Hej. Har en torktummlare med märk effekt 2300watt.. Det är så att den skjuter säkringen då och då. Jag har mätt upp den och den tar ungefär 10ampere ibland mer. Fram till anslutningens dosan är det draget 5ggr 1,5mm2 . Det är ca 15 meter tråd till centralen förlagt i vp. Är det ockey att säkra 13ampere??

Kolla om det ligger något mer på samma fas. Om du har tre faser framdraget kanske du kan använda någon av de andra.

När jag kopplade tvättmaskin och torktumlare för några år sen så la jag båda på samma fas. Fråga mig inte varför. Vi kunde ju aldrig köra båda samtidigt men det var ju inget problem. Men tvättmaskinen löste ut säkringen emellanåt, och den är på 2250W.

Så tog jag mig till med att snygga till uttaget. Där var förut bara en infälld dosa med löst lock och jag hade kopplat med en sockerbit. Satte dit en dosa för tvättmaskin med dragavlastning. Och så satte jag förstås de två maskinerna på varsin fas. Jag använde de två faserna som var oanvända innan. Sen dess har det inte varit några problem.

Näe det är ju bara torktummlaren som ligger på en av dom tre faserna. tvättmaskinen är på en annan tre fas gupp. Man kan ju dra 2.5mm2 och säkra upp men det kändes drygt . är ju enklare att montera en 13amp dinsäkring. Men jag vet inte riktigt vilkoren för dom dära rackarna

Är det en 10C automatsäkring som sitter där idagsläget? Om inte kan du kanske testa med en sådan.

hej jo det sitter 10c där visst finns det D också alltså extra tröga

Det låter lite skumt att den löser säkringen, frågan är väl om det inte är något fel på den.

Har du jordfelsbrytare i huset?

Det är ok att säkra upp en 1,5mm2 ledare till MAX 13Amp

Har torktumlaren endast enfasanslutning , eller är det trefas förberett ?(Kabeln mellan TT och dosan) ?

Många TT har tre värmeelement som kan kopplas in litet "hursomhelst" (Enfas, Tvåfas, trefas) Kanske någon har parallellkopplat värmeslingorna och dragit dem till en fas...Isåfall kanske det vore bäst att trefasansluta den istället...

Kolla typskylten om det finns flera effektalternativ !!

Min TT (Cylinda)har följande alternativ på typskylten (Varav 300W motorn)
230V 2200W (10A)
230V 3150W(16A)
400V 3150W(10A)

Kanske din är kopplad för 16A säkring, isåfall, eftersom du har trefas till dosan, kan problemet kanske lösas genom att
koppla maskinen för trefas. ("Behörigt" jobb dock, inuti maskinen...)

bogiz skrev:
Det är ok att säkra upp en 1,5mm2 ledare till MAX 13Amp
Det där är ett lite farligt påstående, det är inte alltid OK att säkra upp till 13A. En elektriker kan på plats avgöra genom inspektion och kontrollmätning om det är OK i just detta fall. Men en sådan uppsäkring är inget man skall ge sig på själv.

nej det går inte att koppla om den . Lite dumt är det ju att man bygger en torktummlare som ligger så nära gränsen.2300watt :o Den är ju endast 1 år gammal och den tar ju den effekt som dom angivit. Jag monterar en 13amp säkring och hoppas problemet är löst:).

Om anläggningen är "normalt " utförd och torktumlaren ligger ( som den bör) på en egen säkring är det inga problem, så om säkringen löser är det endera fel på säkringen eller på tumlaren.

hempularen skrev:
Det låter lite skumt att den löser säkringen, frågan är väl om det inte är något fel på den.

Har du jordfelsbrytare i huset?

JO jag har en jfb

:)
elmont skrev:
Om anläggningen är "normalt " utförd och torktumlaren ligger ( som den bör) på en egen säkring är det inga problem, så om säkringen löser är det endera fel på säkringen eller på tumlaren.
Jah har provat att byta fas till fas 2 men utan strörre succe. Och jag antar att anläggningen är normalt utförd. Ganska brett begrepp men

Den ska inte lösa säkringen, det är något fel på tumlaren, säkringen eller ledningen.

På våran Siemens torktumlare kan vi gå i menyn på displayen och välja
om den skall gå på 10 eller 16A, det kan inte vara någon sådan inställning som är fel?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.