Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
nu har jag läst samt kontrolerat vad som gäller
rent formellt, regelmässigt får man INTE fästa kabel sladd eller nånting OM det inte
står på armaturstillverkarens information om armatrursladden
i den gamla gula boken -från 94- så står det kortare stäckor men den gäller inte
så det jagskrev ang kortare sträckor är idag oacceptabelt så jag hade fel då jag tyckte det var ok

utan det som gäller idag står i ELSÄK 2007:2 och där tsår det att alla saker man gör me dverktyg är förbjudet
sen att fästa kabel med kabel list för armatur får man INTE om det inte står att sladden är godkänd för det
det är värme utvecklingwen som kan bli om man fäster den som kan starta en brand

Elsäk-FS 2007:2 är de nya behörighetsföreskrifterna. Men blandar du inte ihop saker lite nu? I avsnittet om behörighetskrävande arbeten står det följande:

Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör
4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.
1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning.
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin, apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft- och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.

När du säger verktyg förmodar jag att du refererar till 3:e stycket 4§ men detta gäller tillfälliga anläggningar. När det gäller fast installerad anläggning gäller 1:a stycket 4§ och då spelar verktyg eller inte någon roll! Inte ens om någon skulle ta fram en serie dosor, rör och kablar som kunde snäppas ihop för hand så skulle det bli tillåtet att sätta upp det utan behörighet.

E
det är iaf olagligt att fästa elmtrl att installera el mtrl utan vertyg är som att åka bil utan hjul
som du säger
men det är inte ok att fästa armatursladdar ens med ett klammer

Elinstallatören skrev:
det är iaf olagligt att fästa elmtrl att installera el mtrl utan vertyg är som att åka bil utan hjul
som du säger
men det är inte ok att fästa armatursladdar ens med ett klammer
Vänligen läs vad som är tillåtet att göra utan behörighet!!!

Det där med verktyg gäller ENDAST TILLFÄLLIGA ANLÄGGNINGAR!!!

Sluta att sprida felaktig information.

När det gäller armatursladdar så ger jag dej rätt då det uppenbarligen finns ett antal nya regler jag inte hunnit sätta mej in i till 100%.

E
inte jag heller de nya utan det satt mer i ryggmärgen omkortare sträckor sorry

4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.
1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg.

du får alltså inte spika fast nån kabel alls
eller limma eller kabellist eller vad du nu kan tänka på

E
mycke nu - då tänkerde på att sätta armaturen över uttaget eller få ett utaggag monterat under kanske..
man får iaf inte fästa kabeln alls

Elinstallatören skrev:
du får alltså inte spika fast nån kabel alls
eller limma eller kabellist eller vad du nu kan tänka på
Kan du hänvisa till var detta står någonstans? Inte för att jag misstror dej men jag skulle själv vilja läsa den text som påståendet stödjer sig på. Alltså inte fasta installationer utan hur man får eller inte får använda olika typer av kabellister etc som finns i detaljhandeln.

E
för att göra´fast installation krävs behörighet
att göra allt inom tillfälligt får man göra det man kan utan verktyg
sätta i stickpropp å ha kabeln/sladden lös
att fästa en sladd måste den sladden vara godkänd för det -att fästa sladden på vägg
sätt list du men sladden får du inte fästa om den inte är godkänd för att fästa -vilket ska stå på
leverantörens förpacknoing då den säljs
ekk ekrk m.m är godkända för fast förläggning samt att klammras
man måste kunna visa att kabeln är bra nog att kunna fästas upp
hittar du nån som är godkänd för det gör du det bra,,,,,,,,,
är vi inte klar med det här snart?

Elinstallatören skrev:
mycke nu - då tänkerde på att sätta armaturen över uttaget eller få ett utaggag monterat under kanske..
man får iaf inte fästa kabeln alls
Hur förklarar du då att man får lov att sätta upp en lampa??

E
sätta upp en lampa
menar du att sätta upp en armatur på väggen?
det är ok men inte fästa sladden lixom
byta ut en fats monterad armatur eller sätta via stickpropp å ha sladden lös

2007:2
§3
2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.

Ska man då anta att den fasta armaturen inte också har en fastsatt anslutningskabel? Var står det att armaturen måste anslutas direkt i en befintlig dosa? Med ditt resonemang kan man ju inte ens hänga en julstjärna i fönstret, sladden sitter ju fast i karmen.

E
observera det är inte mitt resonemang
utan bara vad som står i förekrifter/lagar/behörighetskrav
att lägga sladden lös över gardinstången är ok tydligen men inte fästa kabeln
att sätta upp armatur är ok så länge man inte fäster nån kabel lixom
byta ut fast -då är ju kabeln dragen innan- eller armatur på sladd.................

Ja, nu tycker ju inte jag att det är så det står i författningen, så vi får nöjas oss med att konstatera att vi läser Skriften lite olika.

E
författningen? vart tänkte du på då?

om du vill kan du ringa åfråga elsäkverket
de borde veta....L*

jag vet iaf hur de tolkar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.