El
Fotografen: [citat] Ungefär det kommar jag fram till också, efter bara någon kvarts nätsurfande. Luddigheten i och tolkningar av regelverket kan vara goda förutsättningar för att göra affärer i konsult-, utbildnings- & seminariebranschen.
Parkaas: [citat] de var nog rätt som du sa att den är fel kopplad... omvandlaren ska ju antagligen inte sitta i ”enhetsuttaget” utan vara kopplat mot batteriet ♂️ Ska testa de imorgon så får man nog bättre resultat.
Alti: Kolla att din dimmer är gjord för LED-lampor. Har själv bränt sönder flera LED-lampor pga en glödljusdimmer.
Marcussjogren: [citat] angående tratten så håller jag med, den behövs egentligen inte, men om kabeln om 150 år får lite stryk så att dragavlastningen lossnar, ja då sitter tratten där och ba - ”It’s cool, I got you bro!”. Lite hängsle och livrem då jag tycker genomföring och tratt är en bra grundkombination :)
Bo.Siltberg: Jag missade det där med intag + uttag på lådan. Det gör att man kan se installationen som godkänd, dvs enligt reglerna. Den är inte nödvändigtvis bättre då det blir två extra felkällor (skarvpunkter) som kan ha betydelse då de är rejält utsatta för väder och vind. Men har man bara gett allting så bra skydd som möjligt så är det ingenting att oroa sig över.
Bo.Siltberg: Det tror jag inte. Två dimmers i serie fungerar inte. Så denna lampa kräver den ändring av installationen såsom du beskriver i #3. Trapp klarar den. Den ser inte hur många strömbrytare du har kopplat in parallellt.
El-Löken66: [citat] Du ska från element ha två ledare innehållandes 400 V. Har du inget mätinstrument samt kunskap måste du ringa elektriker då detta är rent farliga saker, barn kan komma att dö och även om det är dubbelisolerad idag är det kanske jordat imorgon. Det du ser är ett rör utlopp med innehåll FK samt kabel skal. Dosan saknas.
Bo.Siltberg: Det ska inte vara något problem för en säkring ska normalt aldrig lösa pga överbelastning. Med andra ord, du måste börja med en bedömning ifall din nuvarande belastning normalt håller sig under 20 A per fas (man "provar" inte genom att säkra ned först, säkringen är ett mycket dåligt mätinstrument). Men i de undercentralen du har diazeder är det ju enkelt att byta ned 25'orna. Jag
Marcussjogren: [citat] hej! Har ni torrsimmat sockeln och den passar faktiskt utmärkt, tack för din hjälp med att hitta dem!
Erica Jansson: [citat] brytaren och ett uttag hamnar på ytterväggen. Planen är att i rummet där köket är nu så blir det en stor köksö (längst med istället för bredden som nu) och sen högskåp på motsatt vägg ytterväggen :)
laseryxa: om den gruppen då den var inkopplad och tog nolla från den blåa plinten så löser den nog jfb ja
Johan456: Jag vill påstå att detta är helt normalt. Om kortslutningen blir cirka 300A så löser din dvärgbrytare/automatsäkring på någonstans runt 0,01 sekunder. Det är snabbare än din diazed hinner reagera även om båda skydden så att säga ”ser samma felström”. Säkringen är visserligen snabb den med men på 100-delars sekunder är det nog svårt att kunna svara exakt frånkopplingstid.
Sittställning: [citat] Hittade detta "Plejd-enheterna pratar med varandra via Bluetooth LE och skapar ett mesh-system för att ge längre räckvidd. Detta gör även att en väggströmbrytare kan styra alla anslutna lampor i samma rum. Kan både framkants- och bakkantsdimra (lämplig för glöd-, halogen- och LED-belysning). Fungerar med både vanliga och återfjädrande väggströmbrytare. Stöd för att
Tronxy: [citat] Det är vanlig hederlig hushålls tvättmaskin, men då ökade utbudet för lampor ännu mer, tack :) Allt kommer dras utanpåliggande
Bo.Siltberg: [citat] Det är helt ok, och helt ok att ställa sådana frågor här. Tågordningen är 1. Ta reda på belastningen. Den mäts i watt eller ampere, inte i antal fritöser, och man vill också veta hur den ansluts (enfas/tvåfas/trefas) och vad apparaterna har för elementspänning. Utifrån detta får du fram strömmen per fas. 2. Strömmen ger vilken minsta säkring som behövs. Man väljer
heathrow: [citat] det är en sådan här driver Malmbergs LED-Driver 1x25W och lampan heter Malmbergs MD-99 LED 5W Vit beställde båda så ser vi vad som är trasigt
Johan Gunverth: Denna blev det. Enligt tilllverkaren klarar den betydligt mer än de 24V/10A Kjell skriver. De klarar åtminstone den effekt jag behöver. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/cirkulara-kontaktdon/vadertaligt-kontaktdon-5-pol-hona-p37589
mexitegel: Ja, så får man göra - det är ett helt normalt förfarande.
Bronken: Har du kollat i Säljes-forumet? Ibland säljs/skänks beg Exxakt där.
Dilrah: Det som förvirrade mig var att gängse koppling på Shelly/Fibaro är att det finns extra plintar för L som ska användas att koppla ut till strömbrytare. Mao att strömbrytaren endast kopplas till dimmern
Bo.Siltberg: Den lampan ser ju ut att vara gammal, och då av den s.k. klass 0 som varken är dubbelisolerade eller avsedd att skyddsjordas. Det finns idag ingen stickpropp att sätta på den som får användas. Så lampan behöver byggas om till dubbelisolerat utförande. Kanske räcker det att syna den närmare av ett tränat öga för att göra bedömningen att den håller dubbel isolering. Kanske behöver
Takläggare: [citat] Här är domen, en enkel stuga på 24 kvm ska ses som småhus, även om ägaren rivit ut kök osv. varav då många Attefalls hus som byggt sedan regler 2012 , kommer gå samma väg tillmötes. https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstaforvaltningsdomstolen/avgoranden-2008-2018/2016/mal-nr-4080-15.pdf
TechChad: [citat] Men det är ok att även ha tätt under skåpet istället. Då fyller det samma funktion men tom bättre i viss mening. För skulle det börja gå läck under skåpet vill man ju gärna ha tätt där med.
El-Löken66: [citat] Detta med egenmätning och BRF är ju också ganska intressant för sig, säljer de mätt el per kWh, och inte schablon, så krävs det att de drar moms för detta och registrerar som för detta hos SKV. Det är inte helt lätt att utmana monopolet?! :rofl:
Bo.Siltberg: Dina mätningar och dina försök säger mig ingenting. Det går inte att mäta för att ta reda på vad för slags trådar du har i dosan. Det går att göra en gissning utifrån vad man ser: att det finns fas, tändtråd till utebelysning och mellantrådar till hallbelysningen där. Saknas gör som sagt en neutralledare. Detta behöver bekräftas genom att titta i angränsande kopplingsdosor
Stabbsson: [citat] Ja firman är registrerad, och allt är draget i väggarna så inget utanpåliggande
JonasEr: Nytt drivdon av samma typ inkopplat, kopplade in samtliga LED innan jag spänningsatt drivdonet. Allt fungerar perfekt.
roli: På den med det grå "locket" med spår så sitter det nog ett överhettningsskydd under "locket" som man skall trycka hårt på för att återställa. Hör man ett litet "klick" när man trycket så hade det löst ut, annars skall det ge spänning till elpatronen. Men det borde finnas någon form av termostat eller liknande i andra änden på elkablarna.