Svara Nytt ämne
  1. 2008-02-26 00:28
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2008
    Stockholm
    31 inlägg

Koppla strömbrytare

Tog loss hela strömbrytaren när jag skulle måla väggen och är osäker nu hur det ska vara...*klant*

Har jag uppfattat det rätt?
    Finns två trådar för nollan och två för fas och två för jord plus en tändtråd. Detta då trådar går vidare till ett eluttag också.
    I strömbrytaren finns ingång för L, X, X. Jag antar att fastrådarna ska bägge in i L men hur går de andra? Jordtrådarna var inte inkopplade.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-02-26 01:00
    Svara | #2

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 978 inlägg
    Gillad 1 992 gånger
    1109 bilder
    Visst kommer det 1 fas, 1 nolla och en jord i röret som går vidare till vägguttaget då?
    Och samma uppsättning + tändtråd ifrån ett annat rör?

I så fall ska skyddsjordarna (gulgröna?) kopplas tillsammans på en X-plint (= ingen elektrisk funktion i brytaren)
    Och nollorna (blå?) kopplas ihop till varandra på den andra x-plint.
    Faserna (obruten fas, du har inte angett färg) kopplas ihop på L-plinten, detta ger både fas till lampan som brytaren kan bryta bort samt att du matar fas till vägguttaget.

Slutligen ska tändtråden kopplas till strömställarens utgång. Den brukar vara märkt med en utåtgående pil eller en färgprick eller nåt annat.

Slutligen en brasklapp, man bör väl egentligen inte lita på trådarnas färger, om man inte precis nyss har dragit dom själv. Du har ju ingen aning om vilken ansvarslös hempulare eller elektriker som varit där sist.

edit: Jordtrådarna ska vara inkopplade, om det nu inte är så att du har en gammal installation utan skyddsjord i uttagen, då kan du lämna dom okopplade eller ihopkopplade, vilket som (jag skulle satt ihop dom på x-plinten, trevligare att det inte är en massa löst som hänger).
    Senast redigerad av Mikael_L 2008-02-26 01:03
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-02-26 01:23
    Svara | #3

Apprentices avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2008
    Västra Götaland
    970 inlägg

Jag har alltid lärt mig att man aldrig ska använda X-plintarna utan köra med ubåtar el dyl bakom just för att inte ställa till det vid ev byte av brytare, så gör alltid jag iaf. *duktig jag e då*

4. 2008-02-26 10:34
    Svara | #4

Stockholm
    31 inlägg

Tack då fattar jag, förutom tändtråden då. Finns verkligen ingen märkning och inga andra lediga in/utgångar förutom de tre jag nämnde.. Fattar inte var den kan ha satt.

5. 2008-02-26 10:55
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2006
    228 inlägg

Men Mikael_L skrev ju om tändtråden!"

"Slutligen ska tändtråden kopplas till strömställarens utgång. Den brukar vara märkt med en utåtgående pil eller en färgprick eller nåt annat."

6. 2008-02-26 10:57
    Svara | #6

DjAlberts avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2007
    Wärmland
    602 inlägg
    Gillad 20 gånger
    6 bilder
    Kan TS ha nån skum tillverkare på sin strömbrytare månne ?
    Så att utgången är märkt X ?

En bild kanske hjälper.

7. 2008-02-26 11:53
    Svara | #7

Stockholm
    31 inlägg

Ser ut vara en vanlig 1-pol med trappfunktion. Det finns en etikett bakpå med L1 med en tråd upp till X1 samt X1 som inte är förenad med nån linje.
    Känns lite dumt beställa elektriker för sånt jobb men det kanske man bör göra.

8. 2008-02-26 13:14
    Svara | #8

Forumgud Inloggad Medlem: jan 2008
    Västra Götaland
    1 689 inlägg
    Gillad 93 gånger
    20 bilder
    Jag antar att det bara är den här brytaren som styr lampan, dvs trappfunktionen används inte.
    Om du inte har missat någon anslutning på brytaren, så borde det bli så här:

Jord till jord.
    Nolla till nolla.
    Båda fasledarna till L
    Tändtråden till en av 'X'-anslutningarna. Numera ska väl lampan vara tänd när brytaren är vinklad uppåt.
    Det var tvärt om när jag var liten och pillade på det mesta.

När jag tänker lite till så dyker det upp ett alternativ:
    Man kan ju faktiskt använda den ena X-plinten för att koppla ihop noll-ledarna.
    Då måste man koppla fas-ledarna till den andra X-plinten och tändtråden till L.
    Det kanske var så du hade det från början?
    Om detta är ett lämpligt sätt att koppla vet jag inte.
    Det får någon av de behöriga elektrikerna svara på.

/Hasse

9. 2008-02-26 18:02
    Svara | #9

Stockholm
    31 inlägg

b_hasse skrev Visa original
    Jag antar att det bara är den här brytaren som styr lampan, dvs trappfunktionen används inte.
    Om du inte har missat någon anslutning på brytaren, så borde det bli så här:

Jord till jord.
    Nolla till nolla.
    Båda fasledarna till L
    Tändtråden till en av 'X'-anslutningarna. Numera ska väl lampan vara tänd när brytaren är vinklad uppåt.
    Det var tvärt om när jag var liten och pillade på det mesta.

/Hasse
    Tack. Testade så och det fungerar. Lät de blå och gulgröna vara kopplade bakom i såna där ubåtar. Jag antar att det är rätt kopplat då.

Liknande ämnen

1. Koppla in 1-pol strömbrytare
    av HenkeGbg75 i forum El
  2. koppla in strömbrytare, hur?
    av jahaja452 i forum El
  3. Hur koppla strömbrytare?
    av gunnar456 i forum El
  4. Koppla strömbrytare
    av matte50 i forum El
  5. Koppla strömbrytare.
    av Ankipanki i forum El