El
Andreas_jti: [citat] Nu blir det nästan off topic men jag tror att effekten är som du säger 6,5 på själva ljuskällan, men sedan har du med ett sådant drivdon lätt 20 procent till i förluster vilket ger en effekt på cirka 8 watt. Dimmbara drivdon för hemmabruk är oftast väldigt ineffektiva. Effekten som anges är inte alltid mätt på primärsidan men jag gissar att det är så i det här fallet.
Emanuel01: Jag kapade bara och satt brytare. Köpte båtbelysning med till något ställe i stugan.
Kamehameha: [citat] Tack för förklaringen, lärt mig mycket längs vägen nu.
Mrstenake: [citat] [citat] Jo det stämmer, du har rätt!. Var lite för snabb i tanken. Men som sagt jag har mest sett den trapp kopplingen med 2 mellantrådar och föredrar den då man endast matar lampan från en tändtråd. Kan tänka att sparkoppling är ett alternativ då man jobbar med utvändig installation eller om man har ont om plats i rör. Annars ser jag inte så stor anledning till detta. På
Mrstenake: Fasen, ni skrämmer livet ur TS :-) Det är väldigt många intressanta diskussioner här. Vad jag vet får man avvika från standarden så länge man kan visa att ändringen är lika bra eller bättre. Ett exempel är när kunder vill spara pengar då man tex byter lysrör med elektroniska don mot 230V LED lysrör. Det som då händer är att produkten inte längre behåller sin CE-märkning och
Bo.Siltberg: Vad som är fel beskrev jag i inlägg #19. En elektriker ska inte behöva bygga om en möbel/armatur för att den ska uppfylla kraven på elsäkerhet.
trähandtag: Hittade Norlux Tilos 1. tyvärr står det inget om hur mycket vikt belysningen (armaturen) tål. Vår tanke är att helt är fälla in några stycken utmed en gräskant, där vi backar med bilen. Det är hopplöst att se om det är grus eller gräs, med dagens dåliga backbelysning . Våra bilar är tunga och vi vill ju inte sabba dem om vi misslyckas med att hålla bilen på gruset. Är det
hempularen: [citat] Tydligen anser elsäkerhetsverket det. Om man följer deras informationsmaterial för hempulare.
Bo.Siltberg: Jag tror att du kan skruva dit en ojordat stickpropp på den lampan. Sockeln ser modern ut, och jag tror man skymtar en bit av tratten som är tänkt att isolera grundisolerade ledare i kopplingsutrymmet från att komma åt den gängade halsen i metall. [bild] [bild] Problemet är bara att det inte finns några ojordade lampstickproppar av den gamla D-formade typen där man kan ansluta en sladd,
Avemo: [citat] Det kanske talar till fördel för att lämna ett utrymme infällt i väggen där den sitter. Med en lucka i samma färg som panelen kan det bli snyggare än att ha den synlig på fasaden.
Mikael_L: Man kan i alla fall se att Litauen och Lettland har samma spik. Däremot något lite lägre pris, så frågan är väl om det inte är SE4 som prissmittar dit.
m@nge: Läste igenom mailen eon skickat och hittar att de ”stänger av” tjänsten Elna. Så nu har man ingen realtidsmätning. Trist. Istället hänvisar dem till deras ”smarta tjänster”, men har inte studerat det i detalj vad det innebär. Vet att jag ska få 12 månader kostnadsfritt, sen tydligen 49kr/mån. Spontant kommer jag inte att fortsätta med den tjänsten. För realtidskoll
blork: [citat] Kanske varit rätt.tidigare innan badrummet renoverades? 😅 Bytade glödlampan i taklampan i andra badrummet häromdagen. Tittade lite närmare och fasen hade man bara lyckats pricka en tråd in i kopplingen, resten låg liksom utanför. Tveksamt om hemmapul där då det var originallampa sedan huset byggdes. 🫠
Hundliv i Näsåker: Tack alla för ert engagemang och kloka svar! Har lärt mig sånt som att kolla att strålningen i standby är låg/av vid val av larm. Eftersom det faktiskt är frågan om att nån ska ha den nära huvudet kanske 12 timmar i rad så känns det trots allt dumt att bara strunta i eventuella långvariga risker. Men nu vet jag mer :)
J-banan: [citat] Javisst är drar de mindre ström men den wago klämman är klassad tåla högre ström än ts 0,75 mm² ledare. Sen är halogen överlägsen när det gäller att dimra
erik_m_a: Hej! Vi använder hällen dagligen, utan problem. Dock vet jag inte hur elektrikern valde att koppla det till slut, så är nog inte mycket till hjälp.
genstruktur: [citat] Nä det är klart, tänkte inte på det 😊. Jag kan väl byta hela klabbet iofs. Egentligen handlar det bara om ett enda uttag som "måste" bytas. Jag skulle kunna spraymåla det gamla Trend också. Billigare lösning i alla fall. Jag får fundera. Tack för svar!👍
Demmpa: Ja, det är lagligt att dra en trefasgrupp till belysning och allmänuttag utan att det är flerpolig brytning på säkringarna. Enda kravet på flerpolig brytning eller tydlig märkning är om det blandas enfasbelastning och flerfasbelastning på samma grupp. De flesta (alla?) enfas vägguttag som får matas med två faser, där kräver tillverkaren, via montageanvisningen, att dessa föregås
Nicke Nyfiken: [citat] Nä, det är en högst ordinär villa med en 3-fas värmepump som drar max 5,5 kW, bastuaggregat på 8 kW och en elbilsladdare på 11 kW. Inga andra stora förbrukare och inga fräsiga maskiner i garaget. Elbilen har stått på laddning vid båda tillfällena när det har blivit överspänning, men det kan väl inte bli någon bakmatning från elbilen?
Martin Lundmark: Vad har ni för erfarenheter av PELA Inverterelverk 8000 W, Bensin Gasol? https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/byggredskap-verktyg/elverk/bensin/inverterelverk-8000-w-med-dubbelt-branslesystem-el-start-hjul-handtag Verktygsboden tillverkar och säljer ett PELA enfas inverterelverk med märkeffekten 8000 W och försett med dubbelt bränslesystem (bensin, gasol). Har någon erfarenhet av att
kortis: [citat] Hum. Bra förklaring, men jag tycker inte om att ha fel. Det är ju naturligtvis rätt som du skriver. Attans
Tovin: Om man ska koppla flera kablar till samma uttag men ändå vilja kunna lossa dem separat, finns det några kopplingar likt wago som är vattentäta eller funkar under tex sadeln som är mer utsätta för fukt än direkt regn?
Emanr: Hej! Hur löste du det till slut, hittade du någon lämplig trafo för dosan? Har helt identiska förutsättningar själv nämligen.
hempularen: Jag skulle nog åkt dit på det. Men den funktionen finns i många inpasseringssystem, utan att blanda in vikten, har funderat på hur det fungerar, men det är inte baserat på vikt normalt sett.