El
elmont: [citat] Det är en lite äldre anslutningsdosa
-PC-: Problemet löst! Jag plockade ur lite bra-att-ha prylar och slänger resten i skrotbutten :rofl: Beställde en Migatronic Rallymig, är man dum som skaffar en till dansk svets :p:rofl::cool:
Tgl73: Hur menar du nu?Otur med hantverkare, Elektriker antar jag?
GK100: Du behöver bara fas, nolla och jord till motorn. Och fas är i ditt fall då den styrda via boxen eller "dimmern".
hempularen: Nej, en sådan är inte lämplig här. Köp en multimeter. Som gärna skall ha mätområde till över 400V AC. De billigaste brukar bara gå till 250V. I just den här mätningen duger 250V.
steve5432: Vi håller på med en större utbyggnad av huset som utöver 30 m2 allrum även inkluderar utomhus. Utbyggnaden kommer hamna på baksidan. Man sätter såklart brytare till inomhusbelysning, men hur brukar man göra med allt som vi ska ha som blir timerstyrt, som: * poolbelysning * ytterlampor vägg runt utbyggnad * trädgårdsbelysning * lusthus? * etc... Vi har idag viss väggbelysnng runt
Bo.Siltberg: [citat] Kan vi då anta att även grannen har en trefasig markkabel, fast ansluten, och som kan ta hela belastningen från pump och värme? Det anmodar ju till en fast lösning. Om ni inte fortsättningsvis kommer att ha "problem" med er el så kanske en "switchlös" lösning fungerar i ert fall? Man man ju göra det någorlunda enkelt att koppla om genom lämpliga plintar. Därför ville jag se
Mrtomislav: [citat] Ja det är en gammal lägenhet och det står 16A i elcentralen för häll och ugn. Ok då förstår jag att det enbart blir 230V. Tack för svaret!
Panor82: Lite off topic kanske och inte så vanligt i privatbostäder men ledare som som är identifierade med numrering och används som skydds eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i den punkter där de ansluts. Lika så med PENledare som då märks med färgkombinationen grön och gul samt blått i ledarändarna.
Peak81: Hej, Vi har nyligen fått beviljat bygglov för hus och stall. Vi håller nu på att ta fram alla ritningar som krävs för att handla upp projektet. Vi har redan arkitektritningar, konstruktionsritningar. Byggritningar för vvs men inte för el. Jag tänker att det förmodligen också är bra med detta för att säkra att vi jämför samma saker när vi begär in offerter. Vad tänker du om
Rubb: [citat] Man ska givetvis alltid först ställa sig frågan om man gjort något nyligt som kan ha påverkat det som slutat fungera. I annat fall fortsätter man felsöka. Att det alltid fungerat är ingen bra felsökningsmetod :) Jag var med om att några uttag i ett rum bara dog. Hittade felet i ett annat vägguttag där de som inte fungerade skarvades via. Vägguttaget satt fast lite under
yens: Imorgon är det nog dags att förbereda lite för kommande eldragning. Men jag har ett litet dilemma. Elektrikern är ute och far och jag ska isolera så att vi (han och jag) kan dra rör sen. Hur är standard att göra i vägg-/takvinkeln? Jag kommer att ha 45 mm innanför ångspärren på väggen samt gles i taket. Kan man flytta in glesen och ner den översta 45:an lite för att kunna klämma
tommib: Två separata belysningar, den svaga med rörelsevakt och den starka med timer. Om du vill att den starka belysningen slocknar när den svaga gör det kan du koppla utgången från timern över ett relä som styrs av rörelsevakten. Timern i detta fall kan med fördel vara ett tidrelä som t.ex Eltako MFZ12DDX-UC och kopplingsreläet kan vara ett Eltako KR09-230. Bägge är DIN-monterade
yens: [citat] Det är i ett förråd/verkstad, så jag hade inte tänkt mig någon automation där ute. Funderar mest på hur jag ska få ut något nätverk öht :)
Uffe A: Den frågan är lika lätt att svara på som om du hade frågat hur långt ett snöre är Utan att veta specifikationer på det du ska koppla in kan du inte få ett relevant svar Ska du göra det själv, eller har du kontaktat en elektriker? Arbetet är behörighetskrävande om du inte visste det (nu är det sagt så det behövs inte upprepas) Om elektriker är vidtalad kan denne ge dig uppgifter
Nomijah: [citat] Ja, det måste väl ändå vara mer lönsamt att kunden bokar nya jobb när det inte funkar. ♂️
Muuuuurtin: Jag kör fast installerat med wagos istället, blir ju både enklare och bättre på många sätt som ni säger. Tack till er :)(y)
hempularen: Det finns en felaktig beskrivning av regelverket på webben hos minst en firma som säljer armaturer för våtrum. Deras zonindelningen blandar in även handfat. Jag vet inte om den är föråldrad, eller egentligen gäller ett annat land.
Sittställning: Fördelarna är utredda det är det som är tvingande jag är intresserad av. Många ggr fattar jag det som att det är inte fel fel för det är inte tvingande regler så att säga..
Uffe A: [citat] Ger goda råd så klart Det svaret var det bästa man kan ge Har inte hunnit läsa hela tråden så detär säkert någon som nämnt att man måste känna till vissa uppgifter som förimpedans och kortslutningsström vid anslutningspunkten för att kinna göra en korrekt kabeldimensionering Man tar även medfaktorer som förläggningssätt och kabeltyp
toolman77: Ta ett kort på taket och rita in på bilden hur du tänker så blir det enkelt för elektrikern att förstå vad du menar
useless: Ja, det största problemet är inte att han inte kan, utan att han inte vet att han inte kan.
El-Löken66: [citat] Vi måste samtidigt inse att en drös med saker kan gå missade från att bedöma en bild på nätet jämfört med att se det i verkligheten. Kanske går att skriva någon disclaimer. :cool:
Mikael_Back: [citat] Hej! Jodå, det fungerar toppen, är mycket nöjd. Mvh, Micke
Bo.Siltberg: Då kan valfri utanpåliggande kopplingsdosa användas. Det finns egentligen ingen som är bättre eller sämre på att leda ut två kablar åt varsitt håll.