Byggahus.se
Någon som har testat att ta bort färg med Speedheater och jämfört med varmluftpistol? Är det värt att köpa en speedheater för 3000:- versus varmluftpistol för 149:-när man ska skrapa huset till våren?


Mvh

Lewen
 
Ska du köra ett helt hus är det nog värt pengarna. SPeedheatern är nog samtidigt lite mer skonsam mot virket.
 
Under tråden
Byggnadsvård
- Bästa sätt att ta ut handblåst glas ur verandadörr
skriver Jante:

"En speedheater är ju faktiskt bara en kort infravärmare...

Och infravärmare finns ju att handla till billiga pengar, från 150 spänn har jag för mig.

Använder själv en infravärmare när jag renoverar fönstren i vårt hus från 1930 för att mjuka upp det gamla kittet. Fungerar hur bra som helst.

Kör så det ryker, men kom ihåg att dra ur kontakten "


Tycker själv att det låtet toppen, vet någon om det är så "lätt"?


 
Hur håller man i en "vanlig" infravärmare utan att bränna sig ??? ??? ???

Kanske funkar med ett hemmabyggt handtag av något slag. ???

Smart idé annars ;)
 
Det måste ju vara årets bästa hemmabygge om det är fullt möjligt att bygga en egen "speedheater" av en infravärmare för 150:-. De är ju dessutom dubbelt så långa.

Frågan är väl hur man får på ett handtag samt distanser på varje sida så att man har fem cm till fasaden.

Jag kommer definitivt att pröva denna metod på nåt sätt, då jag har ett hus från -35 med 7 lager oljefärg som måste bort. :)

Tack för bra tips.

Mvh
Lewen
 
Luftpistol tycker jag är värdelös när man jobbar med större ytor. Köpte själv en Speadheater i fjol och kom något under 1 m2 per timme, en person. Gäller att bygga en ställning så att Speadheater kan värma upp en yta samtidigt som man skrapar den förra.

Frågan är om man kan köpa en Speadheater och sälja den efter det att jobbet är gjort ??

Annars så tycker jag att idéen med infravärmen är strålande (vilket passande ord !!). Lewen, berätta hur det gick (och skicka gärna ritningen !!!)
 
Lewen skrev:
Det måste ju vara årets bästa hemmabygge om det är fullt möjligt att bygga en egen "speedheater" av en infravärmare för 150:-. De är ju dessutom dubbelt så långa.

Frågan är väl hur man får på ett handtag samt distanser på varje sida så att man har fem cm till fasaden.  

Jag kommer definitivt att pröva denna metod på nåt sätt, då jag har ett  hus från -35 med 7 lager oljefärg som måste bort. :)

Tack för bra tips.

Mvh
Lewen
Hmmm, det är ju nästan så jag rodnar.
Med lite plåtbitar och poppnit så är det enkelt att få både distanser och handtag/hållare på plats... :D
 
Har nu prövat med en vanlig infravärmare för 169:- från Coop för att ta bort färg på fasaden. Tycker dock inte att det funkar särskilt bra. Färgen vill inte släppa riktigt in till trät utan man får göra lager för lager.
Kanske är det effekten som är för liten (1000w) i förhållande till Speedheater.

Någon mer som prövat detta experiment i vår?

 
En Speedheater har ju en effekt på 1100W så det borde väl inte var så stor skillnad?

Jag inhandlade infravärmaren på Jula, se ovan. Tyvärr var ett rör sönder när vi packade upp den så nu blir det ytterligare ett besök på Jula för byte. Vi tog dock måtten på värmare så att en lämplig distans i plåt kan tillverkas. Förhoppningsvis blir det invigning om 3 veckor. Återkommer då. Någon som har tips på vart ett handtag kan inskaffas eller hur man kan göra ett själv?
 
Okej, Mysan - ska nog testa den infravärmaren också. Den är ju lite lättare att hantera än den "långa" varianten som jag införskaffade. Kanske är 1500w ännu bättre - och vad jag behöver på mitt hus.
Ett handtag tror jag man enkelt kan hitta på byggvaruhusen, Bauhaus, Hornbach, Coop Bygg. Kanske ett handtag till en bastudörr kan vara nåt....
Plåten köper jag på Byggmax
 
Du kanske har rätt nithin. Det kanske tar onödigt mkt tid med en hemmagjord samt att den ev pajar.
Vad kostade den 5000w att hyra/köpa ?
 
Hmm, Om någon har en eller två speedheater, eller motsvarande manick så stark som möjligt, messa mig direkt då.

Har ett STORT behov av dom.... ;D
 
OK. Då är jag superintresserad av en STOR en!!!!

Messa mig!!!
 
Har nu snackat med speedheater. Dom har uthyrning för 295:-/dygn.

Att köpa en speedheater kostar 3.5 tkr alternativt i paket tillsammans med en armställning  för 5.900:-

Att köpa direkt från speedheater går inte. Säljs via Sylvan, färghandlare, etc, med åf-avtal.

Vet någon var man kan få tag i en begagnad eller två?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.