4 421 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Jordfelsbrytaren löser ut...
Sida 1 av 2
...när jag mäter spänngen mellan fas och jord i kopplingdosa. Däremot inte när jag mäter mallan fas och jord i kontakten dit ledningarna från kopplingsdosan leder. Vad kan det bero på?
är det något farligt?
Matas kontakten från dosan?
I så fall är det risk för att någon använt nollan som skyddsjord.
Öpnna kontakten och kolla att det finns tre ledare anslutna (fas, nolla, jord).
Ja, det är farligt att ha det så.
/Hasse
I så fall är det risk för att någon använt nollan som skyddsjord.
Öpnna kontakten och kolla att det finns tre ledare anslutna (fas, nolla, jord).
Ja, det är farligt att ha det så.
/Hasse
Gjorde ett litet test i elcentralen och mätte mellan fas och jord på några olika utgående grupper. Döm om min förvåning då JFB löste ut på samtliga grupper jag provade med.
Vad attan kan vara förklaringen? Är det ett sopigt mätinstrument jag har, eller?
Vad attan kan vara förklaringen? Är det ett sopigt mätinstrument jag har, eller?
Vad har du för instrument?
Vissa drar så mycket ström att JFB löser ut.
Ditt största problem är dock att JFB inte löser ut när du mäter vid kontakten.
(med kontakt menar du ett vägguttag?)
/Hasse
Vissa drar så mycket ström att JFB löser ut.
Ditt största problem är dock att JFB inte löser ut när du mäter vid kontakten.
(med kontakt menar du ett vägguttag?)
/Hasse
En pennliknande sak inhandlad på bauhaus. Med Ett antal dioder som lyser för olika spänningar. På bakidan står 110-400 V~AC 150-500-DC
Nä inget batteri. Men hur kommer det sig att JFB inte löser ut när jag mäter i väggutaget?
Har mätt på flera uttag och JFB löser ej ut vid något uttag. Kan det vara så att det har att göra med avståndet från centralen?
Teoretiskt, ja. I praktiken, kanske. Kabellängden kan spela roll men det handlar om små skillnader men det kan ju tänkas att du ligger så precis på marginalen så de extra milliohmen i kabeln är tillräckliga för att JFB:n inte skall lösa.
Visar instrumentet 230V när du mäter mellan fas och jord i uttagen?Stefan_i_Sthlm skrev:
I så fall måste du lossa ett uttag och undersöka hur det är kopplat.
Att den minimala extra resistansen i ledarna till uttagen skulle vara förklaringen låter väldigt osannolikt.
Är du händig så kan du ju tillfälligt koppla in en glödlampa mellan fas och jord i ett uttag.
Tänds lampan (dvs JFB löser ej ut), så har du ett livsfarligt elsystem.
/Hasse
Visst kan mätinstrument trigga jfb, de som tar strömmen från mätobjektet speciellt... Det är dessutom antagligen inte bara resistiva effekter som är inblandade. Instrumentet beter sig säkert i viss mån kapacitivt, dvs har en "konding" någonstans i sig som ger en strömrusning om än liten när instrumentet kopplas in, tillräcklig för att trigga jfb'n. Ledningarna är induktiva, dvs "bromsar" den snabba rusningen som uppladdningen av den lilla kondingen åstadkommer, detta induktiva värde tillsammans med resistansen i ledningarna (Impedansen), kan mycket väl förklara att jfbn inte löser ut när du mäter i uttagen.
Experiment:
Kolla om du har ett uttag mkt nära gruppcentralen och om en mätning där löser ut jfb'n. Koppla sedan in en skarvsladd i uttaget (säg 10-20 m lång) och mät i andra ändan. Om då inte jfbn löser ut då är fenomenet förklarat enligt ovanstående.
Experiment:
Kolla om du har ett uttag mkt nära gruppcentralen och om en mätning där löser ut jfb'n. Koppla sedan in en skarvsladd i uttaget (säg 10-20 m lång) och mät i andra ändan. Om då inte jfbn löser ut då är fenomenet förklarat enligt ovanstående.
att koppla en 25watts glödlampa mellan fas&jord i ett vägguttag är ju ett enkelt sätt att se om jorden verkligen är kopplad till uttaget, JFB ska lösa ut utan att du ens hinner se lampan tändas.