Posta svar
Nytt ämne
22:44 Inreda ovanvåning, ta bort isolering i golvet?

Ämnesverktyg
2009-07-29, 23:11
Citera |  #91

Nykomling

Aktiv: mar 2003
Tackar för tippset. Nu är det beställt så får vi se hur det går om det kommer någon.
annons
2009-08-05, 10:48
Citera |  #92

Nykomling

Aktiv: mar 2003
Nu har sprutmunstycket kommit så det fungerade utan problem att köpa via Tyska Ebay. 200kr billigar inkl frakt än att be Bauhaus ta med det.
2009-08-05, 10:55
Citera |  #93

Nimajnebs avatar
Forumgud

Aktiv: jul 2007
Län: Blekinge
Inloggad
Berglund, du får berätta hur det går o spruta.
2009-08-06, 20:40
Citera |  #94

Fullvärdig medlem

Aktiv: feb 2008
Län: ----
Undra vilken spruta och färg Ernst har i dagens program.
2009-09-19, 16:46
Citera |  #95

Fullvärdig medlem

Vi hade två unga målare på besök idag som skulle ge offert på hela jobbet á trätak 90 kvm. De avrådde från att skippa kvistlack och sa att jobbet skulle ta en vecka... Är det bara jag eller kändes det som att dom hade noll erfarenhet + att dom ville suga ut oss pengar.
Dom verkade inte ha en susning va sigma renova är för färg + att dom verkade fnysa åt mina påstående.
2009-09-19, 18:48
Citera |  #96

Alphas avatar
Senior medlem

Aktiv: dec 2006
Linisen_01 skrev:
Vi hade två unga målare på besök idag som skulle ge offert på hela jobbet á trätak 90 kvm. De avrådde från att skippa kvistlack och sa att jobbet skulle ta en vecka... Är det bara jag eller kändes det som att dom hade noll erfarenhet + att dom ville suga ut oss pengar.
Dom verkade inte ha en susning va sigma renova är för färg + att dom verkade fnysa åt mina påstående.

Jaså blev det ingen spruta

En vecka för 2 målare endast för målning ej spackling för 90kvm ja då lär de ju vara grönisar..

Då hade det nog blivit billigare och köpt färdigbehandlad vit pärlspont, menar om du tänkt leja bort det.

Nä gör som du var inne på skaffa en spruta som du även kommer att ha nytta av till dina andra projekt och gör jobbet själv så har du ju en spruta + att du lär få pengar över till annat än om du lejer bort det.

Funderar själv på att skaffa en bosch 105a till mitt blivande pärlspontstak, men skulle vilja ha lite referenser så skaffa en sån Linisen så får jag höra hur resultatet blev

Byte av befintliga fönster mot 3 glas fodrat å Klart 2009
Badrum Klart i juli 2009
Ny el + nya centraler klart augusti 2009
Isolering + skivning klart på bottenplan
Innertak av pärlspont klart
Golv klart
Kök(lite kvar)
El klart.
Pelletskamin på g.
2009-09-19, 21:42
Citera |  #97

Fullvärdig medlem

Doityourself skrev:
Alla färger ska eller kan inte sprutas Renova Isotop är ju för sjutton giftig och kräver skyddsutrustning. Zinkoxidfärg ska man inte sprutamåla på.
Vad har du läst detta? Det var inget Sigma nämnde för mig när jag ringde och frågade.
2009-09-22, 12:59
Citera |  #98

Fullvärdig medlem

Aktiv: dec 2007
Län: Jämtland
Precis...

