Mikael_L
Mikael_L: @TS Din Jfb är helt enkelt rökt. Den är inte oinkopplad eller felkopplad, då allt som ligger på fasskenan efter bryts av JFB. Du kan sluta felsökningen nu och börja fundera på hur du ska få den bytt. [citat] Den jag bytte igår tog tyvärr hela 45 sekunder. Men då tog jag å andra sidan en snabbfika mellan att jag skruvade övre och nedre raden. :crysmile:
29 svar · 4,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Teorier finns om både tillverkningsfel (måndagsexemplar) och felaktigt montage. Det förekommer, men är väldigt sällsynt. Det vore värdefull om du kan hjälpa till genom och klippa loss Wagon, och försiktigt skala bort plasten så att man ser anslutningen av ledaren under fjädern i klämman.
8 svar · 1,7k läst
·
Johanox1
Johanox1: Jaha, nej så är det inte iaf, Zebra är en dosdimmer och behöver en "input" från användaren, i detta fallet en tryckknapp (den gråa tråden kommer från tryckknappen till zebran). Den vriddimmern du sätter in nu får ju detta via ratten :) Så dosdimmer ska ha: fas till en av L Tändtråd till sinus Drivdon ska ha: Tändtråd till L Nolla(neutral) till N
3 svar · 2,2k läst
·
T
TechChad: [citat] Det absolut enklaste är att sätta dit en dosa även om det är rör framdraget. Kanske inte det estetiskt snyggaste dock. https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/utvandiga-dosor/elko-admiral-dosa-ip44 Här är en ganska liten dosa (kan finnas mindre och bättre) som klarar IP44. Det kan funka men det beror på vart den placeras i badrummet. Kan vara så att du behöver högre
6 svar · 5,8k läst
·
M
martinradbo: [citat] Tack. Köpte 200 styck därifrån, nu kanske jag klarar mig resten av livet ;-)
5 svar · 3,0k läst
·
C
cuisine: Tack för svaren båda två!
6 svar · 1,6k läst
·
S
Stefan1972: Ja de nyare är väl modärniserade med samma plint som i de fyrkantiga vanligare dosorna......Visste faktiskt inte att de gick att köpa fortfarande.
16 svar · 2,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag vill mena att du överreagerar och är upprörd över någonting eftersom du inte klarar av att stava mitt namn rätt och hittar på ett fejkat citat med felstavningar som jag aldrig skrivit. Se inlägg #7. TS har enligt detta inlägg möjligheten att göra ett val, och då står då fast vid mitt svar i #10, speciellt då valet gäller fast monterad och ansluten utrustning som inte enkelt
26 svar · 6,3k läst
·
A
Andreas Boman: [citat] [bild] Stärker ovan att nedre högra är brun, övre högra svart, mitten jord och blå+grå monteras ihop och sätts i övre vänster. Nedre vänster tom. Inget behöver anpassas på spisplattan som har 5 separata? Hänvisar till tidigare bild
20 svar · 9,5k läst
·
F
fixarpelle: [citat] Då drar jag ett 25mm flexrör och går ner till 6mm² och övergår till TN-S vid jordanslutningen i ute skåpet.
10 svar · 2,7k läst
E
El-Löken66: [citat] Ja, kanske köper några hundra typ B, dessa går ju att sälja dyrt sen, har redan sett annonser på Blocket. Men det måste ju fungera till 100% också.
52 svar · 9,4k läst
·
alm82
alm82: Mät med summer från inkommande nolla, blå kabel. Den ska gå genom 95/96 på motorskyddet, sedan är det lite svårt att se om den går genom omkopplaren (för att stoppa om man vrider runt när maskinen är igång) eller om den går direkt till stoppknappen. Efter stoppknappen kommer startknappen när den trycks in ska du ha kontakt hela vägen till kontaktorns A1. Du kan även sumra mellan
8 svar · 3,4k läst
·
harka
harka: aha, det var ju en missräkning -- att inget hände med strömbrytaren på 1... går det att se om det är några fler lysdioder som lyser med strömbrytaren 1 än vid 0? jag var ganska övertygad om att det större drivdonet är trasigt, men det krävs nog lite mer analys av läget för att vara säker om det inte är någon skillnad mellan 0/1 så skulle jag för att komma vidare göra några
6 svar · 2,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Gå till Schneiders dimmerguide och leta efter en GU10-ljuskälla som de har provat att fyra st fungerar ihop med din dimmer.
