J
Jonas821: Detta kanske kan vara en lösning. Har åkt på samma problem här hemma nu när vi bytte all el och de satte in DCL i taket. Finns även video här via Facebook https://www.facebook.com/share/v/16z8TuSHF1/?mibextid=UalRPS
8 svar · 7,3k läst
·
B
Borys910: Ja
20 svar · 2,0k läst
·
B
20 svar · 2,0k läst
·
J
janerik12: Undrar om strömbrytaren måste vara i på läget hela tiden för att detta skall funka eftersom shelly inte kommer ha SW ikopplad?
5 svar · 3,9k läst
·
blackarrow
blackarrow: Jag hittade en trasig JFB i butikshyllan. Den kan ni inte sälja, sade jag till personalen. Nyfiken som jag är så fick jag den.... Så JFB kan dö redan innan de når kunden. Stel var den dock inte. Full rörlighet så attvsäga 😮
16 svar · 4,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Jag får göra ett försök på måndag och ringa runt. Alternativet är att köpa en komplett reservdel till ett annan märke. Borde inte vara nått problem då det bara är en värmekälla och jag har nu kopplat förbi termostaten och den blir varm som den ska. Inget överhettningsskydd vad jag kan se. Och jag har inte kunskapen att börja löda nått mer än en stor komponent. Den delen som
17 svar · 891 läst
·
D
Dilato: [citat] My bad, men ändå värre om den vill ha 2 * 25A säkring.
30 svar · 2,3k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Hur skivan är monterad och var matningen kommer kan man nog bara avgöra på plats, förhoppningsvis är skivan bara skruvad.
9 svar · 780 läst
·
F
FredrikNL: [citat] Hej, Jag har samma fundering, hittade du någon ersättare?
1 svar · 1,1k läst
jonmo
jonmo: Jag börjar närma mig punkten då det är dags för installationer i min alldeles egna verkstad. En av frågorna som kommer upp är ju såklart belysning, och som vanligt blir man helt matt när man ser vad kvalitetsprodukter kostar. Problemet jag vill lösa är att få till generell belysning i en snickarbod/njutbyggnad i ett rum på ungefär 5x5 m, 45 grader tak öppet i nock. Jag vill ogärna
0 svar · 687 läst
E
elmont: Nätkostnaden är den samma det är bara kostnaden för strömmen som berörs. Och naturligtvis blir det liten skillnad om förbrukningen är liten. Där det kan göra skillnad är där man har elvärme av någon typ tex värmepump, direktel.
8 svar · 4,3k läst
returen
returen: [citat] undras vad du svarade på?
19 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Som Dilato skriver, helt OK då det är samma 3 fasgrupp som delar sig.
7 svar · 598 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är lite besvärligare. Om du har en sådan strömställare gömd någonstans så gäller att den står i rätt läge nu för att lampan ska lysa. Annars får du koppla den andra mellantråden till pucken istället. För att få med den andra strömställaren i leken så krävs att en ny tråd dras mellan dosan du har på bild och denna strömställare. Men om du redan råkar ha en fasledare
17 svar · 2,3k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, fast det är skillnad på att vara överens innan när prylen fungerar, och efter, när den gått sönder...
70 svar · 14,2k läst
·
N
naikon: [citat] [citat] Tackar!!
3 svar · 621 läst
·
F
föraren: Okej, tack för infon jonaserik. mvh
2 svar · 504 läst
Mats-S
Mats-S: När jag totalrenoverade hela vår bottenvåning så på dom ställena som uttagen hamnade bakom skåp/stänkskivor så tejpade jag ändarna och rullade in dom. I andra rum behöll jag dom som lite kuriosa och som en påminnelse från tidigt 80-tal när huset byggdes ;-) Säkert overkill att tejpa ändarna men det tar ca 1 minut, så varför inte 😉
3 svar · 570 läst
·
K
Kickan123: [citat] Tusen tack för lugnande besked!!!🌸
11 svar · 979 läst
pacman42
pacman42: [citat] Beror på hur man kopplar. Är bara svart och brun omkastade så spelar det ingen roll, men en god elektriker mäter upp allt innan man driftsätter.
26 svar · 1,7k läst
·
4774
4774: [citat] Vad roligt att höra att en taklampan fungerar iaf 😃. Trist med spisen, men som Bo skriver så finns det en tråd här ang installation av just spisar . Annars får du återkomma om du undrar något 😀
17 svar · 1,9k läst
·
M
marcus75: Super! Tack :)
5 svar · 817 läst
·
Demmpa
Demmpa: Allt du vill göra är behörighetskrävande arbete, om du ska följa lagboken. https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/v%C3%A4gguttag/carport
1 svar · 512 läst
J
J-banan: [citat] Eqlq har metall skärm vilket gör det styvare, exq saknar det och slutresultatet blir inte lika bra. Sen kanske han får till det fint ändå med exq men skulle inte rekommendera den
11 svar · 3,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Du kan surfa in till det stora tillverkarna av G4-LED, transformatorer och dimmers och försöka hitta en kombination som de har provat. Men jag tror du har en uppförsbacke med att hitta en kombo där alla tre funkar ihop. Du kan öka chanserna genom att välja en transformator med inbyggd dimmer som styrs utifrån med återfjädrande tryckknapp eller 1-10 V-ratt.
8 svar · 1,0k läst
Purre
Purre: [citat] EKK utomhus är bara dumt då den ska skyddas mot direkt solljus, ja även ytterhöljet. Då är EKLK/EQLQ/EXLQ eller Aceflex ett bättre val.
14 svar · 2,5k läst
·
Isakare
Isakare: Nej, det är ingen fara för kabeln.
1 svar · 533 läst
·
E
elmont: Och en tråd kan vara till för att styra slavelement.
4 svar · 1,2k läst
·
M
Maledictus: Tack för alla svar. Jag har nog ägnat detta eluttag minst fyra timmar men trägen vinner. Igår provade jag återigen dammsugartricket (med och utan tuss och med påtejpad slang), dragfjädrar från två håll, ståltråd (hittade ingen pianotråd att köpa lokalt så det blev en 1,1mm ståltråd). Ingenting fungerade men till slut lyckades jag forma en krok i änden på ståltråden som jag
11 svar · 1,2k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Och glöm inte jordfelsbrytaren.
2 svar · 478 läst
·
J
J-banan: [citat] Mät resistansen på golvvärmen med spänningsprovare som har den funktionen eller multimeter, sen beräknar du 230²/ohm = W
2 svar · 582 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.