Linisen_01 skrev:
Vad har du läst detta? Det var inget Sigma nämnde för mig när jag ringde och frågade.
http://www.sigmafarg.se/media/images...ova_isotop.pdf
Applicering : Pensel, rulle eller spruta
2009-09-22, 22:53
Citera |  #99

Fullvärdig medlem

Aktiv: jan 2004
Inloggad
Dom säljer ut dom sista Wagner 850 E på Bauhaus i Norrköping för halva priset, 1250:-
Det fanns 7 stycken i lördags
2009-09-23, 12:54
Citera |  #100

Fullvärdig medlem

Pucco skrev:
Dom säljer ut dom sista Wagner 850 E på Bauhaus i Norrköping för halva priset, 1250:-
Det fanns 7 stycken i lördags
Tyvärr inte är jag bor
2009-10-21, 18:27
Citera |  #101

Fullvärdig medlem

Slukar färgsprutor generellt mer färg än när man målar för hand?
2009-11-03, 23:03
Citera |  #102

m71
Nykomling

Län: Östergötland
Måste bara få berätta...

Ska äntligen få användning för min Wagner ProjectPro 119 som stått i garaget i ett år nu. Köpte den för att det "verkade vettigt" och fick ett bra pris :p. Har en bekant som är gammal målare och han övertygade mig om att en färgspruta bör man äga... Det ska bli så KUL att få prova om ett par veckor när det är dax! Återkommer med rapport om hur den funkade för en nybörjare som mig...
2010-01-09, 13:26
Citera |  #103

heckes avatar
Fullvärdig medlem

Aktiv: apr 2005
Då jag sett att många kunniga personer håller till i denna tråd så postar jag min frågeställning här. Funderar på att köpa en portabel HVLP färgspruta. Har sedan tidigare en 1,5 hk kompressor som jag använt en del till lackering med en traditionell högtrycksspruta. Jag har varit någorlunda nöjd med resultatet förutom det dåliga färgutnyttjandet som slukar färg och att man har färgstoft precis överallt förutom på det man vill måla.

Således vill jag ha en HVLP spruta. Var först inne på en conversion spray gun, men insåg rätt snabbt att man behöver en riktig monsterkompressor för att driva dessa, så det föll bort. Således har jag istället riktat in mig på en mindre portabel turbindriven spruta. Det som jag tänkt mig måla med sprutan är bl.a. nedanstående i fallande prio:
* Diverse snickeriprojekt och möbler
* 50 m2 spontat innertak
* 100 m staket (träolja)
* ca 200 m2 Innerväggar uppdelat på flera husprojekt a 20-40 m2 styck
* ca 100 m2 Innertak uppdelat på flera husprojekt a 10-20 m2 styck

Efter att scannat marknaden och läst på en del på nätet så har jag hittat följande alternativ.

* Bosch PFS 105 E
* Wagner WallPerfect W665

Båda kostar exakt lika mycket på Bauhaus (1895 kr) och har likande spec.
Nedan har ni min egna bedömning

Bosch PFS 105 E
+ Kan reglera luftflödet elektriskt
+ Verkar ha bättre reglering även av flödet än Wagner
+ Bra enhet som går på hjul och förvarar grejerna
- Finns inga tillbehör (kanske kommer vem vet?)
- Endast 0,8 l färgkopp
- Plastiga munstycken

Wagner WallPerfect W665
+ Verkar designad just att måla väggar och tak
+ Wagner dominerar färgsprutor för DIY och har gjort HVLP länge (hittade ett test från 1999 i USA av föregångaren)
+ Tillbehör med olika munstycken och färgbehållare finns att tillgå
+ 1,8 l Färgkopp
- Plastiga munstycken

För tillfället lutar det mest åt Wagner, även om jag tycker Bosch verkar mer genomtänkt i designen. Skulle gärna vilja ha input från er som använt sprutorna, då jag själv ej målat med dem. Så kom gärna med synpunkter.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pfs105.jpg (13.5 KB, 9 visningar)
Filtyp: jpg w665.jpg (4.0 KB, 545 visningar)

Senast redigerad av hecke 2010-01-09 14:41. Anledning: La till bild
2010-01-10, 22:11
Citera |  #104

heckes avatar
Fullvärdig medlem

Ingen som har input?
2010-01-10, 23:42
Citera |  #105

Nimajnebs avatar
Forumgud

Aktiv: jul 2007
Län: Blekinge
Inloggad
Har själv Wagner (860E).

Valde Wagner före Bosch för att dom är dominerande på Marknaden och har olika munstycken för olika saker, Tex ovanstående för väggfärg som även funkar till min maskin.
2010-01-12, 12:48
Citera |  #106

Fullvärdig medlem

Aktiv: sep 2008
Län: Stockholms
Jag har mellan modellen av Bosch sprutan - är mycket nöjd med den. Har målat pärlspont tak som var mörkblått till vitt ca 20-25m2 - det gick åt 5 lager med budget färg från byggmax o ca 10-12 liter för att få det helt vitt. Ergonomin var bra därför att sprutan inte väger för mycket eftersom behållaren bara rymmer 0.8l och aggregatet har man på ryggen - men det bästa var att man slapp använda stege.

Utöver det har jag målat några gipsväggar - men där kan jag säga direkt att det går fortare att rolla och om den finishen duger är det helt klart snabbare med. Slutligen har jag målat en hel del möbler/dörrar o barngrindar och sånt - det är här sprutan skiner egentligen, resultatet blir helt perfekt och minsta operfektion i snickeriet kommer tydligt fram i den annars perfekta ytan, det går även fortare än penselmålning.

Sprutan dammar mer när man kör med vattenbaserad färg enl mig - detta beror nog på att fägen spädes mer. Även om dimman kommer på andra saker än som ska målas går det ganska lätt att få bort den då den delvis torkar i luften och sitter inte hårt, men maskera, maskera, maskera så slipper du mycket problem.

Att den är helt i plast känns konstigt först men plasten är lite fet och går mycket enkelt att rengöra - dock är det jobbigt att rengöra med lösningsmedels baserade färger, där brukar jag använda en liten pensel med lösnings medel o pensla rent sedan torka med papper.

Kvaliteten på färg är avgörande - byggmax förgen gick att spruta men det var dålig täckning och sprutan hostade pga alla klumparna som inte gick att få bort, bra färg är ett nöje att lägga på. Jag kör ofta grundfärg först när jag målar snickerier då även om man tror att något är rentorkat från partiklar så brukar det komma fram vid första lagret och det är tacksamt att slipa i grundfärgen.
2010-01-12, 13:37
Citera |  #107

Junior medlem

Aktiv: okt 2009
Län: Stockholm
Jag köpte en Wagner 665 häromdagen för att måla mitt furutak. Jag är kanonnöjd och fattar inte varför jag inte skaffat en färgspruta tidigare. Den är mitt absolut bästa verktygsinköp.

Jag stod och valde mellan Wagner och Bosch på bauhaus och fasnade för Wagner mest för att det gick att köpa till fler behållare (så frugan kan blanda färg medans jag målar...) och att jag tyckte bosch exemplaret som stod i butiken kändes plastigt.
2010-01-12, 19:18
Citera |  #108

heckes avatar
Fullvärdig medlem

Tackar för värdefull input.
Nu har jag googlat vidare och hittat en annan HVLP spruta som fått mycket bra kritik: Earlex HV5000
Sprutan är på 640 W och har handtag av aluminium och ser mer välbyggd ut. Wood Whisper tyckte t.o.m. att den till vissa delar var bättre än hans Fuji spruta.

http://www.earlex.co.uk/html/hvlp_html/hv5000.htm

Den har bl.a. testats av Wood Whisperer, som är riktigt rolig att titta på och brukar ha bra åsikter och tips om verktyg.
http://thewoodwhisperer.com/episode-...-to-my-earlex/

Bra genomgång om HVLP och Earlex HV5000 i detalj.
http://www.youtube.com/watch?v=VIZI8...=TL&playnext=1

Säljs till bäst pris ( £153.26 Incl VAT på
http://www.mptools.co.uk/pp/Spray_Eq...y_Station.html

Mailade det engelska huvudkontoret igår och har fått reda på att Flugger Färg butikerna säljer sprutan i Sverige. Håller på och kollar upp det. Befarar dock att deras pris är högt.
Annars kan man ju beställa från MPTools ovan.

