E
elmont: Eget vatten och avlopp, som det troligen blir fråga om kostar allt mellan 50 000:- och 200 000:-
2 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja, den blir övergiven och kan användas till andra grupper. Glöm inte att uppdatera gruppförteckningen.
9 svar · 1,9k läst
·
B
Brieffe: Nej, så är det inte. Jag kanske ska be någon kika på dimmern (som sitter vid lampans strömbrytare) och ev byta den mot en ny. [citat]
22 svar · 2,0k läst
J
jonaserik: Det med permanent är lite så där. det beror nog på hur mycket effekt du behöver. räcker det med tex 2 patroner så kanske det inte löser, kan vara något litet i en patron. Lättast att prova utan instrument är att ställa termostater i stigande följd uppifrån, tex från uppe 60 C nästa 70 C nästa 80 C eller nu då det inte behövs så mycket värme, en på 75 C och dom andra på
6 svar · 3,4k läst
·
J
Johan456: Vad är det för tabeller du saknar? De ser lite olika ut i den standard som heter 4364000 och man kan komma till lite andra resultat men det gäller främst hur man räknar i mark. På sikt ska 424-serien bort. Gällande 9 kablar, normalt så spelar det inte så stor roll du landar oftast i tumregeldimension när det gäller vita installationskablar. 10A/1,5mm2, 16A/2,5mm2. På kraftkabel
13 svar · 4,6k läst
·
E
El-Löken66: Kanske var @Mikael_L som blandade ihop huvudsäkring och mätarsäkring! :rofl: Sorry Mikael.. :confused:
17 svar · 8,0k läst
·
lnilsson
lnilsson: Många Ikeas trådfri samt Philips hue, sedan har jag valt lite Ikea fasta armaturer + en från Clas o. Dom flesta har mellan 0,7 till 0,9 i effektfaktor.
8 svar · 1,9k läst
·
T
tanker: Klipp bort UK stickproppen, skruva dit en vanlig jordad så är det klart, kostar 20kr och tar 5 minuter!
6 svar · 999 läst
Höghus
Höghus: [citat] Det är därför jag vill sänka varvtalet så att jag får bättre kontroll /Höghus
7 svar · 4,2k läst
·
H
Hejhej12345: [citat] har tyvärr inte spisen att kolla på just nu! Men den är två fas med nolla och jord vad jag kan utläsa. 2 svarta trådar en blå och en gulgrön
5 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja det tycker jag. (men obs att det ska vara 4xn+n för trefas som behöver nolla, troligen fallet för dig) Själv tycker jag EXQ inte ens är något bra val för dragning på en vägg utomhus. Och för det du beskrivit så skulle jag valt en av de två jag föreslog i 98% av fallen, sen finns det tillfällen då en vit kabel är att föredra (av estetiska skäl) och då hade det kunnat bli
4 svar · 3,8k läst
mrensfeldt
mrensfeldt: Fick du till en adapter? Har precis samma dilemma efter frugan valt denna Flos-lampa...
9 svar · 2,7k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Det du skriver om kognitivt bias är ju just vad som råder på detta forum ibland, RDKs bubbla som riskerar att spricka ifall någon från verkligheten börjar polera den. Det andra vet jag inte, jag har ju även postat citat från standardiserade källor för att backa upp mina citat, det blev ganska lugnt och skönt ett tag men nu kommer en och annan istället och menar på att jag
71 svar · 10,2k läst
·
O
olof63: Världsklass - tack för det :-)
10 svar · 2,1k läst
Anders243
Anders243: Jag ser nu på wikipedia att effektfaktorn fångar det jag är ute efter: [bild] Jag tänkte mest ur ett elkvalitetsperspektiv, att det var värre med kW av övertoner pga en defekt 3-faslikriktare i en VFD än 20mW övertoner som man kan se då man mäter på en 2.3W filament-led. Det hade varit intressant att se motsvarande timplot över hur mycket "skräpeffekt" det finns över dygnets timmar
23 svar · 5,0k läst
·
n_sandstrom
n_sandstrom: Jag har satt dom i ett innertak där jag inte ville bygga så mycket på höjden. Tyvärr bodde jag bara kvar i 3 år, så fick inte se mer långsiktig hållbarhet än så. Men jag minns att dom hade en beskrivning i stil med "Vi har samma LED's som dom billigare tillverkarna, men mer kostnad på kvalitetskontroll". Vilket jag gillar, för det är ärligt. För säkerhets skulle satte jag slang
3 svar · 828 läst
E
etompau: Ser korrekt ut. Svårt att missuppfatta plintmärkningen skulle jag säga.
1 svar · 2,2k läst
·
H
hempularen: cirkulationspumpen drar lite ström, låt den dela grupp med ngt. annat. Dräneringspumpen gissar jag att den drar lite, borde också kunna dela grupp. Skall du inte ha belysning, uttag i badrummet? Om det är möjligt att dra fram enfasgrupper istället för en delad trefas, så kör på separata grupper. Av de saker du räknar upp så är det framförallt tvättmaskinen och elgolvvärmen (om
8 svar · 2,2k läst
L
linuseinar: [citat] Hade en elektriker här för några veckor sedan som hade lite andra småjobb så jag frågade han om detta. Han hade ingen egentlig förklaring utan tyckte mest jag skulle byta glödlampor Så jag har faktiskt testat byta lampor på en av armaturerna till en annan liknande modell av filamentlampa men en svagare variant. Flimret har helt slutat på den lampan nu så jag lär nog byta ut
21 svar · 3,0k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Ja, just det, finns ju så mycket mer än bara el. Nu beskriver ts detta som en omdragning så jag antar det endast är tänkt med smärre kompletteringar.
9 svar · 6,9k läst
·
P
pmd: Den nya armaturen kan vara lika trasig som den du bytte den mot. Mycket liten sannolikhet innan bytet, men efter bytet är sannolikheten 1 om den nya faktiskt är trasig. :-) Växla plats mellan den som inte lyser och en som faktiskt lyser.
7 svar · 1,6k läst
V
volvo51: Vi är härdade,du skulle bara veta hur hett det kan bli där fram.
11 svar · 1,8k läst
slacker
slacker: [citat] Var nog inte källkritisk nog när jag hittade den där texten - Definitivt inte på eläkehetsverket då dem säger raka motsatsen. Snyggt korrigerat!
11 svar · 5,4k läst
·
Matteandersen
Matteandersen: [citat] Hmm, kommer ju att behöva förgrena vid första lampan. Inkommande 6mm², kabeln från lampan och 6mm² kabel som går vidare till nästa lampa. Enklast för mig blir nog fan o köra på dosor med gel, kan skruva på närmsta regel också till trädäcket sen så den inte ligger helt i mark heller. Får nog bli så
5 svar · 3,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Används en energimätare istället så får du veta hur mycket energi som den förbrukar över tiden, dvs vad den kommer att kosta dig. [bild]
5 svar · 1,1k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Igår stod det hårklyvare, idag hobbyodlare. Inget jag hittat på.
130 svar · 24,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ser ut som att justerringen har varit för långt urskruvad så att den bara har suttit med ett gängvarv. Jag hade skaffat en påbyggnadsring (minimum 5mm) så att justerringen sitter ordentligt.
26 svar · 5,2k läst
·
E
El-Löken66: Hur löste sig det hela @Borgström?
17 svar · 2,9k läst
E
elmont: Och för NEONSKYLTAR (drivs med ström som har några tusen volt) har det i alla fall varit krav på en speciell neonbrytare som räddningstjänsten skulle kunna bryta med hjälp av en speciell "stång".
36 svar · 15,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.