El
avh67f: Låter som slipen inte hade godtagbar EMC och borde kasseras.
Sangris: [citat] Tack för din omtanke. Jag har dock 50 år i yrket och med några år som egenföretagare och yrkeslärare, men det är några år sedan nu och jag har inte längre tillgång till regelverket. Så jag var intresserad av om det blivit några förändringar.
jonaserik: Du måste på något sätt skifta skifttrådarna i första och sista brytaren. Går med ett relä eller annat som har en potensialfri växlande kontakt. Blir då in ( lampa eller fas ) på mitten ( C comon ) och dom andra på ut I en kors så ska även där skiftas mellan trådarna och lite svårare att få till.
DE73: Nu är det färdigt. Det blev även tre automatsäkringar i kapslingen till jfb för tvättmaskinen. Det var tydligen ett krav enligt elektrikern.
Padde Kvist: [citat] En plejd får plats bakom en brytare om den sitter i en förhöjningsram som är 35mm. Om du har en infälld dosa med bra plats kan du trycka in den där istället och komma undan med en 22mm hög förhöjningsram alternativt en vanlig utanpåliggande brytare (själva tycker jag att vanlig brytare i förhöjningsram är snyggare)
Padde Kvist: [citat] Jag har en i sovrummet, infällt i vanlig dosa. Tryck för av/på men den tänder även när du vrider på den. Vrider du "ner" startar den i lägsta och vrider du "upp" startar den i högsta. Väldigt smidigt när man är trött och vill ha lagom ljus på morgonen.
LisaM82: [citat] En uppdatering... Nu har jag felanmält felet till bostadsrättsföreningen men inget svar. Det finns ingen tredje granne som störs. När jag har radion på så har jag den så lågt med omtanke om mina andra grannar så de inte blir inblandade eller störs. Jag återkommer när jag vet mer om elfelet. Det kanske är fler som har detta problem.
Thomas_Blekinge: Nej, jag har inte sett någon pilotanläggning. Jag läste en publicering om en försöksanläggning i St Petersburg tror jag som handlade mest om pumpstationer och kylanläggningar. Ska jag plocka fram detta? Med dagens HVDC-kablar som kan överföra 2000 MW i ett par över stora längder verkar vara supraledande teknologi ointressant.
avh67f: Kapslingsklass ipxx betyder inte per automatik att något är godkänt för utomhusbruk. Det ska fortfarande av tillverkaren vara gjord för det ändamålet.
jonaserik: [citat] Sen skrev jag VP-rör, det verkar som att det förlegat i dag. Numera dras det veryflexslang med färdiga tampar i, Finns från 3 X15 vägguttag, 4X1,5 för vägguttag och tändtråd, 5X1.5 för diverse extra, tex krontändning, 5X2,5 för spisen. Ett tips är om det finns ett Vägguttag under en brytare, går det att gå rakt igenom dosan för dito med fas som är samma för matningen
xxargs: Om inte värmeelement används på lång tid så drar det sakta in fukt genom ändpropparna och fyllningen i denna får till slut en fukthalt i balans med genomsnittliga rumsfuktigheten. När man slår på värmen så drivs fukten ur fyllningen av hettan från kanthaltrådarna och hamnar där det är kallast - vid ändpropparna och det kan vara så mycket att det blir en droppe där och när
cpalm: Suck... Någon här som handlar på Onninen som kan tänka sig att "köpa ut" ett antal uttag?
Dilato: [citat] Alla de pluggar (Deltaco) jag visade kan styras från hela världen via appen så länge man har internet & wifi i stugan.
rdahlin: [citat] Korrekt. Jag missade att det inte var TS jag svarade till men det var det jag avsåg. Samtidigt gäller det de som undrar vilken teknik som respektive mätare använder dvs kontakta det företag som äger mätaren.
Ögonaböj: Tack! Ja det stod P i porslinet och det var kopparskruven. Nu sitter den på plats och funkar fint.
IFB: Nu undrar jag bara varför det inte går att dimra ner till typ noll i ljusstyrka? Tyder det på fel typ av dimmer?
Häggens: [citat] Tack för kommentarer! Den såg reglerbar ut höjdmässigt iaf
jonaserik: Inga problem , den typen säljs än i dag och är bra, lite knöligt att få till tamparna, men trägen vinner, så ge dig inte.
Styrman_jansson: [citat] Nog för att tillverkarens anvisningar ska följas men man får väl samtidigt fundera lite på hur installationer i övrigt såg ut när anvisningen skrevs. T.ex. kan jag tycka att det är en rätt stor skillnad på att jorda ett elinstallationsrör i metall i ett TN-C system och i ett TN-S system. Jag har varit med om skräckexempel där själva röret medvetet eller omedvetet använts
maverik: [citat] Inget jag betalat för/köpt, blev mest sugen på öppna/kika/lära mig lite, så skrot ur den synpunkten men nyskick i övrigt förutom att motorn inte snurrar, display, lampor osv funkar som det ska. Sinnessjukt novis på denna typ av elektronik, eftersom det var ngn form av spänning fram har jag inte kikat i den lådan kablarna kommer ifrån, ska öppna å kika i den då. Men det
Anders_Wil: [citat] Jag har provat att framkalla problemet men lyckas inte.
mikethebik: [citat] Ok, tråkigt att sådant händer och inte ok att det trots allt gör det. Sedan är ju läkare också lika som oss andra och gör misstag, deras misstag kan ju vara värre än när jag gör det i mitt jobb och kanske leder till något värre. Dra inte alla över en kam dock, och just TommiB är i mitt tycke en av forumets top 10 när det gäller bra, vettiga och informativa inlägg, även
snaggletooth: [citat] Ingående komponenter tillåts ha stora toleranser vid tillverkning = man behöver inte kassera så mycket = lågt pris
Fairlane: [citat] Välkommen till forumet. Det ser ut som ett antennuttag till TV (bilden är lite suddig). Är det bara ett uttag i den? Normalt brukar man ha två (eller tre). Är det endast ett uttag? För TV? Hittar du någon text på den del du har, något som kan avslöja märke eller modell?
Demmpa: Är bägge centralerna parallellkopplade, eller matas den på övervåningen via säkringar i centralen i källaren? Centralen på övervåningen kan även gå via kopplingsbox/säkringar på vinden. Det kan vara så lustigt kopplat om det tidigare har varit luftledningar in via vinden.
Cecilia R: Ja, tack alla som engagerat sig! Det var en kabel och en t-koppling som kortslutit och var en hyfsat billig sak att laga. Gjorde min dag, var rädd för att det skulle kosta mer än bilen 😊
hjelmen1: [citat] Nu är du nog ute och cyklar... Jag "gissar" i stället på att det är förmåga objekt på samma jordfelsbrytare. Alla objekt har mer eller mindre en liten kapasitiv läckström om dessa samanlagt börjar närma sig utlösnings nivån för jordfelsbrytare (typ 20mA) så kommer det att bli massa falska utlösnings av jordfelsbrytare. Om det nu inte är så enkelt att det finns fukt och
G.L.: Ett vanligt fel med jordfelsbrytare som mystiskt löser ut är att Neutralledaren(oftast blå men inte alltid) kommer i kontakt med skyddsjordade delar genom klämd isolering eller som i detta fallet att skruven som håller fast "sockerbiten" skruvats in för hårt. Det kan ta tid vara klurigt att hitta var felet finns, men enkelt att sedan åtgärda.