Såg att MPTools även har:
* Wagner Project Pro 213 HVLP System för £233.83 Incl. VAT
* Wagner W665 Wall Perfect Emulsion Spray System för £132.81 Incl. VAT
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hv5000.jpg (7.5 KB, 485 visningar)

Senast redigerad av hecke 2010-01-13 17:35. Anledning: La till bild
2010-01-19, 14:52
Citera |  #109

foppa72s avatar
Fullvärdig medlem

Aktiv: feb 2007
Ålder: 38 år
Inloggad
Wagner WallPerfect W665

jag var och kollade på färgsprutor på Bauhaus igår, både på Bosch 65 och 105 samt på Wagner W665 och 660. Alla kändes ok. Men 65an för liten. Wagner känns om ett säkrare kort med tanke på utbudet av tillbehör osv.

För W665 skulle dom ha 1 895 kr. Gick istället hem och köpte en W665 på tyska ebay för 165 EURO (ca 1 700 kr) inkl frakt OCH en extra spruta (samma som ingår i W660) så snart kan jag både måla väggar, tak och småjox. Får väl se om den motsvarar förväntningarna.

Som vanligt har detta forum varit en faktakälla, inspiration och en förutsättning för detta inköp.

Hur gjorde man förr (före Internet och internationell handel) när man skulle ha något? Gick till Järnia och tog det som fanns till vilket pris som helst.

/f
2010-01-19, 19:33
Citera |  #110

heckes avatar
Fullvärdig medlem

För mig blev det slutligen Earlex HV5000, som jag beställde hos den lokala Flugger affären. Blev i slutändan bara ca 400 kr dyrare än att beställa från England (inkl frakt) och det är det värt för att få Svensk garanti och Svensk stickpropp tycker jag.

foppa72:
Du får gärna återkomma med vad du tycker om W665. Den föll bort för mig pga det plastiga handtaget med plastmunstycken. Känns inte rätt med plast för ett precisionsmunstycke, som utsätts för slitage av abrasiva färgpartiklar, men det är endast min egen åsikt. Annars så föll W665 ut som god tvåa i min egna lilla utvärdering.

Senast redigerad av hecke 2010-01-19 20:54. Anledning: StAvFeL
2010-02-08, 16:12
Citera |  #111

Nykomling

Aktiv: jul 2009
Reservdelar till målarsprutan W 850e

Hej,

Är det någon som vet var man kan få tag på en luftslang till W 850e?

Tack,
Rima
2010-02-09, 00:00
Citera |  #112

heckes avatar
Fullvärdig medlem

Fråga hos Bauhaus eller direktkontakt med Wagner i Tyskland kanske.
2010-02-15, 22:00
Citera |  #113

Nykomling

Aktiv: feb 2010
hecke skrev:
För mig blev det slutligen Earlex HV5000, som jag beställde hos den lokala Flugger affären. Blev i slutändan bara ca 400 kr dyrare än att beställa från England (inkl frakt) och det är det värt för att få Svensk garanti och Svensk stickpropp tycker jag.
Hej hecke
Har du hunnit använda sprutan så att du kan lämna en liten recension av vad du tycker om den. Jag är mycket nyfiken och sugen på en likadan eftersom jag har en hel del panel att måla.
Har du artikelnummer och pris från flugger så att jag har nåt att referera till om/när jag beställer?

/Marcus
2010-03-20, 20:22
Citera |  #114

foppa72s avatar
Fullvärdig medlem

Aktiv: feb 2007
Ålder: 38 år
Inloggad
Jag har nu kört med min Wagner 665 Wallperfect och kan säga att jag är hyggligt nöjd.

