El
Fairlane: [citat] Förvisso, men just nu finns det inget som antyder att det kommer införas. Vad som händer om 5-10 år är svårt att säkert sia om, men man kanske inte bör basera nuvarande laddning av bil på det.
Avemo: Normalt är det inte den vägen man går. Kabelarean anpassas efter säkringarna. Om det är en trefas 400 V värmepatron så behöver den 4500 / 230 / 3 = 6,5 A. Då behöver du 3 st 10 A säkringar och tumregeln säger då att du behöver 1,5 mm² ledararea. Om det är en enfas 230V värmepatron så behöver den 4500 / 230 = 19,5 A. Då behöver du en 20 A säkring och tumregeln säger att du
Buildgates: Får väl skicka en bild på slutresultatet: [bild] Blev till att använda både vaselin och järnspett för att få med allt :)
Bo.Siltberg: Jag fick för mig att det handlade om en gammal enfaslägenhet, men du har ju trefas. Då finns möjligheten att dra fram en fas till så att TM och TT hamnar på olika faser. Det är en ganska enkel operation. TM har märkeffekten 2400 W som jag tokar det. Det är värmeelementen i TM som drar 2000 W.
björnuf: [citat] Ja motorn fungerade vet ej vad som felet var fick ställa om brytaren motorn var något varm ,men nu fungerade det
hempularen: Tänk på att del uttagen kräver en rätt djup dosa passar inte alla takdosor.
Alphaminor: Bumpar tråden pga liknande eget projekt. Först ett svar på diskussionen ovan: om man har en valvtalsstyrd CP som man kan sätta på "konstant tryck" så borde väl pumpen gå i standby om ventilen stänger? Dvs då är den "alltid redo" så fort ventilen öppnar. Sedan en egen fråga. Jag har liknande upplägg, men styrningen av ventilen är ännu inte klar för mig. För/nackdel med att ha en
tommib: Nja, jag skulle nog säga att det sannolikt dras 2,5 kvmm kabel som säkras 16 A (dvs 11 kW) men det beror på avståndet.
swedjeep: Tack alla för input, beställde en helautomatisk Y/D start istället komplett där jag (elektrikern) får lägga in brytande krets för tryckvakten och ev om det behövs ett tidrelä för avlastning på magnetventilen vid uppstart .... kan använda den befintliga halvautomatiska (manuella) till vedklyven istället :o) Vart ett par tusen men då är det komplett med låda :o)
avh67f: Spännande läsning. Tänk på vad som lärs ut i utbildningen, att skaffa sig anläggningskännedom och även undersöka att elanläggningen man ska jobba med inte har några fel innan man börjar. Det får inte finnas några kvarvarande fel när man är klar och ska driftsätta. Så därför ska alltid en kontroll före idrifttagning göras enligt elsäk fs 2022:1 och i enlighet med ert
Wenyen: [citat] Va 😅 brytaren stryper väl spänningen till uttaget?
avh67f: [citat] Det borde räcka tycker jag. Då är det ett synligt brytställe med frånskiljning och ingen krets kan skapas genom komponenter. Vid en direktträff har blixturladdningen hittat en väg till mark via husets konstruktion och leds den vägen genom den luftkanal den då lyckas skapa. Det är väldigt ovanligt att man behöver skydda sig mot det. Det vanliga men skyddar sig mot när det är
Bo.Siltberg: Eftersom det är biltema så bör du nog tolka det som att färgen sitter dåligt ;)
merbanan: [citat] I ett scenario där man endast behöver hålla kyl och frys vid liv så skulle man klara sig långt med ett batteri av storleken 10kWh. Nu vill ni även kunna ladda elbil vilket ger att ni behöver ett mycket större batterilager. Om man tar en vanlig bättre växelriktare i dag klarar dessa att ladda batterierna både från solcellerna och elnätet. Med en omkopplare ska man kunna växla
J-banan: [citat] Jaså de visste jag inte att de hade men går inte kombinera om det sitter dvärgbrytare bredvid
Höghus: Dags att glädja fru Höghus med rörelsesensor till belysningen i tvättstugan! Möts av en gammal blymantlad 2-ledare från centralen (från vänster), sedan vidare till takbelysning med 3-ledare... Lågt i tak och lysrörsarmaturer i plåt som man kan slå huvudet i. Det fick bli ett akutbyte av matning från centralen. /Höghus [bild]
alfista: Visst är UV-beständig kabel bäst, i synnerhet om den sitter i söderläge med direkt solljus på, men jag misstänker att även en kabel för inomhusbruk håller ett bra tag om man låter den vara ifred, och ger den upp efter fem, tio år så är kostar en ny inga stora pengar. Gav 79 spänn för en kontakterad på Kjell&Co.
Bo.Siltberg: [citat] Jo det är ok. Man får givetvis välja ett lämpligt ställe. För ett IP21-uttag spelar det liten roll var man tar upp ett hål. Om du tittar i kåpan så ser du nog att det faktiskt finns en anvisning för att ta upp ett hål i hörnen på uttaget. [citat] Det behövs inte för installationskabel som är klamrad. Man ska alltså se till att kabeln inte kan röra sig. [citat] Det kan
tanaris: Ja, eller någon tariffstyrning kanske. Inget som används längre i vilket fall.
merbanan: Här var dom: https://veir.com/technology/ "VEIR uses a simple, open loop, passive nitrogen cooling system where distributed evaporation delivers 20x the cooling power per kilogram of liquid nitrogen coolant. " Låter lika enkelt som Musks hyperloop.
hempularen: Har sett en liknande kondensator i verkligheten. En liten kommunikationsmodul, kretskort 5 x 5 cm. Kopplad med en tunn tråd till en 2nF en megavolt kondensator. Den var typ en meter lånng. Såg helt sjukt ut. Var för överlagrad kommunikation över högspännings DC ledningar.
xLnT: [citat] Kan ladda batteriet med max 11,5kW på AC sidan, och 10kW på DC sidan. Vilket jag tycker är en bra mix. Både AC och DC sidan blir maxade med paneler utifrån vilken hårdvara jag har tillgänglig. Jag kör 200V strängen på 50m och 4mm2 kabel idag, det funkar bra, även om det är lite energiförluster. Borde inte tappa så mycket mer om jag ökade avståndet med 50m och gick upp till
snaggletooth: [citat] Ja, det låter som att det är kört och som sagt, det är inte helt riskfritt att experimentera med Li-Ion-celler om man inte har expertkunskap i ämnet.
avh67f: [citat] Installationskabel ska det vara. Det är då entrådiga ledare i en sådan kabel av massiv koppar.
Fairlane: [citat] Ja det är så jag känner också blir bättre. Frågan är då om man kan plocka bort plinten i Schneider-dosan, jag tycker den sitter fast... En fördel med Wago är också att det blir lättare att byta torktumlaren "säkert" för nästa person som kanske är mindre noga. Även om jag är noga med att få bra kontakt så är kanske inte bästa lika noga, men med Wago förstör de