4 884 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
power LAN
Sida 1 av 2
Man "lånar" elledningarna för att skicka datasignaler. Enkelt kan man säga att man filtrerar bort elen i LAN-boxen så att man får en "ren" kopparledning som man skickar datasignalerna på. Styrkan i datasignalerna är relativt låg så vanliga elförbrukare skall inte störas. Finns det däremot mycket störningar från maskiner på elen så kan dessa störa datasignalerna. Ungefär, utan att gå för djupt med förklaringar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Ja, jag har (tyvärr) provat, och det fungerade i praktiken inget vidare; för mig i alla fall. Om man inte delar fas och nolla så är nog trådlöst att föredra (det var det i mitt fall). Inte nog med att hastigheten var mkt låg, den droppade dessutom ut med jämna mellanrum.mycke_nu skrev:
Om jag låg på samma grupp så gick det bättre, men fortfarande inte bra IMHO. Såg i bästa fall 20-30% av utlovad hastighet (detta var iofs på ganska långa ledningar). Så det blev knappast snabbare än trådlöst (802.11g) ändå. Utrustningen är (var i alla fall) lite för dyr för att man skulle köpa av rent okynne bara för att pröva.
YMMV förstås (det finns olika leverantörer osv.), men jag skulle dra cat5e-cat6 eller dylikt istället, även om det är bökigt, eller köra trådlöst om det absolut inte gick att dra tråd. Powerlan rekommenderar jag inte.
Ibland vet jag att det finns applikationer som inte behöver värst mycke bandbredd (online epg på en KISS) och då kan det ju vara en lagom lösning om det nu är svårt att få fram kabel till TVn. Även jag förordar kabel till allt utom den laptopen som flyttas runt i huset och ev i solstolen på terassen men då är ju inte bandbredd det man strävar efter. Börjar bli många saker som vill ha LAN vid TVn numera. :-S Har själv en SAT box en Xbox en KISS och en PS2a varav den sista har inte fått någon LAN än då jag inte har någon användning av det på just den. Snart läge med en egen Switch vid TVn för att slippa alla kablar.
En billig 5-portars gigabitswitch kan man köpa för 250:- idag. Det är ungefär vad motsvarande mängd UTP väggdosor kostar!!! Så har man inte extrema bandbreddskrav så räcker det i princip med ett uttag på varje plats man behöver en nätverksanslutning.snuttjulle skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Ja, att den i mitt fall inte gav utlovade 85Mbps utan exv. 20Mbps istället kunde jag kanske levt med om det inte var för det evinnerliga växlandet upp och ner med ofta återkommande perioder av total drop out. Helt enkelt så opålitligt att jag satt som på nålar ibland och bara väntade på att min ssh-session skulle hänga sig när det blev som mest spännande. Jag gick tillbaka till trådlöst; sämre maxbandbredd, men större driftsäkerhet (!).snuttjulle skrev:
(Sedan dess har jag satt 12 dubbeluttag på strategiska ställen i huset med central gigabitswitch, så nu är just det problemet ur världen).
Själv kör jag blandat 100 Mbit mellan ett par desktops och 54 Mbit trådlöst (med repeater) till för tillfället fyra laptops. Fungerar utmärkt trots kalkstensväggarna. Visst tar det några minuter att tanka ner en gigabyte till en laptop, men det kan jag leva med.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Ja, men så bodde du väl utan en granne i sikte också? Jag ser så många accesspunkter hemma att det inte går att undvika överlapp (man har ju bara tre band utan överlapp att leka med). När mina grannar dessutom har dålig samordning vad gäller frekvensplaneringen ;-) så får man vara glad när den inte växlar ner eller droppar ut i tid och otid.mycke_nu skrev:
Dessutom så ger ju den sk 54Mbps bara 20Mbps i payload och jag har fiber 50Mbps symmetriskt; och det vore ju rent dumt att betala för om jag satte en flaskhalsen hos mig själv... ;-)