Min tanke är att använda det i vinkelrännorna på taket som skär lite för mycket mot det övriga taket som är i svartgranulerad takplåt och rännorna är blanksvarta.
Min första tanke var att använda t.ex blästersand och blanda i färgburken men jag behöver lite större "korn".
Misstänker att det finns att köpa någon färdig variant i den lokala färgbutiken men jag misstänker också att den säkerligen kan kosta precis hur mycket som helst, eftersom den säljs just där.
Flugger har ett struktur medel som du blandar själv vet att detta finns iallafall på en liters, fungerar bra. Vet ej vilket pris de har men jag tycker du ska kolla detta för det är ju tillverkat för färg, risken finns annars att du för göra om allt igen. Gör rätt från början så blir det billigast!
Bekanta till oss har köpt färg som de blandat med sand och spakell. Får liten av en medelhavskänsla. Var dock dryg och tung att "måla" väggarna med.
om du menar rännor för vattenavrinning så finns det en orsak att dom är slättmålade - löv och annat spolas ner lättare och dam för ingen fäste i första taget om ytan inte liknar sandpapper. Snart nog blir ytglansen matad av väder och vind i alla fall . Men om estetiken ska gå före funktionen så ....
gaia
Good point. Och visst har jag funderat på det, men samtidigt så avser jag även att kornen skall vara små nog för att "skräp" inte skall fastna för lätt, men att det visst kommer att göra, är jag väl medveten om, men vid dessa tillfällen lär även resten av taket samlat på sig en del löv, inklusive hängrännor, så man får väl acceptera att man får ta och se över även vinkelrännan då och då....
Eftersom det inte är något fel på mina gamla hängrännor, mer än färgen, så är faktiskt tanken att även dessa skall "struktur"målas för att smälta in med taket. (givetvis inte INUTI rännan då )
Tack för övriga svar med, det där med fågelsanden skall det kikas närmare på!
Så fort det finns lite struktur så kan man väl räkna med att det kommer växa alger. Och har det väl börjat växa så vet man aldrig vilka grönsaker man kan komma att skörda några år senare....