El
Fairlane: [citat] Ja det är så jag känner också blir bättre. Frågan är då om man kan plocka bort plinten i Schneider-dosan, jag tycker den sitter fast... En fördel med Wago är också att det blir lättare att byta torktumlaren "säkert" för nästa person som kanske är mindre noga. Även om jag är noga med att få bra kontakt så är kanske inte bästa lika noga, men med Wago förstör de
J-banan: [citat] Inga problem, bara parkera ena tändtråden, gul eller blå. Men så du vet är uttaget ojordat
mexitegel: Vad jobbigt. Då måste man ju dra dem på nytt! Använd inte den färgen!
snaggletooth: [citat] Nej, inte många rätt där.
U-MEN: [citat] Inköpt på Amazon. Krävs en del bearbetning för att det ska fungera. https://www.amazon.se/dp/B0D8C2ZR3T?ref_=pe_151259441_1319653191_t_fed_asin_title 85mm ventilationsrör från Bauhaus
Suhagg: [citat] Nu funkar det att styra fläkten. Tackar!
Matrisen10: Jag löste det du tar bort den gråa delen dvs. inte skruva loss den svara delen. Vi kan stänga tråden.
karlmb: [citat] Jo, såklart bör man räkna först. Det har jag gjort nu. Bara det att jag antagit ett värde på förimpendansen. Det gav även i extremfallet 900 mOhm, en god marginal för min installation. Som kontroll ska jag mäta senare för att se exakt var det ligger. Tiden tar vissa beslut här nu, men jag är inte orolig för att det kommer att bli för klent med tanke på den stora marginalen
dan_norstedt: [citat] När du får mättning beror på vilka kärnor (storlek och material), eventuellt luftgap och hur man använder dem, men framför allt om det rör sig om vanliga induktanser eller common-mode filter. Och sannolikt så sätter man inte i en större kärna i en 25A jordfelsbrytare än vad som behövs, eftersom avkänningskärnan (typiskt en toroid utan luftgap) troligen är den dyraste
TeroM: [citat] Finns gles av plåtreglar med, bla. en ljuddämpande modell, med tanke på att du säger lokal och inte rum.
SteveSeagull: [citat] All avlopp och VVS går på andra sidan av huset, så där ska det vara fritt, får krypa under och ta en extra koll. [citat] Då fyller jag igen när jag dragit färdigt 😊
Jerker Gu: [citat] Toppen. Tack! 👍
NTD: [citat] Den sitter inuti ”koppen” (plast) ovanför lamphållaren.
Bo.Siltberg: [citat] Utmärkt felsökning. Då vet vi att det handlar om dimmern. Det står på Clas hemsida att dimmern "kräver" en nolla, men det framgår inte av den bristfälliga bruksanvisningen. Lite ovanligt för en dimmer som stöder trappkoppling. Du har väl provat de olika inställningarna för framkant och bakkant etc? Då är det bara en nolla som återstår.
bhus2021: Eftersom alla elnätägare har olika upplägg för sina effektavgifter så vore nog det enklaste om du här talar om vilken nätägare du har så kan någon förklara hur just den modellen ser ut.
m4n63: [citat] Den vita ser ut att ha gått in på samma plint som den svarta så skulle gissa att svart (och vit) här då är obruten fas och de gula tändtrådar till olika lampor.
elmont: Om telefonen använder trådarna finns det spänning på dom, men den är låg och ofarlig. Skulle det finnas spänning på inkommande och du kortsluter trådarna kommer växel efter en stund att koppla bort matningen. Använder du inte trådbunden telefon så är spänningen i matningen bruten. Ps Snurra ihop trådändarna så dras dom inte ut av misstag.
Ken: Testade att belasta 16A uttaget vid kompressorn idag, använde en 2kW värmare till ett spabad som last, testade all faser mot nolla, ...inget spänningsfall.
tommib: Jag håller med, det ser ut som ett hembygge. Jag tror inte på extra ringklocka till telefonen utan en summer som larmar om något, enligt ovan. Inuti lådan gissar jag att vi hittar en skarv och inte så mycket mer. Man har nog bara återanvänt en gammal kopplingsdosa från Televerket.
Fairlane: [citat] Vi vet att myndigheterna inte kommer styra Ja, men övriga saker vet vi absolut inte. Vi vet snarare att detta inte görs för att kunna klä oss på mer pengar då de inte får öka sina intäkter vid införande av effektavgifter. Det blir en omfördelning där vissa kommer få betala mer, andra mindre och totalt ska det gå jämnt ut. Inget tyder på att något bolag är intresserade av
GK100: [citat] Har du inte öppnat och kollat säkringslådan? Det är långt från normalt att känna av onormal värme utvändigt en sån du har där. Bryt vid mätartavlan så du inte har belastning när du jobbar med propparna. Kolla som sagt till att börja med bottenkontakter och propphuvar ja givetvis säkringarnas kontaktpunkter också.
Dilato: Jadu, man undrar ju hur dom tänkte. Men, den här har rätt bild. Halva priset för den här Nu kan vi börja käbbla om kvaliteten på Anslut, Schneider eller Elko😉
Mikael_L: Jag vet inte om det är denna elmont menar, men själv skulle jag absolut använt Rutabs spårdosa U40 vid ett jobb som detta. https://www.elbutik.se/product.html/rutab-spardosa-enkel-u40
caril: [citat] Yes tråkigt nog är det detta jag behöver göra…
MultiMan: [citat] Den är kupad, syns tydligt på bilden.