4 801 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Tips på inköpsställen
Sida 1 av 2
Var brukar ni köpa elmateriel? Skulle vara bra med någon lista på butiker (webb eller vanliga) med info om vad man hittar där, men kommentar om vad som är dyrt/billigt. Finns det något bra ställe där man kan beställa samtliga artiklar som har e-nummer t.ex? Där man kan handla som privatperson!
hehe, så långt har vi inte kommit i hempularhandeln att man kan handla direkt via facknummren! det vore ju suveränt isåfall, då har man en större möjlighet att göra en proffsig installation, som att t.ex kunna köpa en EKK 3g1.5 med svart, brun och blå att ha till trappkoppling, istället för att behöva köpa 4g1.5 och fimpa jorden.
det är ju litegrann det här som skiljer en hempulare åt en elektriker, man kan fortfarande se att det är kvalificerat hempul om man hittar såna här småsaker, då en hempulare inte riktigt har tillgång till det perfekta materialet lika lätt.
men hursomhelst, www.elbutik.se och www.expressel.se har det mesta en vanlig hempulare kan tänkas behöva.
det är ju litegrann det här som skiljer en hempulare åt en elektriker, man kan fortfarande se att det är kvalificerat hempul om man hittar såna här småsaker, då en hempulare inte riktigt har tillgång till det perfekta materialet lika lätt.
men hursomhelst, www.elbutik.se och www.expressel.se har det mesta en vanlig hempulare kan tänkas behöva.
Man ser på två minuter om elinstallationen är utförd av en elektriker eller en hempulare.
Slarvigt klamrade kablar, felaktigt materielval, biltemaprodukter, inga kabelgenomföringar, inga förskruvningar, förskruvningar som inte tätar, felaktiga förbindningar, intstallationer som är påbörjade för länge sen men aldrig färdigställda, täcklock fattas osv. osv.
Hempuleri sänker fastighetens värde, jag har sett exempel där mycket duktiga hantverkare har renoverat hemma hos sig själva och gjort ett fantastiskt arbete men där elinstallationerna är rena katastrofen.
Slarvigt klamrade kablar, felaktigt materielval, biltemaprodukter, inga kabelgenomföringar, inga förskruvningar, förskruvningar som inte tätar, felaktiga förbindningar, intstallationer som är påbörjade för länge sen men aldrig färdigställda, täcklock fattas osv. osv.
Hempuleri sänker fastighetens värde, jag har sett exempel där mycket duktiga hantverkare har renoverat hemma hos sig själva och gjort ett fantastiskt arbete men där elinstallationerna är rena katastrofen.
3g1,5 = 1 skyddsjord.electrocuted skrev:hehe, så långt har vi inte kommit i hempularhandeln att man kan handla direkt via facknummren! det vore ju suveränt isåfall, då har man en större möjlighet att göra en proffsig installation, som att t.ex kunna köpa en EKK 3g1.5 med svart, brun och blå att ha till trappkoppling, istället för att behöva köpa 4g1.5 och fimpa jorden.
d.v.s "g" =grön/gul eller jord
3x1,5 = 3 kablar utan grön/gul
men om en hempulare inte har gjort något av ovannämnda fel, det finns ju faktiskt såna med, men man kan isåfall ändå se det på de små detaljerna, som kanske inte syns vid en första anblick, t.ex. det med kabeln som jag nämnde. eller att man t.ex. avviker från det normala och säkrar av belysningsgrupper med 6A istället för 10..p3C skrev:Man ser på två minuter om elinstallationen är utförd av en elektriker eller en hempulare.
och använder B, C och D karakteristik där det erfodras, medan många elektriker kör C rakt igenom. så hempul kan skilja sig från behörigpul på både gott och ont, men tyvärr oftast mer åt det onda hållet om man dessutom är ekonomisk (vilket ju är en av anledningarna till att hempula)
Förutom länkarna ovan:
Biltema (tex 100m FK) och Byggmax (tex Apparatdosor). Sen varierar det otroligt mellan de vanliga affärerna, den som är billig på en pryl kan vara dyr på en annan. När det är frågan om få delar lönar det sig kanske inte så mycket att leta utan man tar tex första bästa ClasOhlsson, Jula etc. Mer specialgrejer kanske man behöver anlita ELFA för ibland (Svindyrt...)
Biltema (tex 100m FK) och Byggmax (tex Apparatdosor). Sen varierar det otroligt mellan de vanliga affärerna, den som är billig på en pryl kan vara dyr på en annan. När det är frågan om få delar lönar det sig kanske inte så mycket att leta utan man tar tex första bästa ClasOhlsson, Jula etc. Mer specialgrejer kanske man behöver anlita ELFA för ibland (Svindyrt...)
Precis så brukar det faktiskt se ut hemma hos min kompis som är behörig elektriker ...p3C skrev:
Men det var väl förra ägaren av huset då, som ...
