El
johan_p: Då var det löst. TLDR: En säkring var trasig. Ifall någon hittar den här tråden i jakt på info om liknande så kan jag berätta att det inte var vindan det var fel på trots allt. En av säkringarna i elskåpet var trasig utan att synas. Tidigare hade jag bara kollat med testpenna för att se om det var spänning, vilket det var och det brukar betyda att smältsäkringen är hel. Idag när
Bo.Siltberg: Nej, koppla aldrig loss PEN om du inte absolut måste. Det stör inte mätningen. Men kontrollera gärna att den är bra ansluten. Däremot måste du ju frånskilja neutralledaren, vilket man gör genom att bryta JFBn. Om man inte har en JFB, men tänker installera en, så får man lossa på bygeln mellan PE- och N-skenan.
hempularen: Tittade på förstorad bild, transformatorn matas troligen med den platta sladden man ser i nedre kanten, är det vanlig stickpropp på den?
Tommty: [citat] Låter som nollsläpp, då är det inte bara 1 fas som är dålig, utan alla faser får spänning mellan 0-400v beroende på belastning. Vissa produkter kommer ha klarat sig, vissa produkter går sönder direkt och vissa kanske har blivit skadade utan att fel syns nu. Det som försäkringen ska täcka (företagets) är skadorna som gått sönder nu, så testa allt som var inkopplat noga
spikplanka: Situationsplan? (enkel skiss med avstånd mellan ditt hus, altanen, och grannen till din altan) Typ av säkringar, porslins Diazed eller DIN automatsäkringar? Avsäkrad strömstyrka? Enfas? Märke och modell på powerscrubber'n? Avstånd från vägguttag till powerscrubber'n? Bild på powerscrubber'n? En direkt notis är att om motorn har en max belastning på 2700 W och arbetsbelastning på
Fredrik K80: [citat] Du hittar jr klammer både på Elbutik.se och elgrossisten.se. Det är ju en smaksak hur man vill förlägga kabeln. Antingen så klamrar du kabeln direkt och väljer då Eqlq eller motsvarande. Annars tar du t.ex ett vitt Vp rör och klamrar upp det. Smidigt, kräver färre klammer. Då kan du istället ta exq kabel och slipper då samtidigt biledaren
RoAd: Tack. När jag sökte på "märktejp elkabel orange" så dök wikipediasidan upp för färgkoder. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgkod Orange är mkt riktigt: "Tändtråd.[1] I skåp används orange för extern spänning som inte bryts av skåpets huvudbrytare." Så det verkar ju faktiskt vara enligt reglerna. Jag köper tejp och printar ut en övertydlig märkning på min dymo som talar om
Bo.Siltberg: Mät spänningen mellan faserna, 400 V, tre mätningar. Vid mätning mot nolla så ser du bakmatning via trefasapparater i ditt eget hus. Du har alltså troligen en fas permanent borta. Ring nätägaren. De vill då bekräfta att du mäter rätt så att det inte är fel på dina mätarsäkringar eller annat i huset.
Bjoern: [citat] Hej. Jag är mycket tacksam för alla eras svar och engagemang! 🌻
avh67f: Om det är skyddat mot regn och rusk, via tak som i ditt fall så brukar det generellt också räcka med IPX1. Men om du är osäker tar det ju inte många minuter att öppna locket och kika hur det ser ut inuti.
avh67f: [citat] Jag ser inget direkt fel i det. Jorda och kortslut är den 4:e säkerhetsregeln i SS-EN 50110-1 för säkert arbete utan spänning. Ingen person med rätt kompetens driftsätter något utan att göra den kontroll som krävs. Men man bör märka matande kabelända.
jonaserik: [citat] Blir lite knöligt att få till det, då det är en verkstadsdel och bekvämningsdel. Det ska då vara separat värme till dom. Då behöver du liksom två olika temperaturer ut. En EL-panna ger bara en temp ut och den ska då antingen ge konstant temp inställd eller variera efter utetempen ( kan bli svalt i bekvämlighetsdelen när tempen ute blir lite högre ) Hur vill du ha det då,
tyomka: [citat] Frågor jag haft är besvarade så jag är mer än nöjd.
Maledictus: [citat] Det är ju iofs Litauen också. Men ja, jag håller med i övrigt. Ring en elektriker.
Oldfart: [citat] [citat] Eftersom alla inte har lika bra koll på läget som ni två kompletterar jag med en förklaring till varför de behöver bytas. @Käbbel: Den typen av 3-fasuttag heter SEMKO 17 och förbjöds redan på 90-talet. Så här skriver Brandskyddsföreningen: "Du har väl bytt ut dina gamla platta 3-fasuttag och stickproppar? Trots att de förbjöds på 90-talet finns många kvar – och
Christer47o3: Tack till Er alla som försöker hjälpa mig, det är mer än vad man kan säga om dom hantverkare jag haft här, enda som är intressant är hur dom ska fakturera och att någon annan tar över jobbet, Jag tror att jag ska börja med att rengöra ingången till brytaren och den jag kallar för reducerings ventil har jag redangått igenom. Jag återkommer med lite bilder senare.
Adam-Hagberg: [citat] I detta fall är det en äkta Skitpump, tömmer Svartvatten från en tank på en båt:)
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. Diazedcentraler/säkringar har faktiskt en del fördelar framför modernare dvärgsäkringar så det finns ingen anledninga att byta bara för att. [citat] Det tycker jag ser mera ut som något man skulle be en elektriker titta på om de ändå är där.
O: [citat] Tack för det. Jag fattar. man skall inte tänka om man är för trött. Ni har rätt.
roflor: [citat] Blev toppen med uttaget, exakt vad jag var ute efter.
Bo.Siltberg: [citat] Svaret finns även på vårt eget forum. Man behöver inte länka till IN. https://www.byggahus.se/forum/threads/bla-som-taendtrad.161431/ https://www.byggahus.se/forum/threads/jordade-uttag.158058/ https://www.byggahus.se/forum/threads/konstigt-fel-i-befintlig-installation.252188/
jonaserik: Bra fråga. en riktigt gammal Y/D start ser det ut som och dom delar som syns, finns inte längre, går nog inte att ge något bra svar på distans. Kanske bättre då att invenstera i en ny Y/D och tänka på om det ska vara automatik eller handmanöver, priset slilljer rätt på dessa. Beroemde på hur många ampere som motorn är på och motorskyddet i lådan överensstämmer. Gör dom inte
Tommty: som-tidigare skrivet finns det inget som hindrar att sätta dimmerpucken på annat ställe. Utan det är där den får plats som den hamnar. speciellt i gamla hus med grunda dosor.
pacman42: En bra början är att leta upp rätt säkring och kolla vilka alla andra prylar som går på den säkringen är. Men en mycket enklare metod är att använda en dragfjäder och lyssna efter första dosan där den tar stopp... Kabelsökare ger jag inte mycket för - om de inte kostar stora pengar. Edit: 80 kr på de stora svenska varuhusen, exempelvis detta: -
Excel: [citat] Håll gärna ögonen öppna. Hojta till så köper jag dem av dig 👍
Bjoern: [citat] [citat] Den är utanpåliggande så ingen dosa, 4ledare kulo, då borde den gå nånstans till en kopplingsdosa där den möter slingans el och sen till central då. Ok, jag har en värmekamera, ska prova den nu när de börjar bli kallt, det är ingen värsting så misstänker att jag kommer att se en homogen värmebild bara. Ok, ja men de är bra o veta, finns det nån annan lösning
Forslind: Tack för alla svar! Då har jag fått kläm på hur de olika modellerna fungerar.