3 508 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Fråga om dimmer till lampa
Håller på med en helrenovering av köket. Det kommer en elinstallatör sen och kopplar in spis o sånt men behöver få igång taklampan. Det är hallogenlampor och jag har köpt en dimmer till den. Dimmern ska funka med lampan.
Hur kopplar jag trådarna?
Från lampan går en blå och en vit tråd till kopplingsdosan på väggen. Jag har testat koppla blå trådarna (nollan) ihop med blå tråden från skåpet med säkringar som kommer in i kopplingsdosan. Den vita kopplade jag ihop med den bruna från dimmern. Den gröngula verkar inte vara inkopplad alls i lampan.
Det kommer också en svart tråd från skåpet med säkringar som går vidare till eluttag tillsammans med den blåa och gröngula.
Hur får man detta att funka? Innan jag rev skiten var det en kabel med fem trådar fast då satt det även ett eluttag tillsammans med strömbrytaren.
Tack på förhand
Hur kopplar jag trådarna?
Från lampan går en blå och en vit tråd till kopplingsdosan på väggen. Jag har testat koppla blå trådarna (nollan) ihop med blå tråden från skåpet med säkringar som kommer in i kopplingsdosan. Den vita kopplade jag ihop med den bruna från dimmern. Den gröngula verkar inte vara inkopplad alls i lampan.
Det kommer också en svart tråd från skåpet med säkringar som går vidare till eluttag tillsammans med den blåa och gröngula.
Hur får man detta att funka? Innan jag rev skiten var det en kabel med fem trådar fast då satt det även ett eluttag tillsammans med strömbrytaren.
Tack på förhand
Jag har kopplat det så att när jag korsar den blå och bruna tråden till dimmern, kommer lyset på. Alltså fungerar det. Problemet är att min dimmer fungerar inte alls när inkopplad. Undrar om en dimmer allmänt måste kopplas annorlunda än vanlig strömbrytare..
Jag vet inte vilken dimmer du har men rent principiellt borde det vara som följer
- fas (svart eller brun tråd) in i dimmern kommer från centralen
- tändtråd (exempelvis vit) från dimmer till lampan
- nollan (blå) ihop med blå i dosan och till centralen
- fas (svart eller brun tråd) in i dimmern kommer från centralen
- tändtråd (exempelvis vit) från dimmer till lampan
- nollan (blå) ihop med blå i dosan och till centralen
Jag har kopplat så;
fas från centralen till dimmer
tändtråd från lampa till dimmer
nollan från centralen till lampan
fasen kommer svart från centralen och är kopplad med en brun till dimmer.
tändtråden är vit från lampan och kopplad med den blå i dimmer (där den är märkt med L)
nollan från centralen (blå) ihop med blå i lampan.
är det fel alltså?
fas från centralen till dimmer
tändtråd från lampa till dimmer
nollan från centralen till lampan
fasen kommer svart från centralen och är kopplad med en brun till dimmer.
tändtråden är vit från lampan och kopplad med den blå i dimmer (där den är märkt med L)
nollan från centralen (blå) ihop med blå i lampan.
är det fel alltså?
Klicka här för att svara