1. Körde med grundfärg för glasfiberväv. Resultatet blev bra men det blev OTROLIGT dammigt på golvet, antagligen färgen som inte riktigt var gjord för sprayning. Trots ganska mycket spädning blev färgbilden inte fullt så fin som jag hoppats på, det blev ganska stora droppar, fick jämna ut med roller. Möjligen kan det ha berott lite på dålig teknik men jag tror inte att färgen var optimal att applicera med sprutan.

2. Körde takfärg. Funkade riktigt bra, blev inte flammigt utan jämt och fint.

3. Körde väggfärg. Blev riktigt bra, bättre spraybild än med grundfärgen. Spraybilden påminde om den som är på demofilmen (där dom målar helt omaskat iklädda finkläde). Tycker inte att det blev så mycket färgdimma heller.

Upplever att man måste späda färgen mer än de ">10 procent" som anges i instruktionerna.

Att det skulle bli mindre färgdimma än med "andra system" vet jag inte men jag är glad att jag har täckt in hela golvet och allt annat i rummen som målats.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med sprutan.
Köpte även ett munstycke för snickerier och småjox som jag ska prova senare i vår. (Köpte från tyska ebay 170 Euro inkl frakt och extra munstycke)

/f
2010-06-22, 17:54
Citera |  #115

Nykomling

Aktiv: jun 2010
Län: västra götaland
Är det någon som testat Julas färgsprutor? De har dels en lågtryck samt en större apparat som suger färgen direkt från burk med lång slang till munstycket så man slipper bära runt på färgen. Skall måla 160m2 trätak med vattenlöslig lackfärg från becker och har efter första rummet tröttnat på roller och pensel.
2010-07-28, 21:25
Citera |  #116

5.2 racings avatar
Forumgud

Aktiv: mar 2008
Län: götaland
Blogginlägg: 1
5.2 racing skrev:
Fler som har erfarenheter av denna spruta? Gör den bort sig på ett nybygge med gipstak och gipsade väggar?

Ingen? Projectpro 115 eller Paintcrew. Har en 450 sen 3-4 år tillbaks och trots proffessionellt användande och allmänt hårt liv så funkar den perfekt.

Wagner verkar göra riktigt bra grejer.
2010-08-13, 13:47
Citera |  #117

m71
Nykomling

Jag har en ProjectPro 119 och har nu målat några hundra kvadrat och kan bara säga att den är underbar . Jag köpte min från England - flera tusen billigare och den engelska stickproppen var enkelt avlägsnad - den var skruvad ovanpå den svenska så det var liksom klart där under . Jag hittade min på http://www.mptools.co.uk/
idag, 21:18
Citera |  #118

Nykomling

Aktiv: apr 2009
Län: Västra Götalands län
Ålder: 41 år
Googlat runt här och på Wagners hemsida en del nu och har varit inne på en W867E, men tror nog W985E passar oss bättre. Vi bygger nytt och ska ju alltså måla en del väggar och tak, bla panelen uppe i ryggåstaket som går ner på en lång vägg, så skippar nog möjligheterna till fler användningsområden som 867an har mot 985ans högre kapacitet.
Hittat den på tyska ebay för 255 euro inkl frakt.
Kommentar..?!
Posta svar
Nytt ämne
22:44 Inreda ovanvåning, ta bort isolering i golvet?

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 2 (1 medlemmar och 1 gäster)
matom
Ämnesverktyg

Liknande ämnen
Ämne Skapades av Forum Svar Senaste inlägg
Färgspruta Ingman Färg, måla & tapetsera 5 2008-11-18 20:53
Annorlunda färgspruta ? LinaoMarkus Färg, måla & tapetsera 7 2007-09-14 21:24
Färgspruta HVLP. Vilken är bra? d-sajn Verktyg, maskiner & fordon 3 2006-10-27 21:53
Färgspruta P-J Färg, måla & tapetsera 2 2005-10-02 13:47
Billig färgspruta. Caroline Färg, måla & tapetsera 4 2004-04-15 12:32

Dela med andra
annons
LÄS OCKSÅ
annons

Till huset