Hemma hos honom brukar jag tänka på talesättet om hur skomakarens barn har det ställt med sina skor.
Hos kunder får jag väl anta att det blir snyggt och prydligt.
Handlade av Elproffset för ca 1 år sedan tror att de var ganska nya då , handlade matar och kabelkanaler, beställning via e-nummer funkade utan problem.
Blev lite strul med frakten då godset blev skrymmande och de var lite villrådiga hur de skulle skicka det. Slutade med att
de lastade in det i egen bil och körde hem det.
På det hela väl godkänt. (vet inte hur priserna generellt står sig mot de andra på nätet)
Blev lite strul med frakten då godset blev skrymmande och de var lite villrådiga hur de skulle skicka det. Slutade med att
de lastade in det i egen bil och körde hem det.
På det hela väl godkänt. (vet inte hur priserna generellt står sig mot de andra på nätet)
Elproffsets hemsida verkar vara under uppbyggnad så det är svårt att se utbud och priser på ett bra sätt, priserna jag hittat är kanske inte så låga , men fördelen för min del är som sagt att de ligger nära och har butik, så man slipper fraktkostnaderna för småinköp....
Spontant känns det som om Elproffset kör med samma koncept som några av VVS-butikerna på nätet gör. Dvs de skeppar bara vidare ordrarna till stor känd grossistfirma som sedan levererar direkt till dig som kund. Så fungerar exempelvis Dinvvsbutik.se medan Elbutik.se själva har ett litet lager som de åtminstone levererar vissa prylar från.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Själv märker jag att jag allt som oftast hamnar på Hornbach när jag skall köpa elmaterial här i Göteborg. Bra priser och genomgående ganska bra kvalitet, man hittar inte de riktiga bottennappen som man gör på Biltema och generellt så tycker jag att medelkvalitén ligger högre. Dessutom bättre utbud än de andra bygghandlarna. (Men de har inte allt, t ex inte 6mm2 kabel i längre bitar än 20cm av någon anledning, de tycker väl att hemmapularna skall hålla sig ifrån arbeten som kräver det? 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, själv har jag satt som krav att det inte vid en ganska noggrann anblick skall gå att skilja från det som en behörig elektriker skulle gjort (och då får jag höra att jag inte fuskat tillräckligt där en sådan skulle gjort det, så det skiter sig ändå).electrocuted skrev:
MEN, jag undrar hur det egentligen förhåller sig med den generella kvalitén på fusket. Problemet är att det är bara det uppenbara fusket (dvs dåligt gjorda jobb) som upptäcks. Bra gjort hemmapulande upptäcks inte, och eftersom det är olagligt så är det väl ändå så att det finns ett visst motstånd mot att berätta om det/skryta med det alltför mycket (ja, jag vet, vi är/har några undantag här på forumet). Så detta leder till att jag tror att man kommer att överskatta hemmapularnas inkompetens. Ingen skall lura mig att alla de som handlar installationsmaterial på Hornbach en söndag i söndagskläderna är behöriga elektriker; eller att de handlar åt sådana. Antingen så kommer vi att se en kraftigt ökande trend vad gäller el-olyckorna (eller så kommer jfb-erna att rädda oss), eller så finns det slack i någon annan ända. Skall bli intressant att se.
1. Varumärket Gelia som säljs på bl.a. Jula är ett Ahlsellföretag med samma varor dvs. proffsbrytare m.m. men under Gelianamnet. Jag har inte kunnat se skillnaden mellan på Ahlsell inhandlat material och Gelia´s på Jula.
Däremot måste jag konstatera att Biltema´s grejer sätter inte jag i en elanläggning hemma.
2. Både ElektroSkandia och Ahlsell´s kataloger med varunummer/ E-nummer kan tittas på på deras hemsidor utan log-in. Därigenom får man mycke information om vilka produkter som finns, specar och E-nr. för att söka ute på marknaden. E-numret är fabrikantspecifikt och alltså inget en grossist bestämmer till skillnad från artikelnummer.
Gelia har en bra sammanställning på sin hemsida om elkablar och var/ hur dessa används med kabelbeteckningar.
Lite tips.
Däremot måste jag konstatera att Biltema´s grejer sätter inte jag i en elanläggning hemma.
2. Både ElektroSkandia och Ahlsell´s kataloger med varunummer/ E-nummer kan tittas på på deras hemsidor utan log-in. Därigenom får man mycke information om vilka produkter som finns, specar och E-nr. för att söka ute på marknaden. E-numret är fabrikantspecifikt och alltså inget en grossist bestämmer till skillnad från artikelnummer.
Gelia har en bra sammanställning på sin hemsida om elkablar och var/ hur dessa används med kabelbeteckningar.
Lite tips.