El
GK100: [citat] Ja det är ju någon form av exempel men knappast på isolationstest av installationer och med avsedda instrument. Det är exempel på de senare och där tex att man inte utfört hopkoppling L-N osv lett till problem jag vill få lite beskrivningar på. Lite lätt överdrivet skulle jag nästan påstå att de inte finns utan andra fel i handhavande och metodik.
Bo.Siltberg: Det ser ut att vara den röda rektangulära komponenten till höger om den vita strömkontakten.
Bono_R: Hej Läs gärna denna tråd, så får ni svar https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd-dim01-hur-dimrar-man-med-aterfjaedrande-brytare.474753/#post-5287269 /B
Bo.Siltberg: Ja precis, fjädern ska inte upper eller nere. Faktum är att fjädern alltid ska sättas uppe eftersom man alltid ska trycka in övre delen av vippan vid manöver. Så man kan vända lite på min beskrivning och säga att den ger hur du ska koppla in strömbrytaren, vilken av de två utgångarna du ska använda, beroende på hur du har vänt på strömbrytaren. Om man utgår ifrån att vända
hempularen: Om du har en jordfelsbrytare som löser ut så låter det, men gång. Sedan måste den återställas.
BertilSv: Jag borrade hålen nu, och mycket riktigt gick det ingen el där (hehe). Tack för hjälpen alla!
least: [citat] Denna och en fjärr: https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa/lgdr-3500
noone70: [citat] Förklarar varför 32/28 är av PEM, mycket styvare och dyrare.
Uffe A: [citat] Snabbkoppling är det bästa om det är bra kvalitet på apparaterna (Elko, Scneider med mera) på skolan använder vi bara Elko med skruvanslutning. De håller bäst med tanke på hurmånga gånger de monteras och tas ned. Det som slits är skruvspåren eftersom att eleverna i början använder helt fel mejslar 😎
useless: Kabeln ut från brytaren sitter inte som den ska under dragavlastningen. Men jag håller med Daniel; Ser man inte det uppenbara felet så har man inga kunskaper som helst inom el...
Rotehjon: [citat] Fantastiskt, stort tack för hjälpen. Markisen fungerar nu som förut och vi kan få lite skugga igen 👍
Demmpa: En annan variant av den som @hempularen tipsade om är följande, https://www.conrad.se/p/brennenstuhl-1508220-omkopplingsbar-mellankontakt-med-fjaerromkopplare-vit-1492522 [bild]
Johan Gunverth: Varför nämner ingen symbolen för dubbelisolering? [bild]
Bassrunner: [citat] Hade glömt bort tråden, men det var så jag löste problemet (med en liknande plug). Men, tanken har väckts att dra ut uttaget så jag slipper mecka med skarvsladd.
tommib: Det låter som att du har utmärkta förutsättningar att använda helt separata matningar till kök och TM/TT. Kolla upp hur det är kopplat. Bilder här kan ge dig hjälp
Thomas_Blekinge: För kablar utlagda efter år 2000 uppskattar jag att positionen är känd på
anr145: Nej det är turligt nog inte i ett badrum utan bakom köksskåpen.. men tack för ditt svar Förstår angående ”fel land” men finns det inga regler inom EU? [citat]
Bengt65: Väcker denna tråden då jag vill byta ut uttag, Har ett sockeluttag "radio -- Tv" en kabel märkt in en kabel märkt ut. kan man koppla ihop dessa och peta ner kablarna och sedan använda platsen till ett ethernet uttag istället? det vore ju lite smartare tycker jag. Är det någon slags spänning i dessa trådar, risk för stöt? Hoppas att någon vet.
buffyin: [citat] Vanligtvis är det så om man har en hybrid, men detta är helt fristående batteri med egen växelriktare. Så kan placeras på andra ställen också. https://tibber.com/se/homevolt Så den kan köpas utan solceller men inget grön teknik avdrag då.
avh67f: Formeln är A=SxP. (A=separationsavstånd, S=minsta avstånd och P=strömfaktor) och så får man använda tabellerna beroende på vilken kabeltyp och hur många strömkretsar. Om du förlägger en cat6 utp (oskärmad) brevid en 230v-krets i plast kanal ger det ett separationsavstånd på 2cm. Om du istället väljer en skärmad kabel minskar detta avstånd till 1cm. Osäker på hur/om
Daniel 109: Med bilden förstår jag. Men när det är lätt att man filtrerar bort udda information när det finns uppenbart felaktiga frågeställningar. Och konstiga benämningar. Jag råkade omedvetet bortse från att elen kom in via friggeboden tex.
elmont: Den enda rimliga förklaringen är att du har gjort nått fel när du bytte dimmer. Och att tro nått är inte till hjälp man måste när man pular med el. Ta kort på dimmer och kopplingarna och ritaupp en skiss på hur det är kopplat i dag och hur det var kopplat tidigare.
Josth: Ser att t.ex. Gram har tydligen också några frysboxar som klarar ner till -15 °C i utrymmet: https://www.gram.se/produkter/frysboxar
Anonymiserad 220941: [citat] Använder tyvärr inte någon rattmuff (y)
Räknenisse: Av hans sätt att uttrycka sig låter det som att deras egen beredningsproccess innan beslut varit bristfällig. Jag får lite vibbar av att det är någon avtalsnisse som gjort någon mekanisk åtgärd, utan att se till sammanhanget vad det handlar om för ärende och historiken bakom att saker varit ordnade på detta sätt. (exempelvis gjort en uppsägning istället för att söka ny dispens)
avh67f: [citat] Be en elektriker komma och mäta summaströmmen på jordfelsbrytaren. Låter som det behöver sektioneras upp med en till jordfelsbrytare.
jonaserik: [citat] Det med renovering kan du vänta med, dom flesta hällar har nästan liksom standardmått. Då kan du sätta en ny i det befintliga hålet och köksavdelningen kan jobba vidare, tills det blir aktuellt med allt annat.
Schäfer: Undra varför man har valt en egen säkring för skyddskretsen. Riktigt idiotisk lösning som sätter säkerheten ur spel i fall säkringen är från. Måste vara bättre att använda samma säkring som värmaren.
Kardan79: [citat] Jag byter "stickpropp". När vi är klara med köket kastas spisen. Kommer inte röra uttaget i garaget.