Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2006

Trapkoppling med fas till varje brytare!

Hur fungerar det här egentligen, har fått höra att det skall gå att koppla så att det går fas till båda brytarna och upp till lampan från båda. Å inte som de vanliga att de går från en brytare upp till lampan..!?

vad är bra, och varför använder man den!?

Edit: Opps såg visst att jag lagt upp en tråd om trappkoppling redan, det här skulle ha passa där...
    Senast redigerad av Th3fUrY 2008-02-11 18:52

2.    länk #2
    Luckymans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Jönköping

Jag tror detta kopplingsalternativ kommer igenom utanpåliggande förläggning om man tex vill just ha en trappkoppling samt uttag i båda ändar och lampan i mitten, då räcker en 5-ledare till allt.
    Alltså fas nolla jord tändtråd och mellantråd, i det andra fallet så blir det 6 trådar från ena brytaren till lampan å i de fallet 2 kablar.
    Fas nolla jord tändtråd samt 2 mellentrådar
    På brytaren eller trappen så lägger man mellantråden på L i båda ändar sen kvittar det vad du lägger fas och tändtråd på de andra 2,dock ej på X
    Man sparar 1 tråd som de heter och i vp slang är det rekomenderat 5 ledare pga värmen

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004
    Län: Västernorrland

Har inte kopplat en "vanlig" trappkoppling sedan jag gick i skolan. Kopplar alltid enligt denna skiss.

4.    länk #4
    Luckymans avatar

Kan bara säga

5.    länk #5
    PST
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Stockholm

Re Värme: Tja det går ju inte ström i bägge mellantrådarna samtidigt ändå...

Bifogar några skisser som reder ut det hela (kanske)....Tänk vad komplext det kan bli....jag kan mycket väl ha ritat fel men jag föredrar den enkla kopplingen (1,3,5).

(Antar att du med 6 ledare har med jord åsså förstås..)

6.    länk #6
    PST

Och bock = Checkmark = "OK", Kryss = "FEL", förstås, kör amerikansk standard med dessa tecken.

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Bifogar några skisser som reder ut det hela (kanske)....Tänk vad komplext det kan bli....jag kan mycket väl ha ritat fel men jag föredrar den enkla kopplingen (1,3,5).
    1,3,5 verkar konsekvent, men det är 1,3,6 som du har satt en "bock" ( = OK) på ....

Jag misstänker att du satte "bock" och "X" på fel ställe för de två sista alternativen.

/Hasse

8.    länk #8
    PST

Nädå, för där sparar man ju en tråd iallafall...och det var ju det som var motivet för kopplingen...Men skulle kanske varit bockar både på 5 & 6, menade nog att enda fallet då kopplingen med "en mellantråd" kan motiveras är just den sista...

I fall 2går det ju åt en extratråd.

I fall 4 likamånga.

Men att mata tändråden från olika håll som i 2,4,6, känns helt enkelt inte "bra" för mig. Tycket det blir "kluddigt". Tycker bättre om när strömmen går åt samma håll jämt....Jaja det är växelström men ändå....Men säg "lika långt" i alla kontaktlägen då...

I fall 2, 4 & 6 går ju strömmen 3 gånger längre i ena "tillslagsfallet", lite längd på trappan och man riskerar behöva börja räkna på utlösningsvillkor...hehe.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Ok, men vill man ha fler än två brytare så får man nog undvika fall 4 och 6......
    Jag ser i alla fall inte hur det skulle gå till.

I fall 2 är det möjligt. men det går ju ändå åt en ledare mer än för fall 1.

/Hasse

10.    länk #10
    Luckymans avatar

Den lättaste:

Mellan L går mellantråden och igenom lampan
    På utgångarna lägger man fas å nolla

Fast olaglig
    Senast redigerad av Luckyman 2008-02-12 15:53

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Apr 2005
    Län: Hässelby

Lånar tråden
    Pappa har ett problem.
    han har tre kronbrytare på olika ställen till lampan i vardagsrumstaket och vill byta en mot en dimmer. Går det?

Byggmästaren som gjorde huset till sig själv har lyckats med många konstiga varianter.
    Väggbrytare som styr olika vägguttag lite här och där tex.

12.    länk #12
    Luckymans avatar

Hur fungerar det, 3 kron till en lampa

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Apr 2005
    Län: Hässelby

jadu, jag har ingen aning förutom att det funkar, eller vänta, menar nog trappbrytare...sorry. men problemet kvarstår.

14.    länk #14
    Junior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Dalarna

jodå, det ska gå bra. om du har två trappbrytare och en kors, så kan du byta en av trappbrytarna mot en dimmer som tex E1901606 (har jag för mig att den heter)

15.    länk #15
    Linus_Es avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Skåne-Land

de ni snackar om brukar i vardagsmun kallas "sparkoppling"

och används som ni själva säger när man använder kabbel för att spara in på en tråd (Y)
    "-Allt går ! bara tiden som sätter stopp"

Gammalt hus som förmodligen aldrig blir klar :/
    ideérna och bilderna i huvet finns men tiden och pengarna är emot en....
    (ovanligt va :D :D)

www.LinusE.se

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01