Byggahus.se
Japp nu kunde jag inte låta bli och ha kvar suget.. Gick och köpte mig en PFS 65 målarspruta. Pris 1099 (1199 normalpris). Järnia kampanj som igentligen var slut, men de hade visst glömt att ta bort prismärkningen från kampanjen. Jag klagar inte.

Första intryck.

I kartongen ingår självklart hela systemet, den extra klacken ifall man köper till 800 ml burken. 1 mätbägare graderad ml för utspädning. 1 st DVD som presenterar systemet, ger tips hur man blandar och hur resultatet skall bli om man gör rätt. En utbildningsdvd mao.

Provade först att köra vatten i sprutan för att se hur den dungerade. det första man kan konstatera är att den är högljud. runt 75-80 dB. Men med ett par radiohörlurar så är inte det ett problem.

Men somsakt det kliade lite mer i fingrarna så jag fick plocka fram en gamal burk med vattenlöslig färg. det tog några gånger innan man fick fram en lagom utspädning på färgen, När det problemet var löst gick det som en dans att måla. Men man skall komma ihåg att det tar tid, och ju mer nogran man är första gången ju bättre blir det i slutändan.

det man märkte efter en liten stund är att luften som kommer efter några minuters körande är varm, vilket snabbar på torktiden.

skall bli spännande och se sen hur det blir när man har spacklat och slipat klart.

Mer kommer när jag har provar vidare. Men jag kan säga att jag är så här långt imponerad.
 
Låter kul. Glöm inte att återkomma med mer info.
 
Kan man vända på röret som suger upp färgen ur behållaren? Behöver nämligen spruta taket, men den sprutan jag har i dagsläget är röret böjt framåt och går ej att vända på.
 
Japp det är inga problem.. Tänkte själv köra tak med den framöver
 
Perfekt, 999kr på krauta idag!
 
Jag köpte en idag för 999kr ska bli kul att prova den...
 
Köpte för PFS55 på K-rauta för 899:- och jag är oxå nöjd. Jag har stor kompressor och andra färgsprutor att tillgå men tycker att boschen är smidig för mindre målerijobb då den är lätt att göra ren och att det inte blir så mycket färgdimma.
 
Kan man även spruta slamfärg med den?
Säkert en stendum fråga, men frågar jag inte så fortsätter jag vara just stendum...
 
verktygsgurun skrev:
Köpte för PFS55 på K-rauta för 899:- och jag är oxå nöjd. Jag har stor kompressor och andra färgsprutor att tillgå men tycker att boschen är smidig för mindre målerijobb då den är lätt att göra ren och att det inte blir så mycket färgdimma.
Tycker du att jag ska satsa på den här eller kompressor och annan spruta om jag ska måla hela huset invändigt, ca 140kvm golvyta?
 
Om du skall måla hela huset invändigt hade jag rollat.
Om du tvunget skall spruta så duger inte något av alternativen då är det andra typer av sprutor som gäller, och blir det inte lönsamt.
Som sagt rolla väggar och tak.
 
Jag undrar också om man kan spruta vanlig fasadfärg (akrylatfärg) med den? Ska precis till att måla den nybyggda carporten och undrar om det kan fungera?
 
  • Gilla
Martin321
  • Laddar…
Jag köpte igår en PFS 105.
Förutom några dörrar så tänker jag försöka mig på ett innertak i ett litet rum.
Funkar det bra så kommer jag även testa att måla garaget invändigt.
Både väggar och tak. Kan ju vara värt ett försök :rolleyes:
 
Vad kostade 105:an?
 
1699 på K-rauta.
Jag orkade inte börja jämföra med andra butiker så man kan säkert hitta billigare någon annanstans.

Har ännu inte testat den
 
Så då kommer första uppföjlning av tråden. Målade för första gången i större skala. Nämligen taket, Nämdes i en annan tråd om färgsprutor att man inte skulle späda mer än max 10%. I Bosch egna informationsfilm säger de att man spär färgen i 10% steg. något jag bara kan hålla med om. Takfärgen jag har är för pensel, roller eller spruta. Men följer jag max 10% rådet spottar sprutan ut färgen. Det jag lärde mig var att kom ihåg hur mycket du spär ut färgen. När du har hittat en bra viskositet, blanda till en större bruk med färg så det bara är att fylla på efterhand. Att blanda efterhan man behöver mer färg tar tid.

Om jag ser mot tidigare rum där jag har rollat så märkte jag att med sprutan så var det mycket lättare att få ett täckade jämnare lager. Sen framförallt så var det riktigt kul. 6 kvm tak tog 10 min att måla om man bortser från 3 påfyllningar/blandningar av färg samt att man var lite ringrostig på sprutan.

Så än är jag fullkomligt nöjd med mitt köp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.