El
BuildersBend: [citat] Jag insåg att om hen inte kunde göra rätt så kunde hen inte heller reparera felen. Däremot drog jag av för reparationer från hens faktura. Troligen var det så enkelt som att just denna elektriker, trots sin långa yrkeserfarenhet, aldrig hade spikat kulo. Den nya elektrikern påpekade att utöver att ha hackat sönder väggarna så hade hen också använt fel kabel, med
Axel bolander: [citat] Bytte riktning på strömmen enligt ovan - funkar nu felfritt! Stänger denna tråd
Bo.Siltberg: Om du synar de svarta ledarna lite bättre under färgen så kommer du troligen att se att en av dem har ett vitt streck. Så det är två olika svarta ledare som kommer i kabeln uppifrån. Den ena är mellantråd tillsammans med den bruna (på ovansidan strömbrytaren på din bild). Du har alltså en trappkoppling. Mellantrådarna är de två oranga i bilden nedan. Din strömbrytare är den till
Bo.Siltberg: [citat] Du menar kapa rören? Ja, det är en bra början. Givetvis måste ledarna i röret vara bortkopplade och spänningslösa. Ledarna i röret behöver troligen bytas så klipp dem med. Men rören bör gå till en takdosa som du nämner i nästa stycke. Idag släpper man inte ut rör direkt i taket. Då måste du veta takhöjden exakt så att dosorna hamnar i liv med gipsskivan. Du kan
Totte_S: Din elektriker kommer tacka dig! Eller du själv den dagen du vill dra i något mer. OCH se till att köpa den ”DYRA” 50mm skyddsröret med slät insida!
Bo.Siltberg: Many people are skeptic, but there is no specific ban on hiding a cable behind a floor plinth. But there are general rules that hidden cables must be protected against nails and screws. I think you can judge for yourself the risk of someone nailing the floor plinth. I think the risk is non-existent, especially if you choose the model from swedoor. Other brands such as the kanallisten recommend
nisse123: [citat] [citat] Ok då är det Gogetlost`s förslag som gäller
Nomijah: [citat] Jag gjorde det först men tyckte inte det stämde och det visade sig att det var kontakt mellan poler som inte skulle ha det. Men lyckades lista ut det ändå så nu är nya uppe och funkar som den ska.
redarn: [citat] För att nätägarens app visar en lägre förbrukning än nätägarens fakturor. Ikeas pryl är inte inblandad i den frågeställningen (även om den är orsaken till att det uppdagades).
GunnEne: Tack för era tips. Vid nästa besök i stugan ska jag se om det finns nolla.
GK100: [citat] Att gängan skulle kunna vara spänningssatt är ett litet problem i princip obetydligt praktiskt sett och mer en spetsfundighet. Finns samma möjlighet vid tex byte av en mätarsäkring om inte huvudbrytaren används och då pga av bakmatning via laster mellan faser. DIII med passdel 35 A och större ger väldigt lite skydd mot skenan så skillnaden om någon pillar felaktigt är
rivaner: Långa pinnen är jord. Säkrade pinnen är fas om man vill vara petig. (var inte petig med elkontakter)
El Janne: Det blev en PSA i kapsling brevid central, jag vet att en del knorrar om att de är dyra men denna gick loss på under 300 hos en grossist
elmont: Nått som jag saknar är ett skydd bak och i nederkant typ sparksockel, ramlar någon på taket och rullar ned mot ställningen ska det vara en bräda en liten bit ovan gångplanet som fångar upp en fallande så denne inte rullar av gångplanet på ställningen.
jayal1972: [citat] Supertack för din feedback! Har precis börjat forska i ämnet och tittade just på Shelly och även Qubino Smart Meter (3-fas). De tre brukarna är mycket riktigt kopplade i en kontrollbox med individuella automatsäkringar, jordfelsbrytare och brytare (on/off). Värmen och cirkulations pumpen är 3-fas, är osäker på belysningen (troligen 1-fas) :-). Problemet är att teknik rummet
Logad: Enda skillnaden jag kan se är att den ena har neutral till vänster och den andra tvärtom. Aktuellt för de som har fasskena i sin central. Sedan är de typ AC vilket är lite omodernt idag.
