Har idag en liten cirkulationspump 220V som bara är kopplad med en vanlig jordad 1 fas stickpropp i ett väggurtag.

Det finns ett kopplingsskåp för att driva dels en vattenpump 1hk samt en elpatron. båda 3-fas. Elpatronen behöver jag inte så istället för att elpatronen skall gå samtidigt som vattenpumpen så ska den lilla cirkulationspumpen gå istället.

Om jag ber en elektriker komma är allt han kommer att göra att:
- Skruva bort kontakten
- koppla in mot fas, nolla och jord.

sedan skriva en saftig räkning för max 5 min jobb.
Jag antar att det inte ens spelar roll hur fas resp nolla funkar då det är en 220V pump, mao behöver han inte ens kolla rotationsrikningen.

Är det OK att göra detta själv.

Du får inte göra det eftersom det blir en fast installation. Du får inte köra fort heller. Bara du kan avgöra om du klarar av det eller inte.

Har du ingen "bya-elektriker" som kan fixa nått sånt där för en kaffe med goda bullar?

a) Inte tillåtet.

b) Finns inga 5-min jobb.

c) Räkna med debitering 1tim (min-debitering) ~500kr + restid.

d) Har du otur saknas nollan i skåpet...

Det får nog bli kaffe o bulle o ett dopp i nya poolen för "bya-elektrikern".

Nollan finns där men när jag öppnade skåpet ikväll såg jag att det fanns en ingång för en termostat åxå (2 kablar), Den kan jag nog utnyttja på något sett men har ingen aaaaaaaaning hur en sådan termostat kan vara konstruerad. Mao vilken typ av styrsignal den ska skicka.... Dokumentationen jag har är inte mycket att hänga i granen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.