Fråga ang "skum" 3 faskabel

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2008-08-27, 18:52
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: aug 2008
Län: Skåne
Fråga ang "skum" 3 faskabel

Tänkte ge mig på att sätta upp ett trefasuttag i garaget för att koppla in kompressor och dylikt. Har mitt proppskåp i garaget så tänkte skarva sladden EFTER elmätaren och sätta upp ett uttag.. Så jag drar ut huvudsäkringarna, börjar skarva kabeln. (Har gått elutbildning i skolan).

Till min förvåning så ligger där inte 5 ledare med plast över sig, utan minst en av ledarna ligger med lösa trådar och sen är resten ledare med plast (ser det ut som iaf). Jag vågade inte fortsätta utan avbrött arbetet.

Är detta en normal elinstallation? Det är ju ändå installationen som är gjord när huset byggdes och det har inte ändrats sedan dess.

Själva kabeln vart en svart tjock kabel, sen låg de/dem lösa trådarna och sen ytterliggare en svart tjock kabel med alla ledarna. Låter inte helt rätt tycker jag?

Nån som har någon erfarenhet av detta? Kanske är så att där är 4 ledare med plast och dem lösa trådarna är skyddsjord??

Tacksam för svar!

2008-08-27, 19:01
Citera |  #2

Apprentices avatar
Senior medlem

Medlem: jan 2008
Län: Västra Götaland
Det är sannolikt en EKKJ. Flätan är jordanslutningen om det är riktigt utfört. Sen är de andra kablarna faserna. Har du tur så finns också nolla med, men den behövs inte alltid.

2008-08-27, 19:04
Citera |  #3

Gudfader

Medlem: jun 2006
Inloggad
Man kan undra vilken elutbildning du fick när du inte ens känner igen en vanlig jordkabel???

2008-08-27, 19:11
Citera |  #4

Nykomling

Medlem: aug 2008
Län: Skåne
Nä jag var lite osäker bara, i skolan jobbade vi alltid med 5 ledarkabel, dvs alla kablarna vart isolerad inkl skyddsjord, så därför har jag aldrig sett denna sortens kabel.

2008-08-27, 19:19
Citera |  #5

Gudfader

Medlem: jun 2006
Inloggad
Det du har sett är den vanligaste typen av jodkabel som har använts "i alla tider" den har på senare tid börjat ersättas av 5 ledare, inte minst vid lite "klenare" areor. Vid grövre areor är dock 4 ledare fortfarande mycket vanligt både med koncentrisk ledare och med isolerade ledare.

2008-08-27, 21:59
Citera |  #6

electrocuteds avatar
Forumgud

Län: älvsborg
och vad du än gör så ge dig inte in på att skarva den kabeln om du inte vet vad det är för nåt, troligtvis är det en 4-ledare du har med 3 isolerade faser och "jordflätan"
och just denna jordfläta är dödsviktig, sätt inga konstiga skarvar på den då det blir rätt taskiga konsekvenser om det blir avbrott på den, dina skyddsjordade apparater blir STRÖMFÖRANDE och du får olika spänningar i vägguttagen, så börja inte att klippa den kabeln, iofs verkar det ju som du redan gjort det..

2008-08-27, 22:37
Citera |  #7

Forumgud

Medlem: nov 2006
Och du kan inte bara koppla på en kabel där och ansluta till ett uttag, dels måste den vara minst 10mm2, dels måste den gå till en central där du delar upp PEN till PE och N samt avsäkrar uttaget till märkströmmen. Är det ett 16A uttag krävs dessutom jordfelsbrytare. Det är nog läge att anlita någon som har gått lite längre elutbildning och städa upp efter dig..

2008-08-28, 15:41
Citera |  #8

DjAlberts avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: mar 2007
Län: Wärmland
Var det dig jag var hemma hos idag månne?
Iof tror jag inte det, då du tydligen bor i Skåne, men saken var den att jag städade upp en sån här grej idag.
Husägaren hade stolt bytt central själv,och samtidigt flyttat den en bit från mätartavlan, och sedan när han skulle skarva den hade han fått för sig att att den koncentriska ledaren var en typ biledare likt EKLK;ns biledare och klippt bort denna. När han väl insåg att det var i detta fall PE ångra han sig; kablen gick inte att skala mer då hans skarvdosa satt kloss på mätartavlan.

Det är dock en sak som är lite OffT här; mätartavlan var en något underlig modell med kundens utgående huvudledning under samma lucka som inkommande Servicekabel. Så att alla trådarna från mätaren gick ner till samma plintrad.
Så man var tvungen att bryta plomberingarna för att komma åt abonnentens utg.huvudledning.

EDIT_ Synd att jag inte hitta bilden på en gammal mätartavla i trä där man byggt om den genom att dra upp ink. service på tavlan upp till mätaren , ner tillbaka o ut till skåpet, fast utanpå tavlan, utan plomberade luckor o dyl.

Senast redigerad av DjAlbert 2008-08-28 15:43.

2008-08-28, 15:46
Citera |  #9

electrocuteds avatar
Forumgud

Län: älvsborg
DjAlbert skrev:
Det är dock en sak som är lite OffT här; mätartavlan var en något underlig modell med kundens utgående huvudledning under samma lucka som inkommande Servicekabel. Så att alla trådarna från mätaren gick ner till samma plintrad.
Så man var tvungen att bryta plomberingarna för att komma åt abonnentens utg.huvudledning..
så har jag med.

2008-08-28, 17:19
Citera |  #10

DjAlberts avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: mar 2007
Län: Wärmland
Okej. Det var som tusan.. Har inte stött på dessa skåp värst många ggr.
Har dock stött på skåp där utg. huvudledning legat under en lucka ovanför mätaren som vart plombad. Dock ej ink o utg på samma plintrad under samma lucka...

2008-08-28, 19:15
Citera |  #11

Forumgud

Medlem: nov 2006
Samma lösning här, en gammal ELDON-tavla med backelithuvudbrytare som gick varm mitt i vintern.

2008-08-31, 18:47
Citera |  #12

Senior medlem

Medlem: sep 2004
Inloggad
Varför inte gå från centralen?
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons