Byggahus.se
Jag undrar om någon kan förklara hur lång förlängningskabel (1,5 kvadrat) man max får ha för att uppfylla utlösningsvillkoret med vanlig trög 10 ampere säkring vid kortslutning mellan fas och nolla, samt hur många meter det blir då den inte alls utlöser.
 
Det beror på vad du har för matning till huset. Det är mindre risk för problem med utlösningsvillkor om du bor nära en transformatorstation.
 
Har du jordfelsbrytare så har kabellängden i princip ingen betydelse för utlösningsvillkoret då det finns ett undantag i föreskrifterna som säger att om JFB finns så kan man göra avsteg från utlösningsvillkoret. För att kunna svara hur lång kabel man klarar inom 0,4s så måste man veta vilken kortslutningsström servisen klarar att leverera och sedan räkna på det.

Ur kabelskyddsynpunkt så ska säkringen gå efter ett antal sekunder och detta skall en 1,5mm2 klara vid 10A avsäkring. Ligger man nära 10A och säkringen håller blir kabeln varm men skall klara sig.
 
Då betyder det att vid en viss längd på kabeln så utlöser inte säkringen ! Jag undrar hur långt är det ?
 
Om en 1.5 mm2 kabel är 1 km lång så blir kortslutningsströmmen ca 10A,
och säkringen kommer inte lösa ut.

En så lång kabel blir oanvändbar för att driva laster som drar mer än någon enstaka Ampére.
Redan vid 1A så blir spänningsfallet 10%.

/Hasse
 
Redigerat:
Och uppvärmingen i kabeln blir då ca 2.3W per meter. Alltså ingen fara för brand så länge den inte är ihoprullad.
 
Om det inte är en kabel med två ledare (fas o nolla) då fördubblas värmeavgivningen/meter och kabellängden halveras (fram och tillbaka)
 
Men då borde ju också resistansen fördubblas och strömmen halveras, därmed blir effekten per meter samma. Lite försent på kvällen för ett räkneexempel tyvärr ;)
 
elmont skrev:
Om det inte är en kabel med två ledare (fas o nolla) då fördubblas värmeavgivningen/meter och kabellängden halveras (fram och tillbaka)
Jag borde ha skrivit att jag räknade med en sådan kabel, så halveringen är redan gjord.
Det krävs en ledarlängd på ca 1960 m för att få 23 Ohm, dvs 10A vid 230V. Halverat så blir det ca 1 km.

/Hasse
 
Redigerat:
Paulo1 skrev:
utlösningsvillkoret med vanlig trög 10 ampere säkring vid kortslutning mellan fas och nolla,
Frågan är dessutom felställd, vid kortslutning mellan fas och nolla är det inga problem, höljet/skyddsjord är inte spänningssatt. Kortslutning fas - skyddsjord ger alltid 115 V på hölje.

Protte
 
Riktig iakttagelse. Utlösningsvillkoret beräknas mot jordslutning och därmed också de höga kraven pga handhållen utrustning.
 
Och utlösningvillkoret styr INTE längden på skarvkablar även om man skulle önska det. Men all heder åt den som tänker på faran med långa skarvkablar och anpassar dem efter villkoret
 
Och eftersom det är svårt att avgöra hur en förlängningskabel påverkar utlösningsvillkoret så smäller man in en portabel JFB ifall man inte har en fast monterad! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.