C
cassandranojdh: [citat] Toppeffekten gäller väl hela spisen?. Om hällen enbart går att enfaskoppla som bör det inte gå att få ut mer än 3680 W vid 16 A säkring (man får förmodligen effektbegränsa spishällen då). Men hur farao får signaturen Eromlin det att fungera med två faser till hällen i sin Bosch HLS79W350U
26 svar · 4,5k läst
·
S
skaraborgsfakir: [citat] Häpp. Skaffa en skarvlåda och placera skarven inne i den. De klämbara fiskögonen fungerar alldeles utmärkt (de innehåller vaselin som fyller ut runt trådarna.)
18 svar · 2,1k läst
·
L
LoTiX: Tack för hjälpen alla det var rätt lätt ställa om bvp så vi nu kan ha alla element på max utan att det blir som en bastu. Förbrukningen totalt dag för dag i huset har halverats sedan jag gjorde ändringen i helgen. Visserligen delvis pga att det är närmare nollan nu också.
11 svar · 15,8k läst
·
Agge87
Agge87: [citat] jo jag vet :) det var det jag menade. Kabeln kommer upp ifrån marken sen in kopplingsdosan sen in i fasadskåpet. Gör som tomtom säger. Man vet ju aldrig men som sagt så kanske skett renovering osv. Sen vill gärna ha en regelsökare som man kan ”lita” på om du förstår vad jag menar.
9 svar · 6,3k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Jag hade nog reglat ut väggen 16mm istället om det absolut inte gått att ha utanpåliggande el. Hur är det tänkt att hålla kylan ute nu med hål i vindpappen? Det lär ju blåsa rakt igenom väggen till gipset och ut genom vägguttagen.
2 svar · 1,9k läst
·
Totte_S
Totte_S: Ja du beskrev att ni hade hög belastning vid tillfället. Smältsäkringar, ”proppar”, har en tunn tråd som går av vid överbelastning, och en liten fjäder som ska poppa ut färgmarkeringen. Det är inte alltid som markeringen flyger bort, trots att säkringen överbelastats. Det är alltid relativt enkelt, riskfritt och tillåtet att testa att byta ut säkringarna när det krånglar.
10 svar · 1,5k läst
GK100
GK100: [citat] Det är vad du ansluter till dem som avgör inte bakomliggande säkring dvs använder du dem som avsett till belysning som knappast når 6 A är det ok. Du har samma tänk när det gäller de små platta "europastickpropparna" till småapparater som ansluts till normala vägguttag dvs det är förbrukaren som avgör.
3 svar · 654 läst
simmeG
simmeG: Yes, ska kolla jorden. Skulle du kunna komplettera illustrationerna jag bifogat med egna linjer? Så jag förstår dig rätt. Tack!
2 svar · 1,8k läst
·
nino
nino: [citat] Kan jag köpa 2st rel-02 för ca 1000 och det stannar där, förutom inkoppling men det ska ju göras ändå, så är jag nöjd
22 svar · 2,0k läst
·
E
epkax: Detta kanske: https://www.lampsladdar.se/category/textilkabel-med-vajer
4 svar · 3,0k läst
·
K
Kurtivan: Kopplat förbi drosseln, installerat ledlysröret och ersättaren för glimtändaren som följde med. Slog på strömmen och det LYSER :) Tack till er som engagerade er och inte bara svarade BYT UT armaturen!
27 svar · 17,0k läst
·
B
Bjober: En P11 innehåller 141kWh energi och frigör 17,5liter vatten. Mängden vatten är viktig att tänka på i ett bygge. Med skorsten minskar verkningsgraden. Så runt 2kr kWh i absolut bästa fall. Sen tillkommer kostnad/krångel med flaskbyten.
11 svar · 2,8k läst
·
J
jayal1972: Gammal tråd men bra svar här .-) https://www.relek.se/en/page/elpatroner-matning-motstand-ohm https://www.relek.se/en/page/tekniska-fakta-uppvarmning https://www.relek.se/page/elpatronelement-kopplingar // J
11 svar · 33,2k läst
O
OlleGra: Tack för ett tydligt svar elmont! /OlleG
10 svar · 3,6k läst
J
jonaserik: Se bara till att det är kontakt som den som siter där nu , finns med kabel direkt in . Plugg & Play på elen med. Du har PM
9 svar · 4,3k läst
·
H
Håbbe01: Borde Var bättre att ansluta ugnen som trefas 3N så får man summan av båda enheterna till 13A 3N. Annars blir ju en av faserna överlastad om du har 16Atillgodo i avsäkring. Anslutning av båda bör ske i en väggdosa.