etompau: "tagit jorden" har dom nog inte gjort, utan värmekabeln är jordad via skärmstrumpan. Ja det blir bra med en Wago för att koppla ihop jordledarna.
camelspin: Hej, Tack för svar och att jag fick störa i tråden med en följdfråga. Hoppas TS får en bra anläggning. I samband med så mycket ombyggnation låter det optimalt att byta ut och modernisera. En elektriker var hemma hos mig i ett ärende och sa: den där centralen kan jag byta ut. Det var då jag började fundera: varför då? Den funkar ju. Ful, men jag tittar inte på den. Så jag svarade,
1977bjorn: Men för brytarna ska jag testa an-179, z-wave plus. https://www.bauhaus.se/mottagare-nexa-an-179-z-wave-pa-av?gclid=Cj0KCQjwp86EBhD7ARIsAFkgakj95CoyawwVdpm2EyUO3jIJON3ac7UbAajhzODoG71HsNBHm1LyTrQaAqyUEALw_wcB också oklart med räckvidd, men det finns potential för jätteavstånd :) Enligt vissa specar är det 150m fri sikt. Enligt nedan länk är det 100m. Ändå bra oavsett. för den
Müssli: Har du pratat med elektrikern om hur hen vill ha dosor och slang? Det är egentligen svårare att dra slang och sätta dosor än att koppla. Jag har sagt nej till jobb där kunden ringt och vill att jag ska dra tråd eftersom det inte är bra att "hämta ström" från vilken dosa som helst som kunden trodde man kunde göra. Att sätta slangar från tre håll och dosa på fjärde sidan i en dosa
Soltorp40: Det som både jag och Bo skrivit innan är att det INTE krävs "automatiskt" 2,5 - kvadrat kabel "bara för att" det är 16A säkring. Detta gäller när det finns motorskydd med i kretsen. 1,5-kvadrat skyddas mot kortslutning bakom en 16A säkring utan problem i 99,... % av alla fall. Med 1,5-kvadrat får inte driftströmmen gå över 10A (13 A om det är rätt kabel och klamring) - men med ett
Fairlane: Det ser ut som en HelaCon-klämma. Du får väl egentligen inte om man ska följa regelverket, eftersom det är en fast installation. För att få loss de så brukar man hålla kabeln sträckt och vicka lite grann. Ibland släpper det lätt, ibland inte. En mycket enklare metod är att klippa av de, skala och sätta dit en ny klämma. Det kostar inte många kronor, är enklare och det där
Bo.Siltberg: Det som gäller här är att se till att ha de kunskaper, färdigheter, materiel och verktyg för att göra ett korrekt jobb enligt boken så att det inte går att skilja från vad en yrkesperson skulle ha gjort. Det väcker inga frågor om behörighet. Enda risken är att polisen (grannen) kikar in genom fönstret medan den brottsliga handling utförs. Resultatet av arbetet är "godkänt" om det
Bo.Siltberg: Spottarna hamnar i oklassat område här, men det är även tillåtet med ljusarmaturer i område 1. Det är de formella kraven. I vilket fall är det bra - att det är torrt vid spottarna, - att spottarna är avsedda för badrum, - att de drivs med klenspänning.
elmont: [citat] Ja, men försök att fixa ett avrinningshål på undersidan så ev kondens har en möjlighet att rinna ut.
MultiMan: https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-led-ljuskaella-gu10-400-lumen-tradloes-dimbar-varmvit-60420041/
Alfredo: [citat] Måste? Det är väl lämpligt av ren självbevarelsedrift. Både för att minska risken att behöva bila bort eländet när den efter "inflytning" inte fungerar och för att undvika "pirr i benen".
SolenSkiner: [citat] Var just Ella Admiral som jag tänkte på. Men fick ju ett fint svar ovan på det :)