El
etompau: Den nya enheten kräver anslutning till neutralledare. Ev. så finns den i dosan (blå ledare) Du får så se till att koppla in dig på den mha ex. en wago-klämma och lite kabel. Svarta ledare är sannolikt fas, ska kopplas till L på ny enhet, Tändtråd till "load output.
Pernilla Engström2: [citat] Sätt på en ficklampa och fråga om nån kan stänga av den. Stängs den av så har ni nog besök. Man kan be dom då sätta på lampan igen. Prova
Bo.Siltberg: Jag editerade mitt inlägg: Du har troligen råkat kortsluta N och PE vid inkopplingen, och då kan JFBn lösa trots att strömmen till denna grupp är bruten. Eller så finns ett isolationsfel i lampan. Prova att fälla upp vippan på JFBn.
jonaserik: [citat] Med ett jordfel i ett element kan inget vara för givet, det kan variera mycket när elementen rör sig invändigt. Så som jag skrev så måste det meggas med instrument för det, eller att koppla ur ett ett i taget på baksidan, för att konstatera vilket som är felande. Det är en väldigt banal koppling via strömbrytaren och ett element. Är det full fart på ungen när det händer,
J-banan: [citat] Psa är ibland smidig lösning men kommer mer till nytta på industri än i hem
jonaserik: [citat] OK då går det inte att förlänga kallkabeln, blir fel ohmtal då och den dra mer ström. Men inlägget före, så finns det bot, med att laga den. Kan vara lite pillrigt men går och ta det enligt anvisningen.
jonaserik: [citat] Det med att fungera kan jag inte svara på, har ett par armaturer 2X40 W och köpte lysrör med medföljande korstslutningsdon ( glimtändare ) Kastade den,satte i adaptern och det lyser, där behöver man inte tänka samma håll på texten. Sen att köpa armaturer med lösa rör i, är nog ingen dum ide, då går det att byta rör om dom säger upp sig. Det med helintrigrerad led är
Demmpa: Angående gul samt grön tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/groen-fasledare.252576/post-2193066
Bo.Siltberg: Om det är korrekt dimensionerat för 8 kW så bör det finnas marginal för 9 kW också. Om matningen består av 16 A / 2.5 mm² så bör det finnas god marginal.
Sverker G: Omarina just den ledlisten inte går att dimma borde jag ju kunna byta ut den tänker jag...
Stuff: [citat] Typ denna. https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning-lampor/led-lister/led-lister-for-utomhusbruk/cleverio-smart-led-list-rgb-och-vit-5-m-p51677 Men inte RGB. Den fanns som en variant med endast vit-varmvit när jag köpte. Har funkat felfritt och iom att den är ”smart” så behövs ingen separat timer utan det fixar man direkt i appen. transformator som ansluta med
J-banan: [citat] Det är 3 fas slinga för 400v radiatorer. Ibland finns nolla ibland inte. Om du skulle ha nolla skulle den isf vara blå alt. vit. Du har fas färger Brun, svart, gul
avh67f: Det står nog L1-L2 för att den kan användas där det även är 230V mellan linjeledarna. Termostaten bryr sig ju bara om att drivas med rätt spänning. Dåligt tagen bild men tycker mig även se det kanske står 230V ovan frekvensen där.
miragefive56: Uppdatering. Efter att jag lämnat in ärendet till ARN där jag beskrev problematiken, främst till det faktum att jag inte får ut den effekt jag blivit lovad vid köp så har det nu tagit ett litet tag. Jag har fortfarande inte hört något från ARN själva förutom att de önskade en komplettering, men Power har ju blivit kontaktade av ARN sannolikt, eftersom jag idag fick ett mail om att de
useless: [citat] Strömbrytaren bryr sig inte om vilket som är kopplat vart.
paralun: [citat] Jo det finns många numera och funderar själv på att byta ut min T2 regulator. Men mitt krav är Zigbee-kommunikation samt att den måste passa i plastramen för elprylarna i badrummet och det har jag inte hittat någon. Exempel https://www.amazon.se/s?k=golvv%C3%A4rme+smart+termostat&rh=n%3A57378575031&ref=nb_sb_noss Sen på den svenska marknaden finns det också ett antal. Exempel
useless: [citat] Nej, det är en seglivad felaktig myt. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/P-6-2007-5938-ASW_EN.html Sen finns det såklart företag som missbrukar CE-märkningen, men det har inget med dimensionerna på själva logotypen att göra.
Jensan123: Suveränt! Det var bara att ta i, till slut lossnade den. Tack för hjälpen!
FilipT24: [citat] Mina damer och herrar, det är löst! Det var som @ClasseClas grävde fram i svar #22. Men det satt en clips på vardera sida och två clips på botten. Det är i genomskinligt plast och man får trycka rejält för att få loss. Problemet var som sagt att placeringen på min termostat är lite dumt då jag kommer inte åt den högra sidan med en mejsel, så fick improvisera med en
Per Mattsson: [citat] Tror jag räknade lite grovt att det drog ström för 15 kr på ett år 😊…hur som helst så fungerar det bra även i en lyktstolpe med 3 lampor
returen: [citat] nu finns det ju 100000tals lägenheter i Sverige som bara har 1-fas indragen så de får väl ingen spis som fungerar då
Hydrapunk: [citat] Köpte och kopplade in denna och det funkar klockrent. Tack 😊
Rikkardo: [citat] Tack för svaret, köpte en nyckel på Biltema Känns säkrast att kolla av all ström man kan😬
hempularen: [citat] Det är inte helt orimligt. Det finns på byggvaruhusen värmekabel från dels Ebeco, dels Raychem. Ebeco anger 10W/m vid +10 grader. Den borde med andra ord dra 300W om den är 30m. Men Raychem anger 10W/m vid +5 grader. Då är det inte helt orimligt om den bara drar 50W totalt vid +10 grader.
elmontören: Blindlocket och ramen passar ihop. Man monterar metallramen i förhöjningsramen eller dosan, sedan skruvar man blindlocket i den.
mattie_river: [citat] Däremot hade de missat att skicka med tillräckligt långa rostfria stoppskruvar så nu måste jag leta upp sådana någonstans...
avh67f: Bra fråga. Jag tror inte det och hittar inget passande heller men kolla med Schneider supporten. Det var lite underligt att den där dosan listas som kompatibel.
adde_hjelm: Dök inte upp när jag googlade, men bra då är det ju inga problem 👍
etompau: [citat] Texten beskriver hur detta går till. I appen kan man sedan både dimra och ändra ljusfärg. Alternativt kan man i appen ställa in att ledlisten skall stödja dim-to-warm. Det innebär att när man dimrar ner så blir ljuset varmare (gulare) precis som på en glödlampa.