El
avh67f: Ja då har man gjort övergången till tns någonstans före centralen till carporten.
spikplanka: [citat] Spretande kardeler kan däremot utgöra en fara. Dels för överledning som gör något strömförande som inte skall vara det och dels orsaka eld. Vilket är skit med tanke på hur oskyddad baksidan är med trä. Installationen låter som ett ärende för ARN som ett minimum. I övrigt prata med en jurist eller advokat om de realistiska chanserna att stämma elföretaget. Du kan också
hempularen: Det är absolut värt att höra med förenungen. I en del föreningar har man gjort en elrenovering och dragit upp 3 fas. Men många medlemmar har inte tagit kostnaden att dra in i lägenheten (ny central osv.).
spikplanka: Hur ser det ut på utsidan av det där källarfönstret? Kan tipsa om denna diskussionstråd också: Regler gult kabelskyddsrör?
Dowser4711: [citat] Det finns hällar i många olika format. Själv har jag en häll med två zoner på totalt 3.6kW (dvs 1x16A) i en övernattningslägenhet.
ama3282: [citat] Det blev LED-list 2,4 W och det gick väldigt smidigt. Plus och minus till drivdom kopplades till ledlisten. Fungerar klockrent med den gamla amaturen. 3 st lysrör utbytta till LED-list.
Casca: [citat] Plastflärpar som ska bändas ut lite bara, ingen skruv
perretto: [citat] Ah, där satt den, gjorde precis som du sa. Tack @Tommty 👍
6j0rn: [citat] De verkar bytt standardmått, idag sitter plastskruvarna längre in från hörnen. Har sett andra rekommendera att köpa ny låda, men det är en lite för dyr operation.
noone70: Till en gäststuga borde det väl räcka med 5G2,5 och då borde 25mm räcka mer än väl
Claes Sörmland: Ett snabbt sprut med silikonspray fick de uråldriga lysrörshållarna att rotera för mig.
hypotek: Yay! Kopplade enligt ovan och nu funkar de igen! Det var alltså drivern som strulade från början. Tack för all hjälp allesammans!
schrute: Perfekt, tackar för snabbt svar. Då kör vi på det👍
snaggletooth: Enkel TRIAC-modul, kräver bl.a. kylfläns för högre effekter: https://www.elfa.se/sv/effektstyrning-110-240-vac-4000-va-33mm-skruv-kemo-m028n/p/18587182 Finns även kompletta regulatorer: T.ex. E.nr 8582005 - https://www.frico.net/sv/produkter/regleringar/regleringar/styrning-varmestralare/erp
ahman: En annan källa till dovt muller är kylskåp, ens eget eller grannarnas. Däremot kommer det inte låta hela dygnet, de går ju bara intermittent. Är dock högst oklart vilka observationer som gjorts här. Ang. mätningen av magnetfält så är den helt onödigt. Du kommer aldrig uppnå farliga nivåer i ett bostadshus, det är helt uteslutet. Det går bara inte. Dessutom, för att kunna
Hallonkatt: [citat] Det får jag se, tror inte det. Vet dock inte än eftersom det va lampor som helt enkelt va sönder, skramla när jag skaka dom, så vi får se
Bo.Siltberg: [citat] Det var ju väldigt dumt på sätt o vis. Kanske vill man undvika förväxlingsrisken. Det går inte att flytta lampsocklarna lite? [citat] Det är också synd. Drivdonen är som sagt en riskkälla. Lite dumt att gå över ån efter vatten.
vreq: [citat] Uppdaterade matningen till personskyddsbrytarna. Utbyte av äldre elcentral ja. Tack! Nä jag är ingen elektriker 😬
GoGetLost: [citat] Men... Varför i helsike kan du inte ha kopplingsdosor i väggarna i garaget för? Eller takdosor? Det där är bäddat för problem i framtiden. Gör om och gör rätt 😱
Anders243: Also, please note again that you DO NOT need earth wires or earthed outlets for a RCB/GFCI to work. So as said before, a good start is to add an RCB to the existing panel.
Carl.Alm: Tack Matti och Avh67f för era goda råd. Tack vare er så blev det kalasbra och jag slapp ge mig på avloppsstammen som löper vertikalt i ena hörnet av köket.
Äpplesnö: Det blev Ahlsell. Pricerna ju kabelkanal var OK. De schneider optiline jag plockade upp var mycket snyggare än motsvarande på jula och classe som jag tidigare tittat på. Plus att det ju fanns alla skarv/hörn/avsluts-detaljer.
Bo.Siltberg: [citat] Värme är en faktor som kan spela in. Ser du nån skillnad på kallstarten på morgonen och under dagen när den går i täta cykler?