El
elmont: Jag skulle vilja påstå att det är ett fyrvägsuttag som delvis innehåller samma delar som ett tvåvägsuttag.
Cerb: Hiltis multiscannern(PS50) är faktiskt chockerande bra. Nyttjade den själv när jag nyligen skulle borra ~50 hål genom bjälklag och betongväggar i källaren. Kunde hitta alla reglar och elrör med 1-2mm precision.
Elajomannen: [citat] Jo det blev ett nytt markmätarskåp. Servisen gick att höja till 35 A. Dubbelladdbox installerad direkt från mätarskåpet, samt lite utbildning i hur man skall tänka vid laddning och vilka begränsningar som finns i den aktuella anläggningen. 35 timmars jobb och totalt 87 000 kr innan bidragsdelen för laddningen. Det blev lätt som en plätt tillslut.
blackarrow: M.nu har en kompatibilitetsguide för Z-wave som fått en egen sida https://www.z-wave.se/comp/
Bo.Siltberg: En förutsättning för ett perilexuttag är att det finns tre faser, nolla och skyddsjord där i dosan, men det går inte att se på bilden. I vilket fall, det vi ser kan göras mycket bättre. Diskmaskinen bör egentligen inte ligga på denna grupp, men saknas rimliga alternativ så får det gå. Frågan är var alla uttag ska skruvas fast. Bakstycket på skåpen är inte den allra bästa
Ossian K Olsson: [citat] Har enkelvarianten av den här. Inte bara sockerbiten ställer till det utan också hålet på baksidan gör att man inte får in mer än en slang på ett korrekt sätt.
Håbbe01: Byt ut till ljudlöst ex. https://www.amazon.se/Vikenar-Halvledarrel%C3%A4-belastning-24-480VAC-TSR-40AA-H/dp/B08JPVQVY7/ref=asc_df_B08JPVQVY7/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476616954653&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6060416410830974721&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012305&hvtargid=pla-1438690757218&psc=1
Emanuel01: När min dotter var liten satt vi in petskydd i de uttag vi inte använde. Typ sådana : https://www.biltema.se/hem/sakerhet/barnsakerhet/petskydd-12-pack-2000041532?gclid=Cj0KCQiA0oagBhDHARIsAI-BbgdlYv6R35Cr2kVlaS5HlRxx4qbWIYhz-FnR3XcUzObbebiww_3qH6IaAldkEALw_wcB
AndersMalmgren: [citat] Rätt svårt hitta kallare lampor än 3000k.
Genaugenau: [citat] Absolut, jag har redan kontaktat med samma firma som installerade den nya maskinen och väntar på återkoppling - deras receptionist menade att de byter ut sladdställ. Killen som gjorde själva TM-installationen kändes lite slarvig så jag är dock kluven, beroende på deras svar. Det är vänligt av dig att flagga. Ingen risk att jag försöker mig på alltför knussliga projekt
El-Löken66: [citat] Detta löser du, inga problem, nu har du hus och löser detta för egen maskin. Var för ska du ringa en elektriker för detta simpla?
hempularen: [citat] Jodå, sådana finns, En kollega skulle göra ett lite större hempul, men frågade mig om ett par detaljer, Efter det bestämde han sig för att inte göra det själv, utan anlitade elektriker. Första som kom (via "brabyggare") hade nystartad enmansfirma, men visade sig sakna behörighet. Nästa firma han fick tag i gjorde jobbet på lite mer än halva den uppskattade tiden. Och ringde
masugn72: Hej! Kan någon rekomendera en bra elektriker i tanumstrakten? (Fjällbacka, Grebbestad) Duktig men inte svindyr typ. Har köpt fritidshus och vill ha hjälp med byta ut central och få lite bedömning om övriga installationer. Mvh! M
Maria_G: Haha! Ja det var en rolig jämförelse. Tack för feedback i tråden!
El-Löken66: [citat] Byt röret om möjligt annars skarva på.
Agge87: Att folk sitter här inne och säger att han ska bita ihop på sin APL är ju helt absurt? Hr har praktik vilket innebär att han INTE får jobba ensam och det är INTE hans jobb att jaga folk. vad som helst kan hända och då blir det inte så jävla roligt för någon. Du har tyvärr hamnat hos någon luffare som bara vill utnyttja gratis arbetskraft vilket du ska ta och skita i helt och
SamB: Blev påmind om vad jag gjorde med min gamla Friedland, som fick smartifieras istället. Nu kan ingen panik-plinga 10 gånger, utan bara ett perfekt pling på 100ms ding-dong-tillslag tillåts per 10 sekunder. Dessutom kan jag slå av ding-dongen och bara få en notis i mobilen tillsammans med bild från en kamera. https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=101910
El-Löken66: [citat] Tror du gör svårare än vad det ska va. Trådar gör en u sväng, inget konstigt eller svårt. Från början kunde du lossa plikten, koppla och trycka den på plats men nu ser det limmat ut.
foreman: Det är stora problem med de där uttagen. Ett allvarligt är att en vanlig schuko-stickpropp passar i de trepoliga som visas på bilden. Då blir det blixt och dunder på det som kopplas in. I industrin förekom 500 V, och då blev det ännu sämre om man stoppade in en vanlig stickpropp.
El-Löken66: [citat] Där är kanske en liten skruv lossade mellan skenorna. Där av T N S.
Johan Gunverth: Då förstår jag principen. (y) Jag löste det ändå genom att gå via telelådan i mätarskåpet, så slipper jag knô ihop allt med starkström. Det är en sensor till elmätaren som skall fram.
b_hasse: [citat] Utan central i garaget behöver kabeln till laddboxen egna säkringar och kanske jordfelsbrytare vid någon befintlig central. Det kostar också en del, framför allt om det inte finns lediga platser.
GoGetLost: [citat] Ja men där har du ju det. Vad är en dubbeltrapp om inte just 2 st 1pol/trapp fast i 1 apparat ;)(y) Som sagt, skissa på en ritning själv och klura lite på den så du förstår hur det fungerar, du lär dig bäst på att göra dina eluppgifter själv :D Kjell.com har en del fina illustrerade kopplingsexempel gällande brytare m.m btw :D