Säger min elektriker...
Har läst otaliga gånger om de som drar ny FK i gamla pansarrör. Men nu när jag tänkte göra det så säger elektrikern att man inte får det och vill dra Kulo utvändigt istället.
Vad gäller egentligen? Kan någon peka på var det uppges vara otillåtet och varför?
/Strömlös
Har läst otaliga gånger om de som drar ny FK i gamla pansarrör. Men nu när jag tänkte göra det så säger elektrikern att man inte får det och vill dra Kulo utvändigt istället.
Vad gäller egentligen? Kan någon peka på var det uppges vara otillåtet och varför?
/Strömlös
Detta har varit uppe förut. Om jag minns rätt så beror det på att man inte kan garantera att pansarröret är jordat i hela sin längd. Men sammtidigt så dras det ju om massa FK i pansar rör när man byter el i hus från 40talet.
Sökte lite och hittade denna tråd.
http://www.byggahus.se/forum/el/5546-fk-i-platroer.html
Tyvär spårar den ur i annat än just fk i plåtrör.
Sökte lite och hittade denna tråd.
http://www.byggahus.se/forum/el/5546-fk-i-platroer.html
Tyvär spårar den ur i annat än just fk i plåtrör.
Precis mitt fall.snuttjulle skrev:
Men är det tillåtet eller otillåtet?
Är anledningen till att man inte skulle få det, att FK kan bli skalad och pansarröret strömförande?
Kan man dra i sån där sladd som är avsedd för utanpåliggande montering, men som inte är så stel.
Det måste väl vara lagligt att dra i ny fk i bef. pansarrör, enda problemet är att man får vara lite försiktig så att fk inte skadas av de vassa kanter som kan finnas.
Om du sedan installerar en jordfelsbrytare så blir det säkrare än fk i plaströr utan jfbr.
Ett tips är att använda mkt glidmedel när du drar i den nya tråden eller diskmedel går kanon de me
EKK ligt det kan man glömma att få i ngra pansarrör.
DRA FK så det glöder
Om du sedan installerar en jordfelsbrytare så blir det säkrare än fk i plaströr utan jfbr.
Ett tips är att använda mkt glidmedel när du drar i den nya tråden eller diskmedel går kanon de me
EKK ligt det kan man glömma att få i ngra pansarrör.
DRA FK så det glöder
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Frågan har varit uppe i flera tidigare trådar. Och enligt flera av de behöriga elektriker som brukar skriva här så är det tillåtet.
Vilket iofs inte nödvändigtvis är ett bevis för att de har rätt.
Vilket iofs inte nödvändigtvis är ett bevis för att de har rätt.
Vad man inte ska använda är diskmedel för efter några månader har det torkat och ledningarna sitter med största säkerhet ordentligt fast, utan använd, vid behov, den speciella "kabelsmörja som finns att köpa. Tex E1600436 KABELSMÖRJMEDEL
Det verkar ju konstigt att de är tillåtet att använda enkeltisoleret ledning i installationen...visst är den nya FK'n säkert bättre än dom gamla tygledningarna...men faktum kvarstår...det blir fortfarande bara enkeltisolerat.
Jag har också hört olika svar från olika elektriker
FLKR
Jag har också hört olika svar från olika elektriker
FLKR
Klart det är tillåtet. Kan dock tänkta mig att du får inte göra en ny installation och dra fk i pansarrör. Men det är väl som vanligt i bef installationer är det helt okej. Annars är hela vårat El-byte på 515 lägenheter olagligt. Pansarrör och ojordat 1fas innan.. Jordat, JFB, 3fas nu
Pansarrör får användas, men de måste följa gällande regler vid nyinstallation och utökning. De nuvarande regelverket är hårdare än det tidigare. Bl.a. ställs mycket högre krav på jordförbindelsen i rörsystemet. Varje del måste vara betryggande jordad. Om tillverkaren anger att rörsystemet är lämpligt för dragning av enkelisolerad ledare så är det ok.
I många äldre hus med pansarrör har konstruktioner är det finns risk för dålig jordning pga oxid, mekaniska glapp eller för liten kontaktyta när ledningen sker genom gängor. Dessutom har de ibland grader invändigt som kan rispa ledare.
Riken med en dålig jordning är att rörsystemet kan bli elledande utan att strömmen räcker för att lösa ut säkringar.
EKK kan gå alldeles utmärkt att dra i pansarrör (precis som i VP-rör. Det beror på dimension, antal böjar och böjarnas karaktär. Med bra smörjmedel går det lättare än man tror att få i EKK, den är förvånande följsam.
I många äldre hus med pansarrör har konstruktioner är det finns risk för dålig jordning pga oxid, mekaniska glapp eller för liten kontaktyta när ledningen sker genom gängor. Dessutom har de ibland grader invändigt som kan rispa ledare.
Riken med en dålig jordning är att rörsystemet kan bli elledande utan att strömmen räcker för att lösa ut säkringar.
EKK kan gå alldeles utmärkt att dra i pansarrör (precis som i VP-rör. Det beror på dimension, antal böjar och böjarnas karaktär. Med bra smörjmedel går det lättare än man tror att få i EKK, den är förvånande följsam.
Jo, man får dra om en infälld installation med pansarrör/B-rör med ny FK, det räknas som underhåll av befintlig anläggning. Elsäkerheten ökar högst betydligt när man ersätter gammal upptorkad OVIR med modern ledning.
FK eller inte i pansarrören. Om man nu har dom gamla kablarna kvar kan man inte "öka säkerheten" lite grann iaf genom att jorda dom rör man kommer åt och komplettera med jfb? Själv kommer jag åt nästan alla rör på min vind. Bara en tanke.
Man skall nog göra båda. JFBn skyddar ju även mot brand om det skulle ligga och spraka någonstans.
Sedan skulle man ju kunna gör som jänkarna och dra i en jordad blanktråd i röret, men det är väl förbjudet kan man tänka..
Sedan skulle man ju kunna gör som jänkarna och dra i en jordad blanktråd i röret, men det är väl förbjudet kan man tänka..