20 svar · 1,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: Ja, där ser den ut att kunna använda trefasinkoppling, högra bilden.
15 svar · 3,5k läst
·
M
MrDizzy: om den är 3fas inkopplad med 16A per fas så borde det ju räcka till (om jag förstått allt rätt)
1 svar · 741 läst
·
B
Browex: Testat att låta ventilationen vara nu sen ca 7 imorse och testade precis nu vid 14:30 ungefär att sätta igång den igen. JFB slog fortfarande ifrån, vet inte om man måste vänta längre innan man försöker.
6 svar · 2,1k läst
E
elmont: Brytskyddet är till för att kabeln bättre ska tåla upprepade "brytningar", det är bra om man tex har skarvsladdar eller sladdar som "rör sig". Sladden till en ugn sitter i princip helt stilla och har därmed ingen nytta av brytskyddet. MEN stickproppar med brytskydd är oftast rent generellt av en högre kvalitet.
1 svar · 1,3k läst
N
Nafiz163: [citat] Cool! Tack! Verkar finnas en del rörliga delar om jag förstår dig rätt. Mest viktigt för mig är att jag kan ha en elspis och DM i köket och eventuellt en tvättmaskin i toaletten. Bostaden är ca 48 kvm, och ungefär så ser planlösningen ut.
7 svar · 1,4k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Om ens förbrukning är jämnare fördelad över dygnet än elbolagets genomsnittskunds (med månadsrörligt avtal), eller fördelad så en större andel inte infaller samtidigt med morgon- och kvällstopparna, blir det billigare med timpris än med vanligt månadsrörligt, även om man inte försöker anpassa förbrukningen efter priset i övrigt. Dessutom är det tryggare eftersom man, om man
2 svar · 2,0k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Jordfelsbrytare eller huvudsäkring som sagt? Två helt olika saker. Vet du inte vad som är vad så ta en bild. [citat] Varför är det uppenbart? Kan det inte lika gärna vara för hög total belastning eller ett jordfel någon helt annan stans som påverkas av "belastningsförändringen" som blir när du startar rosten. [citat] Klart det kan stämma att brödrosten gått sönder.
5 svar · 6,4k läst
G
Gramphos: Båda dina länkar går till samma relä (FSR61-230V). Det ska kunna läras upp med universaltryckknapp som antingen NC eller NO så du borde kunna gå till styrning av brytaren som du vill med den. Utan att ha detaljläst de specifikationerna för de båda så ser det ut som att aktorn (FMZ61) har fler möjligheter att styra hur utgången reagerar vid tillslag, men jag ät inte säker på att
1 svar · 1,6k läst
·
E
El Janne: [citat] Den lilla är för lilla lampan
23 svar · 3,6k läst
·
N
newcastle: [citat] Tack så mycket!
15 svar · 4,1k läst
·
it-snubben
it-snubben: [citat] Varför skulle det vara så konstigt?
26 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Normalt är det 3kW som är. brukligt , men sitter den i en acktanks botten så ska den kunna värma upp den och då blir det 6 kW , den går att splitta upp i 3 st 2 kW steg men är knepigt och en del jobb med du kan även dra ur en säkring så blir den på 4 kW, bara kolla så inte det är sista fasen har jag för mig. Eftersom termostaten är 2 polig så ligger 3 fasen direkt in på patronen.
16 svar · 3,1k läst
·
B
Bästasvågern: Har kört diskmaskinen flera gånger nu utan problem efter att ha kopplat den på kylens uttag, så det var inga problem alls
18 svar · 7,0k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] Det löste sig, jag vet faktiskt inte vad felet var, men jag tror att han hade missat något. Jag nöjde mig med att den fungerar som den skall nu. Men jag tror inte att han bytte JFB:n.
23 svar · 10,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.