten ska vara. Om det nu inte finns tillräckligt med fästpunkter i reglarna.
7 svar · 2,7k läst
·
S
shiftlock: Har köpt en underbar vintagetapet från 70-talet, med riktig textil på. Hur går tapetseringen till, är det som en gammaldags papperstapet eller krävs specifik behandling? Antar att det inte är som en easy-up där du limmar väggen först, men kan inte hitta någon beskrivning på nätet alls.
0 svar · 821 läst
H
heimlaga: Högtryckstvätt skall jag prova. Sodablästring är för dyrt. Det får ju inte bli lika dyrt som nytt tegel.
3 svar · 1,0k läst
DropDeadMyLove
DropDeadMyLove: [citat] Tack :)
6 svar · 2,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Boråstapeter har liknande.
5 svar · 858 läst
R
Rännil: Nu är taket målat. Två lager av jotuns kvist och spärrgrund sen ett lager jotuns matta våtrumsfärg. Blev mycket bra. Nu ska jag bara täta glipan mellan vägg och tak. [bild] Bottningslist och vanlig latexfog borde väll duga?
12 svar · 6,3k läst
·
Misse
Misse: [citat] Precis - burken på 10 liter med blandning enligt det gamla receptet gjorde en mycket stor skillnad så jag har definitivt lärt mig något på kuppen! (de hade ändrat mängden gult/svart i färgen, fråga mig inte varför då det var en NCS-kulör).
19 svar · 8,1k läst
R
Robin_CG: [citat] Resultatet på all målning hänger på förarbetet, tyvärr får man väl säga i ditt fall då :). Vill du ha nåt som håller över tid så bör du slipa och tvätta innan all målning. Skiter du i vilket så är det ju bara att köra på. Är ju i sådana på en garderob så inte så att nån mer än ni som kommer se resultatet. "Vita" linoljefärger är väl ingen höjdare på
1 svar · 2,0k läst
P
Picea: [citat] 14cm funkar fint. Det är så mycket mönster som hjälper till att bli av med skarvarna. Du kan också börja med en 33,5cm remsa, sedan fullbredd,53cm, och sedan avsluta med 33,5cm. Då får du våderna symmetriskt.
11 svar · 3,0k läst
·
S
shiftlock: Aha, det var såklart bara fiber där det var innerhörn. Låter rimligt, ska försöka göra som du beskriver.
2 svar · 1,1k läst
·
D
datja: [citat] Har använt tre sådana. Två från Biltema och en prestigemärke (minns ej vilket). En av dem från Biltema slets ut (efter att använts i många rum i två hus). Det finns just ingen skillnad i kvaliteten vad gäller funktionen. Alla är en vattenkokare med slang och plastmunstycke. Försök perforera först (t ex med en uttjänt roller som du satt spik utåt i) och tryck upp munstycket
2 svar · 2,8k läst
E
Ericplumber: [citat] Ja tyvärr!
12 svar · 2,3k läst
·
M
Mack: Det var ettag sen detta var aktuellt men jag chansar och frågar ändå:) Hur blev slutresultatet?! [citat]
3 svar · 6,1k läst
Bo arnold
Bo arnold: Tycker det ser ut som ett vävspänt tak där väven har släppt utmed ena sidan kan också vara papp mycket svårt att laga om man inte har gjort det förut jag har spänt tak förr men tror inte många åtar sig det idag. Antingen får du låta det vara eller riva ner o sätta gips om du vill ha ett slätt tak.
5 svar · 2,4k läst
·
U
Ulf1: [citat] Tack - för tipsen :) Jag fick tipset att använda Microcement vad tror du om det, kan det funka?
4 svar · 1,4k läst
·
F
fribygg: [citat] Välkommen till forumet Borken1! Jag har inte svar på din fråga men skulle vilja rekomendera äggoljetempra istället, det är en färg som åldras med behag.
1 svar · 1,7k läst
F
Frallses: Rummet färdigt och bredspacklingen gick fin fint! Har helt glömt bort att uppdatera. Före och efter :)
18 svar · 6,1k läst
·
Krillesson
Krillesson: Hej hej, Behöver göra min kinaolja lite mörkare i kulören. Vet någon vad man kan ha i för ämne, medel, extrakt ? Finns det kanske kulörer speciellt för oljor man kan köpa någonstans,,?? mvh Kson
0 svar · 807 läst
Höghus
Höghus: Jag hade sådan här mönstrad plywood i köket. [bild] Spacklade spikhål, slipade lätt och tvättade med målartvätt. Sprutade med två lager spärrgrund och två lager Jotun Lady. Strukturen framträder fortfarande och jag tycker den ger liv åt väggen. [bild] /Höghus
3 svar · 2,7k läst
·
KristianHenrik
KristianHenrik: Hej, har grundoljat en vindskiva [målar inomhus med Alcro system) kan jag vänta med grundfärg en vecka eller ska det målas över snarast? Mvh Kristian
0 svar · 769 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.