El
elmont: Det vet man inte innan man har kapslingen i sin hand, Sedan är det ju lite olika om man ska ha en utanpåliggande eller infälld. Rören avslutas lämpligen med en slangstump eller så ersätter man muffarna med en färdig rörböj.
avh67f: Byt uttaget och kolla att ledarna är ok innan du kopplar tillbaka.
Kane: [citat] Så var det på min förra Bosch häll. Satt inkopplingsanvisningar på kabeln i stället.
nisse123: 2 - 4 trådar mellan varje sak, mellantråden mellan brytarna. Skoluppgift ??
merbanan: [citat] Byggahus som forum tycker jag återspeglar samhällsklimatet ganska bra. Man får en dos bra råd några tveksamma och lite trollande. Läsaren får själv reda ut vem den ska tro på.
J-banan: [citat] Med tanke på att du har 3 PE och 3 N skall förmodligen svarta ledare vara på L. Ta en wago och koppla ihop dem 3 och ta en ledare till strömställaren. Brun och vit tändtrådar på pil ut
Topejas: Köpte de julas egna för 69.90kr styck och de fungerade kalas! Tog 3000K för lite behagligare belysning
BPL: Det stämmer att 63 A-säkringarna är lite överdimensionerade mot nätsäkring och solcellsproduktionen då de tillsammans aldrig kommer över 50 A (25+25). Valet av säkring matchar befintlig kabel. Har tidigare funderat på högre säkring så man kunde ladda 2x22kw (63A) till framtida elbilar, men sen kommer effekttarifferna…blir nog ett rejält batteri istället på sikt. Så det blir
J-banan: Inte som liten dosa, 75w är den stora 12/24v trafo https://www.elbutik.se/product.html/plejd-led-driver-led-75-12vdc/24vdc?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw4v6-BhDuARIsALprm33sco7nJfLs4cxrBRaokGANFd6xy2BhxWuyrWTL0-36QY2IpA_K_PkaAlzpEALw_wcB
Domingo7: Tusen tack Bo! Det har gått bra och hällen fungerar som det måste! 👏🙏
NeLa1: [citat] Tänker något plastmaterial som kanske är lättare att skära i?!
pmd: [citat] Hur räknar man ut i förväg vad det kostar?
McLovin: [citat] Ok glömde att återkomma, men bytte till led rör och bygel och det funkar fint nu
topmount: Ser ut och ha suttit ett eluttag där, har du någon eldosa i badrummet så skulle jag börja leta där.
Biggle: [citat] Allt låg direkt i kutterspån på vinden. Tror någon har satt i för starka glödlampor och hättan har torkat ut och brännt vp rören. Kablarna är ju brandskyddskablar, men dom var också rejält svarta. Vissa med sockerbitar, andra kopplade i porslinsockeln.. Mer eller mindre seriekopplade med lösa vp rör och sockerbitar i plast. De svarta delarna av vp låg ovan, direkt mot
erik.larsson1997: [citat] Yes det är en central styrning med en termostat i varje rum, badrummet har dock ingen termostat och den är borttagen i tvättstugan också, så konstigt att elementet i badrummet fungerar som den ska på sin egen termostat bara när elementet i tvättstugan är igång
elmont: Det cirkulerar en "karta" med zonindelning för våtrum där ett område kring handfat har en egen zonindelning. Den "kartan" är inte korrekt för det finns INTE något speciellt område kring handfat.
Demmpa: Elrör brukar gå uppåt/nedåt till/från en gruppcentral, sällan åt sidorna. Det finns regel-/multisökare som kan detektera spänningsförande ledningar i (betong)väggar mm, tex, https://www.clasohlson.com/se/Bygg/M%C3%A4tinstrument/Regels%C3%B6kare/c/1955
Josth: Borra med 2 mm borr i mitten på skruven och snurra ut den i vänstervarv med Mekonomens minsta skruvutdragare? https://www.mekonomen.se/skruvutdragarsats-1-2-5-delars-8-16-mm-sonic-10164661
avh67f: Oavsett vilket område dosan är i så ska den alltid vara skyddad mot all yttre påverkan. Det kommer man aldrig ifrån. Tycker också det vore bäst att ta bort den inkl ledningar.
imported_Benno: [citat] Men det dyker upp en och annan fluke 1503/1507 på t.ex tradera osv. ibland till rimliga priser. Jag trodde jag skulle sälja min efter att ha meggat ett värmegolv men den är användbar om man har gamla installationer. Intressant att se hur dåliga gamla kablar kan vara jämfört med nya.
Henrik1986: Ja, jag bedömer också den som blank. Kanske inte behöver vara noggrannare än så. Men hoppades att någon kanske köpt en sprayfärg som funkar.
cpalm: [citat] Vad skulle syftet vara med det?
wilmathecat: Hej och tack för alla svar😀. Det var bara att koppla in den, ja jag fick växla 2 faser för motorn gick först åt fel håll. Tack igen/