2 svar · 1,2k läst
·
tommib
tommib: Det finns en ännu billigare, men utan JFB. https://www.elbutik.se/product.html/uttagscentral-mini-16a-ip44 Om du byter den trepoliga säkringen i den (dvs egentligen bara köper den för kapslingen) till en fyrpolig PSA så slipper du säkra ner matningen och får samma effekt, men till ett dyrare pris. Det blir lite att jaga ören över det hela men det blir en nättare installation än en
27 svar · 6,6k läst
·
J
jonteskane: Problemet löst. Körde in en flatskruvmejsel och drog runt kåpan. Det verkar vara det rätta handgreppet. Stort tack för all hjälp!
6 svar · 1,5k läst
·
Milo a
Milo a: Det är den spotlight ! Min kontakt har ingen jordar kabel!
4 svar · 1,1k läst
·
H
HSP: Du har nästan ringat in felet eftersom du inte får fram spänning till glimtändaren. Det är avbrott i kretsen. Ta en summer eller ohmmätare och mät dig fram metodiskt. Ditt runda rör har fyra anslutningar precis som det raka i tidigare inlägg...
15 svar · 3,4k läst
·
Solrosen
Solrosen: Tidigare montage. Skruvblecket bakom passdelen var intryckt för långt bakåt + passdel superhårt skruvad med liiiitet mellanrum som följd. Lite justering och ny passdel så var saken biff. Monterade även nya huvar.
12 svar · 1,8k läst
Nicke Nyfiken
Nicke Nyfiken: [citat] Visst så är det. Men har man missat att följa Kia/Hyundais krav till punkt och pricka så gäller inte garantin och då får man i alla fall försöka hålla liv i maskinskadeförsäkringen som också täcker mycket el och elektronik. Men börjar man serva bilen själv står man utan båda. Det finns dock i alla fall en biltillverkare som har 4 års helbilsgaranti + 8 års
47 svar · 5,5k läst
·
I
Intresserad22: Annars kan du ju korta av andra ändan på sladden(y)
3 svar · 5,7k läst
·
A
Atom: Behöver ett uttag under köksskåpen. Ska bygga så lite som möjligt på höjden. Har redan ett håll där efter ett popup uttag(85 mm i dia). Passade popup går ej att hitta idag...
0 svar · 884 läst
D
DDD80: Men om alla går på 12 V DC är det väl bara att sätta ihop dem?
2 svar · 673 läst
T
tobbbias: Haha, ok, jag får väl vara "the crazy one" här och fråga om varför tändtråden är ansluten mot en "ubåt"... Det blir inte mkt ljus då.... :rofl:
15 svar · 2,9k läst
·
prototypen
prototypen: Klipp den stickpropp som sitter där och sätt en lamppropp. https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp/p/22-3437 Finns säkert på JULA också Protte
2 svar · 5,2k läst
M
Mekplatsen: [citat] Tack så mycket för bilderna. De förklarar på ett enkelt sätt, Du har helt rätt i att detta var enligt min ursprungliga fråga och att jag själv la till den extra funktionen "helt avstängt". Jag skrev att det var den teoretiska kunskapen jag var ute efter och genom att få så bra svar på forumet så lärde jag mig en ny sak samtidigt :) Sen att jag kan utnyttja min kunskap i
12 svar · 7,0k läst
·
R
Rolle85: ;)
54 svar · 16,6k läst
·
R
54 svar · 16,6k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Om det är konstantströmsspottar och driver så ja, om det är konstantspänningsspottar (12V) med sån driver så nej.
2 svar · 798 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Fluke T5 är inte en spänningsprovare, det är en multimeter och olämplig för uppgiften att detektera spänning med sin höga inimpedans på 1 Mohm. En riktig spänningsprovare klarar av att sortera bort spökspänningar.
5 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.