El
Petimetern: Tack så mycket för en utförlig och pedagogisk förklaring hempularen! Nu har jag kopplat in armaturen med blå och grå kabel, samt isolerat de två andra. Funkar utmärkt. Det här forumet är guld värt :)
pelig: [citat] Absolut bäst, men svårt när man jobbar "agilt" dvs planerar allteftersom...
jonaserik: Jepp det är en vanlig termostat som ställs på den temp som du vill ha på GV . Kolla upp vad min inställning är ,men dom är för GV så dom kan säkert ställas ner till ca 20 C , men fråga.. Det är inte bra att värma för hårt på en nygjuten platta , den ska brinna sakta så inte det blir för mycket sprickor i den, men går aldrig att komma ifrån.
Josth: [citat] Generellt när man räknar på energiförbrukningen i hus brukar man ofta räkna med att en familj på 4 personer gör av med 4500 kWh/år på varmvatten. Sedan kan det naturligtvis se helt olika ut i det enskilda fallet om man älskar att duscha länge, har jacuzzi etc.
cpalm: Förutsatt att ingen känner igen VFD:n och vet något om den får man nog undersöka den (och gärna "andra änden", dvs. "programverket" eller vad man skall kalla det) lite närmare efter ledtrådar till hur den styrs. Idealiskt sett mäta på den under drift, men det kanske är kört under nuvarande omständigheter(?) Hittade ett hackaday-projekt som kanske kan ge lite inspiration?
Leif i Skåne: Detta är typiskt när det blåser. När ett träd faller på kraftledningar så blir det en chock våg genom elnäten det kan ta en delar av en sekund innan felet är bortkopplat. Typiskt att automatiken provar att koppla in efter ett antal sekunder, fortfarande kortslutning så väntar automatiken 5-10 minuter och testar igen. Vid varje test blir det en blink i övriga nätet. Man ser det på
NICHOLAS J: Exakt så ser en reservkraftanläggning för nödljus till trapphus/garage ut i en vanlig kommersiell fastighet. Efter batteribanken kommer en omkopplare som automatiskt slår om till reservkraft om elnätet går ner. Brukar vara ett antal batterier i serie så man kommer upp i 48V typ, sen drivs nödljusen direkt av denna spänning.
prototypen: Se på denna instruktion http://www.coala.se/pdf/Monteringsinstr_LEDror2_130424.pdf Enligt Coala behövs ingen glimtändare/säkring (om det inte sitter en hållare där) Protte
Leif i Skåne: [citat] Jag köper allt hos Norberg i Mala , söder om Bjärnum längs väg 117. Här köper jag också däck t.ex. 4st Michelin på hösten för 2000kr på bilen. Vinterdäck nya köper jag i April när det behövs.
Uffe A: Ser inte heller det som att en kund tar min lönom denne drar slang själv Jag tar ju bara betalt för den tid jag arbetar Är det fel gjort så att problem tillstöter, blir det dyrare för kunden men jag förlorar inget
GK100: Ja förlusterna dödar de flesta tankar med utgångspunkt från 12 V till normalinstallation. Bättre ta rubriken för tråden på orden men det verkar ju TS glida bort från.
Husägaren87: [citat] Vad jag vet så ska det gå i alla Exxact brytare. Det är pilligt, men det går.
Fairlane: Jag är inne på El Jannes tanke, huvudbrytaren är avstängd i centralen. Hittar man då några 230V eller 400V någonstans så har man ett helt annat problem. Ska man mäta spänning måste man såklart slå på huvudbrytaren, Sen en bild på hur man faktiskt mäter, inte bara en bild på mätinstrumentet.
Müssli: [citat] Jag säljer oftast Exxact Basic, där slipper man "dammkanten" och de är i mitt tycke mycket snyggare.
mugatu: [citat] De är snygga om man ska ha en fast armatur där alltid. Många vill byta ut lampan mot en adventsstjärna vid jul. Då är Det kanske bättre med ett lamputtag för stickpropp
udihow: [citat] Mer en sån här https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=41826, om du vill ladda som 5 celler. Vill du koppla in alla 10 blir det mer omständligt. Du får ta reda på vart stiften går, kanske du kan använda dessa eller så drar du kabel direkt till cellerna. Slakta en kabel med JST-XH-kontakt, det är standard för balansering på den typen av laddare.
I. I: [citat] Ingen tenta men har svårt med detta med att tyda dem olika tabellerna. [citat] 50A som kortslutningsskydd och 100 ohm
elmont: Enligt standarden så ska det sitta ett dubbelt uttag på ca varje 3,5 meter samt på varje möblerbara vägg. Eftersom jag förutsätter att ni ska anlita en elinstallatör så be dem att göra en lite enklare skiss/ritning, det tar inte dem mer än en par timmar att fixa en "skiss" och den har dom själv nytta av när dom gör jobbet. Det är även mera saker att tänka på, dom finns med i
gromit42x: Det gick utomordentligt. Var lite orolig att motorlindningen brunnit men allt funkar klockrent.
Strombotta: Hej! Bra tips. Jag köpte faktiskt ett 2-pack Philips wall switch module för en tid sedan och tänker installera dem. Men låt oss säga att man vill fixa smart funktion i ett rum med en massa spottar eller många lampor där man inte behöver Philips hues alla färger och toner, då hade väl en smart strömbrytare varit ett bättre alternativ?
Allmänobildad: 230V på remote-ingången aktiverar fjärrstyrning av t.ex nattsänkning, förinställd temperatur, hotell-läge m.m det är inställbart i menyn
Junikväll: Om du bara ska styra fönsterlampan så räcker en CTR-01. Men om du istället väljer en REL-02 eller DIM-02 kommer du även att kunna styra taklampan. Välj en DIM om du vill kunna dimma taklampan.
elmont: [citat] Förhöjningsringar och långa skruv ELLER en VP2 dosa för trippel gips.
Bo.Siltberg: Den låga, till synes slumpmässiga frekvensen för felet för misstankar till väder o vind. Då det extra elementet är nytt för denna vinter kan man misstänka det vid kall väderlek. Antingen är det elementet själv som läcker (om det är skyddsjordat) eller så är det belastningen som får ett jordfel N-PE någon annanstans, t.ex i kabeln till garaget, att lösa JFBn. Men det kan även
useless: Lamphållare brukar vara gjorda av plast eller porslin och därmed är jordning helt överflödigt.
AlenR: Tack för svar, misstänkte det. Någon som vill köpa? =)))